خبرگزاری کار ایران

گزارشی از کارنامه پربار و نقش محوری زنان در دفاع مقدس

asdasd
کد خبر : ۹۷۳۷۰۷

همایش نقش محوری زنان در دفاع مقدس با حضور تنی چند از رزمندگان، راویان و نویسندگان زن در جزیره کیش برگزار شد.

به گزارش ایلنا، در این همایش شهدخت پورابراهیم مدیر پروژه ملی نقش زنان در انقلاب و دفاع مقدس گفت: این پروژه یکی از 56 پروژه ستاد کل نیروهای مسلح است که در سال 93 به همت جمعی از بانوان به عنوان یک پروژه ملی در ستاد کل نیروهای مسلح مصوب و در کل استان های کشور با همراهی بسیج جامعه زنان و همکاری سپاه، بسیج و معاونت امور زنان ریاست جمهوری اجرایی شد.

وی با تاکید بر اهمیت جمع آوری اسناد دفاع مقدس درباره نقش زنان در سال‌های سخت جنگ و آغاز این پروژه افزود:  بررسی فعالیتهای بانوان شامل نقش زنان از قیام خرداد 42 تا پیروزی انقلاب اسلامی، نقش زنان در استانهای مختلف در دفاع مقدس، نقش زنان در سپاه، بسیج، ارتش و جهاد سازندگی در دوران دفاع مقدس، نقش زنان در بهداری رزمی و جنگ نوین، معرفی زنان شهیده، جانباز و جاوید الاثر، تاثیر جنایات جنگی بر زنان و کودکان، معرفی و نقش آزادگان و زنان و ولایت در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس مورد مطالعه ، بررسی و جمع آوری اسناد قرار گرفت.

پورابراهیم تشریح کرد: در خصوص این پروژه اقدام به جمع آوری کلیه اسناد و مدارک اعم از فیلم، عکس، خاطره، دست نوشته، زندگی نامه، سند مکتوب، انیمیشن، مقاله، پایان نامه، مستند، فیلم سینمایی، کتاب، نماهنگ، سخنرانی، مصاحبه، بولتن، مجله و نشریات در حوزه فعالیتهای زنان از انقلاب اسلامی تا پایان دفاع مقدس کرده ایم.

وی عنوان کرد:بسیاری از اسناد مهم در طول دفاع مقدس و پس از آن از بین رفته است و بسیاری از آثار جمع آوری شده از اسنادی است که توسط افراد در منازل نگهداری می شده و توانستیم آن ها را جمع آوری و تدوین کنیم.

مدیر پروژه ملی نقش زنان در انقلاب و دفاع مقدس تاکید کرد: به دلیل همین مشکلات آماری که از زنان شهید در اسناد رسمی بنیاد شهید به ثبت رسیده 6 هزار و 676 نفر ثبت شده است در حالیکه این آمار در حالت میدانی حدود 7 هزار 600 شهید است.

وی تعداد بانوان جانباز رابیش از 9 هزار نفر برشمرد و افزود: بیشترین آمار شهدا با 1476 شهید به استان خوزستان و پس از آن کرمانشاه با 843 شهید و سپس آذربایجان غربی با 638 شهید اختصاص دارد.

پورابراهیمی با اشاره به اینکه فعالیت زنان در دفاع مقدس سازمان یافته نبوده و بیشتر در واحدهای امداد رسانی و پشتیبانی فعالیت می کردند، افزود: ایران تنها کشوری است که در آن، زنان واحدهای رزمی سازمان یافته ندارند و البته با توجه به اینکه غیراز موارد ضروری مانند حضور فاطمه نواب صفی که در جنگ مستقیم حضور یافته و به عنوان دیده بان عمل می کرد و یا زنانی که در شهرهای مرزی برای دفاع از خود و شهرهایشان اقدام به مبارزه مستقیم نمودند زنان در دفاع مقدس فعالیت های بسیار مهمی در امداد رسانی و تهیه غذا و آذوقه ، لباس و دیگر مایحتاج جبهه ها را برعهده داشتند.

زندگی عادی در شرایط جنگی

زهرا حمیدی فرد رزمنده وامدادگر دفاع مقدس نیز در این همایش با بیان خاطراتی از فعالیت در بخش های مختلف جبهه توسط زنان افزود: زنان در دفاع مقدس به فعالیت هایی مشغول بودند که شاید امروز تصورش هم برای همه سخت باشد، مانند کار در سردخانه ها که با روحیه زنان سازگاری ندارد. در آن روزها شاهد بودیم دختران با سنین پایین پا به پای ما کارهای سخت و طاقت فرسا را به خوبی و با روحیه بالا انجام می دادند.

وی در خصوص شرایط زندگی در جبهه ها نیز توضیح داد: مردم به سرعت دریافتند که باید به زندگی عادی خود برگردند و مهمترین نقش زنان ایجاد شرایط مناسب برای استراحت و دفاع توسط مردان بود که به خوبی از عهده آن برآمدند و توانستند موجب افزایش روحیه، پسران، برادران و همسرانشان برای دفاعی جانانه باشند.

علاقه به ثبت خاطرات جنگ

بهناز ضرابی زاده از نویسندگان دفاع مقدس که کتاب « دختر شینا »  را به رشته تحریردرآورده، در بخش دیگری از این همایش ضمن بیان خاطراتی از روزهای دفاع مقدس و اینکه بسیاری از دوستان خود را در بمباران های رژیم بعث در همان سن کم از دست داد،افزود: ثبت و ضبط خاطرات روزهای سخت جنگ همواره یکی از دغدغه هایم بود و بالاخره توانستم آنچه را که آرزو دارم انجام داده و علاوه بر خاطرات خود، خاطرات زنان دفاع  مقدس را به تصویر بکشم.

نویسنده کتاب‌های دختر شینا، ساجی و گلستان یازدهم و مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان با اشاره به اهمیت کیفیت آثار افزود: من معتقدم کسانی که به حوزه نویسندگی ورود پیدا می‌کنند باید این موضوع را جدی بگیرند و هرگز ادبیات دفاع مقدس را مشق کار خود نکنند، گفت: تا وقتی که قلم نویسنده پخته نشده، نباید به این ساحت و عرصه ورود پیدا کند.

نمونه ای از برجسته ترین افتخارات ملت ایران

عالمه خسروی رئیس اداره امور زنان معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره به اینکه دفاع مقدس نمونه ای از برجسته ترین افتخارات ملت ایران و دفاع از مرزهای میهن اسلامی با جانفشانی زنان و مردان دلیری است که در این راه جان خود را فدا کردند، افزود: در این مجموعه تابناک، درخشنده ترین و نفیس ترین نگین، زنانی هستند که با سرودن حماسه دفاع مقدس در خانواده ها، همسر و فرزندان خود را راهی جبهه های نبرد حق علیه باطل کردند.

وی خاطر نشان کرد: تاریخ همواره گواه خواهد بود که نقش زنان در دفاع مقدس نقشی انکارناپذیرو ریشه ای بوده است.

آیین گرامی داشت پنجمین شب از هفته دفاع مقدس در جزیره کیش با حضور شهدخت پور ابراهیمی مدیر پروژه نقش زنان در انقلاب و دفاع مقدس، معاون فرهنگی هنری سازمان منطقه آزاد کیش، رئیس اداره امور زنان کیش، زهرا حمیدی فرد رزمنده و راوی دفاع مقدس، بهناز ضرابی زاده، نویسنده دفاع مقس، جمعی از خانواده های شهدا ( مادران و همسران شهدا) در مرکز همایش های بین المللی کیش برگزار شد.

اجرای نمایش « سرو مجنون» به نویسندگی: مهرداد ایاز و کارگردانی: مارال علی مرادی از برنامه های جنبی این همایش بود.

گفتنی است؛ اکران نمایش 23 نفر ( فیلم تحسین شده توسط سردار شهید قاسم سلیمانی) روز شنبه ساعت 19.30 در سالن خلیج فارس مرکز همایش های بین المللی کیش در شب ششم از هفته دفاع مقدس با حضور احمد یوسف زاده  آزاده ونویسنده کتاب آن ۲۳نفر ،جواد خواجوئی یکی از ۲۳نفر، صالح قاری آزاده شاخص و شخصیت اصلی این روایت، مهدی جعفری ،کارگردان و سعید آلبوعبادی بازیگر نقش اول این فیلم از دیگر برنامه هایی است که به مناسبت گرامی داشت هفته دفاع مقدس برگزار می شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز