خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت یاسی کیش در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد؛

اقدامات قابل تقدیر سازمان منطقه آزاد کیش و مردم در زمان شیوع ویروس کرونا

asdasd
کد خبر : ۸۹۹۴۴۳

مدیرعامل شرکت یاسی کیش اعتقاد دارد مدیریت درست در خصوص استفاده از کالاهای موجود و مصرف آنها باعث خواهد شد، شرایط غیرقابل‌پیش‌بینی که در آینده ممکن است اتفاق بیفتد، با علم و آگاهی مدیریت شود.

غلامرضا جهانشاهی در گفتگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص فضای فعلی کشور و کیش در ایام بیماری کرونا گفت: کیش یک منطقه توریستی، تفریحی و گردشگری است و سالانه در اوایل اسفندماه ستاد نوروزی تشکیل شده و معاونت‌های مختلف سازمان منطقه آزاد کیش خود را برای پذیرایی همه‌جانبه از مسافرانی که چه به صورت زمینی، دریایی و یا هوایی به این جزیره وارد می‌شدند، آماده می‌کردند.

عضو انجمن سرمایه‌گذاران و کارآفرینان کیش در ادامه افزود: هر سال کارهای بسیار خوبی انجام گرفته و حجم بسیار زیادی از فعالیت‌های سازمان منطقه آزاد معطوف به این خدمات‌رسانی به مسافران می‌شد. امسال نیز این ستاد نوروزی از اواخر بهمن‌ماه تشکیل و وظایف مشخص شده بود، اما پس از این‌که بحث کرونا پیش آمد، سازمان منطقه آزاد تصمیم گرفت در بحث پذیرش مسافران کاری انجام نداده و بلافاصله ستاد مقابله با ویروس کرونا تشکیل و وظایف اعضا مشخص شد.

 عضو انجمن سرمایه‌گذاران و کارآفرینان کیش تصریح کرد: سازمان منطقه آزاد و بخصوص مدیریت آن، بلافاصله مشکلات را شناسایی و عواقب کار را سنجیدند و پیش‌بینی کردند که ممکن است این مشکل به زودی قابل حل نباشد و مشکلات عدیده‌ای را به وجود آورد.

وی اقدامات لازم از سوی مدیریت، برای مقابله با بیماری کرونا در منطقه آزاد کیش را بسیار خوب و به موقع ارزیابی کرد و افزود: محدود شدن پروازها یکی از این اقدامات بود، در این منطقه روزانه حدود 60-50 پرواز انجام می‌شد که این تعداد به 5-4 پرواز تقلیل یافت که این تعداد پروازها معمولا کسانی بودند که یا در این منطقه زندگی‌، کار و یا از کادر پزشکی بودند.

وی با بیان اینکه پذیرش مسافر برای تفریح و به صورت گردشگری به کیش کاملا محدود شده است، افزود: سازمان منطقه آزاد در این شرایط برای کسانی که قصد داشتند برای تفریح به این منطقه بیایند محدودیت گذاشت تا بدین طریق بهتر کنترل کند. ستاد مقابله با ویروس کرونا هم در جلسات متعددی که برگزار می‌شد، تصمیم بر تعطیلی هتل‌ها گرفت که لازم به ذکر است، فعالان اقتصادی نیز کاملا همکاری کرده و به صورت خودجوش این کار را انجام دادند. بسیاری از هتل‌ها از قبل رزرو شده بود ولی با این حال ، همکاران هتلی ما تمام رزروها را کنسل و وجوهات را برگرداندند.

عضو جامعه بازاریان و بازرگانان کیش خاطرنشان کرد: رستوران‌ها، جُنگ‌های گردشگری، تفریحات دریایی و به‌طبع تصمیماتی که در شورای سلامت و ستاد مقابله با ویروس کرونا گرفته می‌شد، بازارها هم تعطیل شدند و ما به شکل آگاهانه و خودجوش به یک قرنطینه عمومی رفتیم.

وی افزود: کیش منطقه‌ای است که اقتصادش وابسته به اماکن گردشگری و بازارها است و وقتی که این اماکن و بازارها تعطیل می‌شود، فعالیت اقتصادی نیز صورت نخواهد گرفت. پروژه‌های ساختمانی، مسکونی و پروژه‌های تجاری که در حال ساخت بودند، همه‌ پروژه‌ها تعطیل شدند و هیچ کاری در حوزه‌های مختلف اقتصادی صورت نمی‌گرفت. تنها کسب و کاری که این فعالیت داشت، سوپرمارکت‌ها و داروخانه‌ها بودند. جاهایی که حضورشان ضرورت داشت ، مثل نانوایی‌ها که با کنترل و نظارت خاصی عملا کارشان دنبال می‌شد. شرایط به وجود آمده مستلزم این بود که مدیریت و معاونت‌های مختلف بخش‌های سازمان یک هماهنگی و ارتباط نزدیک‌تری نسبت به گذشته با همدیگر داشته باشند تا بتوانند کنترل کنند.

جهانشاهی عنوان کرد: در این منطقه چند تولیدی محصولات دارویی داشتیم که با هماهنگی سازمان منطقه آزاد کشور و شورای سلامت کیش، این واحدها بلافاصله خط تولیدشان را به تولید ژل‌های ضدعفونی‌کننده اختصاص دادند و این محصولات با هماهنگی به صورت رایگان و با هزینه‌ای که خود سازمان منطقه آزاد متقبل شد، در اختیار مردم و در اختیار کسانی که در کیش بودند، قرار گرفت که این خودش موضوع بسیار مهم و قابل تقدیر بود.

مدیرعامل شرکت یاسی کیش بیان کرد: شرکت عمران خدمات ما، اقدام به ضدعفونی‌کردن اماکن کرده و تمام مراکزی که احساس می‌شد ممکن است مشکلات شیوع در آن وجود داشته باشد، از طریق این معاونت ضدعفونی شد. خیابان‌ها، کوچه و تمام مناطق مسکونی هم در دستور کار برای ضدعفونی‌کردن قرار گرفت و عملا سازمان منطقه آزاد کیش و مدیریت آن در خدمت حل بحران به‌وجود آمده در کیش آمده که این موضوع قابل تقدیر است.

وی افزود: تمام فعالیت‌ها و فرآیندی که سازمان منطقه آزاد برای کمک به جلوگیری از شیوع ویروس کرونا باید انجام می‌داد، مستلزم حمایت و همکاری بخش خصوصی بود، به دلیل این‌که اگر این همکاری وجود نمی‌داشت، کنترل‌کردن این ویروس با مدت زمان بیشتری مواجه می‌شد. فعالان بخش خصوصی و فعالان اقتصادی جزیره کیش بلافاصله در کنار سازمان منطقه آزاد کیش برای حل این بحران وارد عمل شدند. هتل‌ها جزو اولین مراکزی در کل کشور بودند که خودشان اقدام به تعطیلی کردند و با توجه به زمان پیک مسافرت‌ها، که فعالیت اقتصادی در جزیره کیش و مخصوصا برای هتل‌ها و بازارها، بخش اعظمی از هزینه‌های سالشان را جبران می‌کرد، تعطیل کردن این اماکن بسیار کار سختی بود و با هزینه‌های هنگفتی مواجه می‌شدند اما این دوستان، در راستای همکاری با سازمان منطقه آزاد کیش و کمک به پیشگیری شیوع این ویروس، اقدام به تعطیلی هتل‌ها کردند.

وی گفت: در شرایط فعلی  لازم بود یک سری از داروها و تجهیزات مثل تب‌سنج، ماسک و دستکش یا برخی از داروهایی که برای پیشگیری این ویروس تهیه کنیم. در شرایطی که پروازها کم شده و همه کشور نیاز مبرم به این لوازم دارند، با همکاری صمیمانه‌ای که بخش خصوصی انجام داد، توانستیم بخشی از این داروها را از کشور آلمان و بخشی از این تجهیزات را از امارات و مابقی را از داخل کشور برای کیش تهیه کنیم.

 جهانشاهی تاکید کرد: بخش خصوصی و فعالان اقتصادی، همکاری مجدانه در این قضیه انجام دادند و بخش اعظم هزینه‌های مادی‌ را تامین کردند و حتی پس از آن از طریق ارتباطاتی که وجود داشت، هماهنگی، ارسال و رسیدن آن به جزیره کیش انجام شد که در این خصوص شرکت هواپیمایی کیش کمک فراوانی کرد. در شرایطی که فعالیت اقتصادی انجام نمی‌شود و کسب و کاری وجود ندارد، این‌که فعالان اقتصادی پای کار آمده و یک هزینه‌ای این‌چنینی را  برای عموم مردم جزیره کیش از حساب شخصی‌اش بدهند، کار بسیار بزرگی بود که این دوستان انجام دادند. بخش خصوصی کیش و فعالان اقتصادی‌اش همیشه در کنار سازمان و مردم جزیره کیش بوده‌اند و یک عِرق و تعصب خاصی نسبت به جزیره داشتند. از جزیره کیش میتوان به الگویی برای کشور یاد کرد، زیرا اقدام به خرید دستگاهی کردند تا بتواند در جزیره کیش مستقر شده و ظرف سه ساعت جواب آزمایش، مثبت یا منفی‌بودن آزمایشات را بدهد که این موضوع کمک شایانی کرد تا بتوانیم این بیماری را کنترل کنیم و از ازدیاد مبتلایان به ویروس کرونا جلوگیری کنیم که خوشبختانه این کار هم انجام شد.

عضو انجمن سرمایه‌گذاران و کارآفرینان کیش تشریح کرد: در قالب تشکیل کمیته‌های مختلف، بخش خصوصی نه‌تنها کنار سازمان بوده، بلکه کنار قشر کارگری هم بوده و هر جایی که لازم شده و توانسته‌اند از این قشر حمایت کردند. در روزهایی که این مشکلات وجود دارد و به هر حال یک اپیدمی شده، اکنون در کل دنیا لازم است که ما در این شرایط به کسانی که مشکلات مالی دارند و با توجه به این‌که کسب و کاری پابرجا نیست و امکان کسب درآمد ندارند و باید حمایت شوند، از آن‌ها حمایت شود. بخش خصوصی این وظیفه‌اش را به درستی انجام داد و همچنان هم پای کار ایستاده و هر جایی که لازم باشد، باز هم کمک خواهد کرد. سازمان نیز در بسیاری از موارد کمک و شرایط را تسهیل کرد، برای این‌که این کمک‌ها و این خریدها به سرعت به دست بیمارستان و مرکز بهداشت کیش برسد و آن‌ها بتوانند به بهترین شکل خدمات‌رسانی کنند.

وی با بیان اینکه نمی‌توان زمان پایداریاین شرایط را پیش‌بینی کرد، افزود: سخت است که بتوانیم برای آینده برنامه‌ریزی خاصی انجام دهیم. یک مرحله خوشبینانه داریم که از آن عبور کردیم. مرحله واقع‌بینانه که شاید در آن هستیم. یک بحث بدبینانه و بسیار بدبینانه است که ممکن است این مشکلات را تا یکی، دو ماه آینده یا تا چهار، پنج ماه آینده طول بکشد که برای هر کدام از این موقعیت‌ها باید تصمیم‌گیری‌های درستی انجام شود که ما را با مشکلات عدیده‌تر از این مواجه نکند.

جهانشاهی اظهار کرد: در حال حاضر ما با دو معضل بزرگ مواجه هستیم. معضل اول معضل انسانی است که اگر بحث قرنطینه، فاصله اجتماعی و بحث مراعات‌کردن بهداشت شخصی مطرح نباشد، ممکن است یک فاجعه بزرگ انسانی رخ دهد. از طرفی دیگر معضل دوم ما معضل اقتصادی است که اگر ما کاملا کسب و کارها را تعطیل کنیم و کاملا فعالیت‌های اقتصادی را مسدود نگه داریم، ممکن است در آینده بسیار نزدیک ما از شرایط بد اقتصادی که پس از کرونا خواهیم داشت، ‌با معضلات و مشکلات بزرگ‌تری مواجه شویم که آن زمان کنترل شرایط از دست ما خارج خواهد شد. بنابراین باید با هر دو موضوع به صورت موازی مواجه شده و به آن دقت کنیم.

وی تاکید کرد: ما باید چند موضوع را در حال حاضر و بعد از کرونا در نظر بگیریم که مهمترین آن، اداشتن درک صحیح از شرایط موجود است و باید این واقعیت پذیرفته و نهادینه شود که اگر این اتفاق امروز برای ما افتاده است، نه‌تنها برای ما بلکه برای کل کشور و جهان است.  از طرفی دیگر باید به موضوعات به صورت شفاف پرداخته و ابهامات را برطرف کنیم، نباید اخبار و شایعات به این موضوع دامن بزند و نگرانی‌های روحی و روانی ایجاد کند، استرس‌های ناشی از آن را باید کنترل کنیم که خود این استرس‌ها می‌تواند بحران کسب و کار را قوی‌تر کند. بنابراین باید با درایت با این موضوع برخورد شود.

وی از راهکارهای موجود برای بهبود وضعیت اقتصادی در شرایط فعلی و پس از کرونا گفت: باید گروه‌های تخصصی مرتبط با موضوعات خاص در حوزه‌های مختلف کسب‌و کار تشکیل شود و این گروه‌ها و تشکل‌هایی که باید از متخصصان آن حوزه باشند، بتوانند برای آینده برنامه‌ریزی صحیحی داشته و در هر کدام از این حوزه‌ها اگر متخصصان و مجربین حرفه‌ای و خاص آن حوزه هرچه بیشتر کمک کنند، خواهیم توانست برای آینده تصمیم‌گیری‌های بهتری بگیریم. باید از شرایط موجود  تحلیل کاملی داشته باشیم و آینده را به درستی تحلیل کنیم، باید اطلاعاتمان درست باشد، آنها را جمع‌آوری کرده و با استناد به آن اطلاعات، در مورد آینده تصمیم بگیریم.

وی ادامه داد: به هر اتفاقاتی که رخ می‌دهد، به اندازه خودش اهمیت بدهیم و  با متخصصان مطرح کرده تا بتوانیم راهکار اساسی‌تری پیدا کنیم. در شرایط موجود غیر از دو یا سه حوزه در کسبو کار که فعالیت خوبی دارند، بقیه کسب و کارها متاسفانه دچار اختلال عدیده‌ای شده‌اند. قطعا کسانی که در گذشته غیر از کالای اساسی خریداری می‌کردند، امروز به واسطه مشکلاتی که به وجود آمده، در حال حاضر اقدام به خرید غیر از کالای اساسی نخواهند کرد، بنابراین حتی اگر در این شرایط کسب و کارمان هم فعال باشد، ‌به دلیل نگرانی از آینده، عملا بسیاری آن کسب و کارها موفق نخواهند بود. بیشتر بخش‌های تولیدی و بخش‌هایی مثل سوپرمارکت‌ها و کسانی که مواد غذایی پخش می‌کنند، فعالیت‌شان پابرجا خواهد بود.

عضو انجمن سرمایه گذاران و کارآفرینان کیش تاکید کرد: از نکات مهمی که به ما در عبور از این بحران کمک می‌کند، همدلی فعالان اقتصادی با کارکنان و قشر کارگر است و در شرایطی که اکثر بخش‌های اقتصادی تعطیل شده، عملا کارگرها نیز شده‌اند. این‌جا می‌طلبد که  فعالان اقتصادی و صاحبان کسب و کارها و بنگاه‌های اقتصادی کمک به این قشر را فراموش نکرده و در کنارشان باشند تا بتوانند برای پساکرونا آن‌ها را به فضای کسب و کار خودشان برگردانند که عملا مشکلات اقتصادی کمتر دامن‌گیر شود. این اتفاق جدید، مسیر کسب و کارها را تغییر می‌دهد. به هر حال همان‌طور که بسیاری از کشورهایی که با تکنولوژی سروکار دارند، مثل آلمان و ژاپن ممکن است بعد از کرونا به راحتی بتوانند اقتصادشان را برگردانند، به واسطه این‌که فضای کسب و کار تغییر کرده و علم اقتصاد به سمتی رفته که کسب و کارهای در فضای تجارت الکترونیک رونق بیشتری می‌گیرد و استارتاپ‌ها و آن‌هایی که خلاقیت‌هایی با بهره‌گیری از تکنولوژی دارند، خیلی بهتر می‌توانند در اقتصاد موفق باشند، به همان اندازه اقتصادهای سنتی عقب می‌مانند، مخصوصا اقتصادهایی که وابسته به نفت و مواد اولیه هستند، دچار مشکلات بیشتری می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه باید در آینده نگاهمان به اقتصاد و فضای کسب و کار باید متفاوت‌تر باشد، افزود: باید بخشی از رونق کسب و کارمان را از طریق فضاهای مجازی دنبال کنیم و کسب و کارهایی که می‌توانند در فضای اینترنت فعالیت گسترده‌ای داشته باشند، فعال‌تر شوند.  با توجه به اتفاقی که افتاده، چندین ماه از حمل و نقل‌ها محروم خواهیم بود، دوباره اگر بحث تولید و بحث واردات وجود داشته باشد، مدت زمان طولانی طول می‌کشد تا کالاها تولید شوند، دوباره مرزها باز شوند، کشتیرانی‌ها ، خدمات دریایی و هوایی فعال شوند؛ بنابراین ممکن است چند ماهی ما با کمبود و فقدان کالاهای وارداتی، نه کالاهایی که در کشور تولید می‌شود، مواجه شویم.

جهانشاهی افزود: باید مدیریت درستی در خصوص کالاهای موجود و مصرف آنها داشته باشیم و از شرایطی که در آینده ممکن است برایمان اتفاق بیفتد، با علم و آگاهی آن را مدیریت کنیم.

عضو جامعه بازاریان و بازرگانان کیش در پایان عنوان کرد: درخصوص حمایت بخش خصوصی؛ بسیاری از مالکان اماکن تجاری ما اجاره‌های ماه‌های فروردین و اردیبهشت را کاملا بخشیدند، بخش عمده‌ای از مالکان بخشی از اجاره‌ها را بخشیدند، بازارها به بخشودگی شارژهایی که از بهره‌برداران و مالکان غرفه‌ها می‌گرفتند اقدام کردند و این موضوع قابل توجهی است زیرا که بازارها با همین شارژها است که اداره می‌شود و این بخشودگی کمک شایانی به فعالان اقتصادی شاغل در بازارها کرد. سازمان منطقه آزاد نیز از اجاره ماه‌های فروردین و اردیبهشت خودش در شرایط کنونی گذشت و این اجاره‌ها را به بهره‌برداران این واحدها بخشید که این خود می‌تواند در قالب بسته‌های کمک به این فعالان اقتصادی بسیار تاثیرگذار باشد.

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز