خبرگزاری کار ایران

با تصویب مجلس صورت گرفت؛

الحاق بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری به منطقه آزاد چابهار

asdasd
کد خبر : ۸۶۰۳۶۹

نمایندگان مجلس شورای اسلامی، لایحه الحاق بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری به منطقه آزاد تجاری – صنعتی چابهار را تصویب کردند.

به گزارش ایلنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی ، الحاق بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری به منطقه آزاد چابهار با ۱۵۵ رأی موافق، ۱۸ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۹ نماینده حاضر در صحن به تصویب نمایندگان رسید.
 
براساس ماده واحده این لایحه؛ محدوده‌ای به مساحت ۶۷ هزار و ۸۷۱ هکتار به محدوده منطقه آزاد تجاری- صنعتی چابهار الحاق می‌شود.
 
در این جلسه؛ سیدحسن حسینی شاهرودی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در تشریح این لایحه گفت: لایحه توسعه محدوده منطقه آزاد تجاری چابهار که به کمیسیون به عنوان اصلی ارجاع شده بود، در جلسه مورخ ۲۲ دی ماه ۹۸ با حضور مسئولان دستگاه‌های ذی ربط و کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و نهایتاً به اتفاق آرا به تصویب رسید.
 
در ادامه، سیدعلی ادیانی به عنوان موافق لایحه مذکور توسعه همه جانبه کشور را یکی از ضروریات توسعه کلی کشور دانست و گفت: تقویت منطقه آزاد چابهار، این منطقه را دروازه‌ای برای توسعه کشور و استان سیستان و بلوچستان تبدیل خواهد کرد.
 
نماینده مردم قائمشهر، سوادکوه و جویبار در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: باید میدان رقابت را از کشور‌های رقیب برباییم، درحال حاضر کشور پاکستان با توسعه بنادر خود پیشرفت قابل توجهی داشته است، بنابراین منطقه آزاد چابهار یکی از مناطق کلیدی کشور بوده که از آن به عنوان دروازه تجاری- اقتصادی یاد می‌شود و توسعه این منطقه به معنی توسعه کل کشور است.
 
همچنین علیرضا سلیمی در مخالفت با لایحه فوق بابیان اینکه از ظرفیت‌های منطقه آزاد چابهار با وسعت فعلی به طور کامل استفاده نشده است، بیان کرد: آیا شرکت‌ها سرمایه گذاری لازم را در این منطقه داشته اند و در حال حاضر به لحاظ مکانی به اشباع رسیده اند که به دنبال توسعه آن هستیم؟
 
نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مناطق آزاد به محل واردات کالا تبدیل شده اند، افزود: افزاشی مناطق آزاد تجاری در کشور باعث افزایش قاچاق کالا شده است، هر چند به صورت محدود با آن مبارزه می‌شود، بنابراین چرا باید مسیر را برای واردات بیشتر و قاچاق کالا هموار کنیم؟
 
در ادامه سیدکاظم دلخوش اباتری در موافقت با لایحه مذکور با اشاره به اینکه در شرایط فعلی امکانات لازم برای توسعه اقتصادی کشور فراهم نیست، افزود: چابهار قلب تپنده توسعه اقتصادی کشور خواهد بود و مسئولان باید به آن توجه داشته باشند، چرا که توسعه این منطقه باعث شرق کشور می‌شود.
 
نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ترانزیت کالا یکی از مشکلات اساسی کشور است، افزود: به دلیل اتکای اقتصاد کشور به نفت، پس از تحریم‌ها بامشکلات زیادی روبرو شدیم و این خلأ را با افزایش مالیات جبران می‌کنیم که فشار زیادی به مردم وارد می‌شود. بنده معتقدم با توسعه مناطق آزاد به ویژه منطقه آزاد چابهار درآمدی دوبرابر فروش نفت حاصل می‌شود.
 
وی با تاکید بر اینکه توسعه منطقه آزاد چابهار مشکلات ناشی از تحریم‌ها را تا حد زیادی کاهش می‌دهد، تصریح کرد: توسعه منطقه چابهار می‌تواند این بندر را جایگاهی بین المللی تبدیل کند.
 
در ادامه، نادر قاضی پور به عنوان مخالف لایحه مذکور ضمن تشکر و قدردانی از نمایندگان سیستان و بلوچستان که با همدلی و تلاش بسیار این لایحه را تصویب کردند، گفت: توسعه محدوده مناطق آزاد جز افزایش قیمت‌ها ثمره‌ای برای مردم ندارد.
 
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه منطقه آزاد چابهار نیازی به افزایش وسعت ندارد، افزود: لزوماً افزایش وسعت این منطقه باعث افزایش امکانات نمی‌شود، این مناطق باید محل رشد و شکوفایی باشند نه اینکه برای افرادی محل واردات.
 
جلیلی، معاون پارلمانی وزیر اقتصاد در موافقت با این لایحه اعلام کرد: تصویب این لایحه به توسعه بنادر شرق کشور و تسهیل و تسریع در جذب سرمایه گذاری در بندر چابهار کمک می کند.
 
پیش از این حسین شهدادی؛ معاون اقتصادی و بندری اداره کل بنادر و دریانوری سیستان و بلوچستان نیز درباره الحاق بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری به منطقه آزاد چابهار، گفته بود: یکی از مشکلات ما عدم تسری قوانین مناطق آزاد به بنادر است، بندر چابهار یک منطقه عادی بوده و جزو مناطق ویژه اقتصادی آزاد محسوب نمی‌شود در صورتی که بندر چابهار به مناطق آزاد الحاق شود علاوه بر تسهیل تبادلات تجاری، شاهد افزایش سرمایه‌گذاری‌ها در این بندر استراتژیک خواهیم بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز