خبرگزاری کار ایران

قیمت گاز مایع در کیش برای توزیع کننده و مصرف کننده صرفه اقتصادی ندارد/ انتقال گاز در جزیره کیش هزینه‌بر است

asdasd
کد خبر : ۹۷۲۳۸۷

فعال اقتصادی حوزه انرژی در جزیره کیش با اشاره به نقشه راه انرژی در جزیره کیش گفت: متاسفانه نقشه راه انرژی در جزیره کیش بدون استراتژی و نامشخص است و نیاز داریم که یک کارگروه و کمیسیون و یا معاونت حوزه انرژی در جزیره کیش تشکیل شود.

دادرس در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: ما هر ساله برای تامین گاز نیروگاه و ارائه خدمات کیفی گاز مایع در جزیره کیش با مشکلات زیادی مواجه هستیم و دنبال این هستیم که مدیرانی که با دانش و انرژی و تخصص در جزیره فعالیت می‌کنند نقشه راه انرژی را جلو ببریم.

دادرس افزود: چالش بزرگ امروز، بحث ایمنی و استاندارد 25 هزار سیلندر گاز مایع در جزیره کیش است که به صورت کپسول‌های 11 کیلویی در منازل استفاده می شود و 3500 سیلندر 45 کیلویی تجاری و صنعتی و گردشگری است که در بخش تجارت و خدمات استفاده می‌شود متاسفانه به رغم پیگیری‌ها مسئول پاسخگویی برای قیمت‌گذاری گاز مایع در این دو بخش وجود ندارد و هنوز قیمت گاز مایع برای توزیع کننده و مصرف کننده صرفه اقتصادی ندارد و هر دو طرف ناراضی هستند.  

وی ادامه داد: ما در فروردین هر سال حدود بالای 200 تن  فروش گاز داشتیم که امسال این رقم به 30 تن رسیده است و گسترش ویروس کرونا باعث شد این میزان به یک ششم نسبت به سال‌های گذشته برسد.

فعال اقتصادی حوزه انرژی در جزیره کیش ادامه داد: متاسفانه نه تنها بسته‌های حمایتی ارائه نشد بلکه به یک نوعی بسته‌های ریاضتی نیز اجرا شد مثلا به جای افزایش قیمت خدمات گاز مایع در همان ابتدای سال، بعد از شش ماه و برگزاری جلسات زیاد در شهریورماه نرخ تعیین و اعلام شد و ما همچنان گاز را به قیمت سال 98 در سال 99 فروختیم.

وی ادامه داد: سازمان منطقه‌آزاد کیش اعلام کرده است نحوه ارائه سوخت در جزیره کیش با سرزمین اصلی متفاوت است و همه فرآورده‌ها با یک مدل و با یک نرخ باید توزیع شود. در حالی که این مساله بر خلاف تصمیمات و سیاست‌های شرکت فرآورده‌های نفتی می‌باشد و در یک ماه گذشته شرکت‌های گاز در یک شیفت گازی توزیع خود را انجام دادند و بیشتر از ماه‌های گذشته نیز انجام دادند اما متاسفانه منجر به اعتراضات بی شمار و شکایت زیاد مردم شد.

دادرس ادامه داد: پیشنهاد انجمن ملی گاز مایع کشور این است که سازمان منطقه آزاد کیش ابتدا به مسائل ایمنی و فنی توجه کنند و دوم کیفیت ارائه خدمات از لحاظ زمانی را مدنظر داشته باشند و سوم بحث قیمت‌گذاری و کمیت را بررسی کنند و اگر این موضوع با اصلاح روش‌های توزیع و خدمات گاز مایع همراه نباشد باعث آشفتگی بازار گاز مایع می‌شود و ما نیاز به یک ساماندهی خدمات گاز مایع در جزیره کیش داریم.

فعال اقتصادی حوزه انرژی در جزیره کیش با اشاره به فرارسیدن شش ماهه دوم و افزایش مصرف گاز مایع گفت: مدیران سازمان منطقه آزاد کیش باید با همکاری انجمن گاز مایع کشوری برای حل مشکلات توزیع گاز مایع در کیش اقدام عاجل را انجام بدهند.

وی با اشاره به توسعه جزیره کیش و افزایش مصرف گاز مایع در این جزیره در ماه های آتی گفت: در گذشته قرار بود مخازن 500 تنی و هزار تنی در جزیره کیش کار ذخیره‌سازی را انجام بدهند و شرکت‌های توزیع گاز مایع از این مخازن استفاده کنند اما متاسفانه این ذخیره‌سازی انجام نشده است و ذخیره فعلی ما 80 تن است که برای یک هفته نیز جواب نمی‌دهد و همین مساله باعث شده تا هزینه‌های حمل و نقل زمینی و دریایی سه برابر شود و به نوعی ما جور دولت را می‌کشیم.

وی ادامه داد: مثلا هزینه حمل و نقل گاز از بندرعباس به کیش در سال 98 ، دو میلیون و 800 بوده است که این رقم در سال 99 به 10 میلیون تومان رسیده است و افزایش 400 درصدی را شاهد بودیم و دولت هیچ کمکی در این زمینه نکرده است.

دادرس ادامه داد: حتی حاضریم یک مناظره درباره قیمت‌گذاری گاز مایع در جزیره کیش با حضور مسئولین وزارت نفت، انجمن گاز مایع، سازمان منطقه آزاد کیش و شرکت‌های توزیع کننده را داشته باشیم.

وی با اشاره به اهمیت سرمایه‌گذاری در جزیره کیش گفت: برای اولین بار است که ما امسال در شش ماه گذشته شاهد یک بحران بزرگ اقتصادی در جزیره کیش هستیم و مثلا فقط در بخش رستوران‌ها بیش از 150 رستوران تعطیل شده است و بیش از 30 هتل نیمه تعطیل است و بسیاری از کارمندان و کارگران در حوزه خدمات بیکار شدند.

دادرس افزود: دولت باید بسته‌های حمایتی برای همه فعالان اقتصادی تجار و گردشگری ارائه کنند و با این بسته حمایتی جزیره کیش را سرپا نگه دارند تا از فشار اقتصادی کم کنند و از بیکاری کارمندان و کارگران و فرار آنها از جزیره جلوگیری کنند البته این مساله نیاز به یک استراتژی مهم دارد.

فعال اقتصادی حوزه انرژی در جزیره کیش با اشاره به استفاده از ارز دیجیتال در جزیره کیش با توجه به تحریم‌های پیش رو گفت: پیشنهادی که مطرح شده خوب است اما واقعیت این است که زیرساخت‌های این مساله در جزیره کیش وجود ندارد و به نظر می‌رسد به جای این طرح باید از طرح‌های واقعی و بیش از آن از مسکن‌های زودبازده استفاده شود.

قیمت گاز مایع در کیش برای توزیع کننده و مصرف کننده صرفه اقتصادی ندارد/ انتقال گاز در جزیره کیش هزینه‌بر است

انتقال گاز در جزیره کیش هزینه‌بر است

وهاب زاده با بیان اینکه انتقال یک محموله گازی از بندرعباس به سمت جزیره کیش بسیار زمان‌بر و هزینه‌بر است،‌ گفت: حداقل هزینه انتقال یک کیلو گاز به جزیره کیش حدود  1000 تومان است.

وهاب زاده در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، آب و هوای گرم جزیره کیش را یکی از علت‌های اصلی استهلاک بالای لوازم لوله کشی گاز دانست و گفت: به طور مثال سیلندرهای مورد استفاده به دلیل آب و هوای گرم و شرجی جزیره کیش هر 6 ماه یکبار پوسیده شده و ما مجبور هستیم آنها را تعویض کنیم. این امر باعث افزایش هزینه می‌شود.

وی از ضرردهی فعالان این حوزه خبر داد و گفت: حدود 2 سال است فعالان این حوزه با متحمل ضرر می‌شوند.

وی با اشاره به ارائه مشکلات به بخش بازرگانی سازمان منطقه آزاد کیش گفت: بخش بازرگانی بدون کار کارشناسی، رقمی برای این حوزه در نظر گرفته و آن را به فعالان این حوزه تحمیل کرده است.

وهاب زاده با اشاره به افزایش قیمت در تمامی کالاها عنوان کرد:‌ تا هفته پیش تمامی قیمت‌های این حوزه با نرخ سال 97 محاسبه می‌شد که پس از اعتراض و نامه نگاری، 5 درصد افزایش پیدا کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز