خبرگزاری کار ایران

مشاور رییس‌جمهور مطرح کرد؛

سرمایه‌گذاری خارجی ۲ و نیم میلیارد دلاری در مناطق آزاد مهرتاییدی بر موفقیت این مناطق

asdasd
کد خبر : ۸۰۴۱۱۲

مرتضی بانک اتمام طرح‌های نیمه تمام و ازسرگیری فعالیت طرح های سرمایه گذاری معوق درکیش را بیانگر سیاست موفق وکارآمدی مدیریت سازمان منطقه آزاد کیش در تعامل با بخش خصوصی عنوان کرد.

به گزارش ایلنا،‌ مرتضی بانک مشاور رییس جمهور و دبیرشورایعالی مناطق آزاد کشور در آیین گرامیداشت هفته دولت و بهره برداری از چندین طرح عمرانی و آغاز عملیات اجرایی و بازگشایی چند طرح توسعه ای درکیش، با تاکید بر اینکه درسال" رونق تولید"، حمایت از سرمایه گذاران و تسهیل شرایط فعالیت آنها در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور از اولویت های دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد است تصریح کرد: اتمام طرح های نیمه تمام و از سرگیری فعالیت طرح های سرمایه گذاری معوق درکیش که امروز شاهد آن بودیم، بیانگر سیاست موفق وکارآمدی مدیریت سازمان منطقه آزاد کیش درتعامل با بخش خصوصی است.

برگزاری جلسات مکرر مسئولان سازمان منطقه آزاد کیش با سرمایه گذاران طرح های نیمه تمام و بانک ها در جهت تامین منابع مالی و اعطای تسهیلات برای پایان یافتن این طرح ها کار بزرگی بود که با یک سیاست گذاری موفق و برنامه ریزی اصولی در منطقه آزاد کیش محقق شد و رضایتمندی هموطنان، فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران جزیره کیش را به دنبال داشت.     

وی حجم سرمایه گذاری خارجی ۲ و نیم میلیارد دلاری و سرمایه گذاری داخلی ۱۸۰ هزار میلیارد تومانی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور در۶ سال گذشته را نشانه موفقیت سیاست های اجرایی این مناطق در زمینه جذب سرمایه گذاری برشمرد و اظهارداشت: در۶ سال اخیر، میزان جذب سرمایه در مناطق آزاد کشور ۵۰ هزار میلیارد تومان و در مناطق ویژه اقتصادی ۱۳۰ هزار میلیارد تومان بود که بخش عمده این سرمایه گذاری ها در زمینه فعالیت های صنعتی و تولیدی و مابقی در بخش های تجاری و خدماتی بوده است.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد کشور با بیان اینکه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور تنها ۳ دهم از مساحت کل ایران اسلامی را به خود اختصاص داده و ۱میلیون نفر جمعیت دارند گفت: در این مدت برای بیش از ۵۰۰ هزار نفر در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور اشتغالزایی شده است.

به گفته دکتر بانک، سال ۹۶ میزان سرمایه گذاری در مناطق آزاد کشور۴ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بود که با وجود شرایط اقتصادی ناشی از فشار تحریم ها و با تکیه بر سیاست های اقتصاد مقاومتی این میزان در سال ۹۷ به حدود ۷ هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

وی با اعلام اینکه حجم سرمایه گذاری مناطق ویژه اقتصادی کشور نیز پارسال ۳۰ هزار میلیارد تومان بوده است افزود: این حجم سرمایه گذاری بیانگر استفاده بهینه از ظرفیت مناطق آزاد، همت فعالان اقتصادی و تعامل خوب دولت با بخش خصوصی توانمند کشوراست.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد با تاکید بر اینکه حرکت مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشوردر مسیر اشتغالزایی و رونق تولیدات داخلی با شدت و جدیت ادامه خواهد داشت افزود: پارسال درمناطق آزاد کشور برای۲۵ هزار نفر و در مناطق ویژه برای ۱۵ هزار نفر شغل ایجاد شده است.

وی میزان صادرات مناطق آزاد و ویژه اقتصادی را درسال گذشته ۱۸ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: اگرچه میزان صادرات این مناطق  نسبت به سال ۹۶درصد ناچیزی کمتر شده است اما در سه ماه نخست امسال میزان صادرات رو به رشد بوده و نویدبخش رونق تولیدات داخلی در این مناطق است.

مشاور رییس جمهور از فعالیت ۳۷۰ شرکت دانش بنیان در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور خبر داد و گفت: رویکرد جدید مناطق آزاد کشور با اعمال سیاست های حمایتی، صیانت از سرمایه گذاری و ایجاد زمینه فعالیت گسترده شرکت های دانش بنیان است.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد به همکاری معاونت فناوری ریاست جمهوری با سازمان منطقه آزاد کیش در زمینه توسعه فعالیت شرکت های دانش بنیان در جزیره کیش اشاره کرد و گفت: برج نوآوری کیش که امروز و در هفته دولت گشایش یافت زمینه حضور فعال و پربار استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان را درجزیره کیش تقویت می کند و آینده بسیار روشنی را برای این منطقه آزاد تجاری – صنعتی کشور رقم خواهد زد.

دکتر بانک همچنین درخصوص مشکلات ثبت سفارش در مناطق آزاد گفت: در شرایط کنونی کشور، ابلاغیه ها ثبت سفارش موقتی است و وظیفه ما حمایت از سیاست های عمومی کشور در فضای کنونی جامعه است. البته به دلیل سیستمی که ما بر اساس نیازمندی و مقتضیات موجود مناطق آزاد طراحی کرده ایم و وزارت صمت و بانک مرکزی هم با آن موافقت کرده اند و بزودی اجرایی می شود ثبت سفارش هیچ مشکلی برای فعالان اقتصادی مناطق آزاد ایجاد نخواهدکرد.

وی تاکید کرد اطمینان داریم سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی هم با درک بالایی که دارند این شرایط را با موفقیت پشت سر می گذارند.

مشاور رییس جمهور همچنین در خصوص واردات خودرو از مناطق آزاد به کشور گفت: مصوبه ای را تقاضا کرده ایم و تحویل دولت شد که در حال کارشناسی است و مراجع مربوطه از جمله وزارت صمت و گمرک هم موافقت خود را برای آزادسازی واردات خودرو از مناطق آزاد کیش، قشم و چابهار اعلام کرده اندکه به زودی و پس از تایید آن در دولت اجرایی خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز