خبرگزاری کار ایران

سرپرست شرکت عمران کیش در گفت‌وگو با ایلنا:

طرح‌های عمرانی شرکت عمران، آب و خدمات کیش به کمک آبادانی کیش می‌آیند

asdasd
کد خبر : ۶۸۸۲۶۲

شرکت عمران، آب و خدمات منطقه آزاد کیش به عنوان بازوی اجرایی سازمان منطقه آزاد کیش با پذیرش مسئولیت کلان و ذاتی خود در ارائه امور خدمات مطلوب شهری، عمرانی و زیر بنایی، بسترسازی و فراهم کردن امکانات، توسعه زیرساخت و مکانیزه نمودن سیستم ناوگان حمل و نقل مسافری، تمامی تلاش خود را به کار می‌گیرد تا در هر یک از امور محوله به نحو مطلوب و مؤثر ایفای نقش کرده و برای گردشگران و ساکنان این جزیره زیبا، محیطی مفرح تر ایجاد کند.

 علی عرب، سرپرست شرکت عمران، آب و خدمات منطقه آزاد کیش در خصوص اقدامات انجام شده و برنامه‌های آتی این شرکت با خبرنگار ایلنا به گفت‌وگو نشست. مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید: 

با توجه به رشد جمعیت در جزیره کیش و همچنین ورود گردشگر به این جزیره زیبا، تاکنون چه اقداماتی در خصوص احداث تصفیه خانه، جمع آوری فاضلاب و تولید پساب، انجام داده‌اید؟ آیا احداث این تصفیه خانه‌ها توانسته کمکی به تولید آب برای آبیاری فضای سبز کند؟

خوشبختانه با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته شاهد خدمات خوبی بر حوزه عمران، آب و خدمات در جزیره کیش بوده‌ایم؛ در همین راستا تصفیه‌خانه‌هایی با ظرفیت‌های مختلف احداث شده است. تصفیه فاضلاب خروجی از واحدهای مسکونی، تجاری، اقامتی، آموزشی و صنعتی در جزیره کیش علاوه بر جلوگیری از آلودگی محیط زیست، آب مورد نیاز جهت آبیاری فضای سبز را تأمین می‌کند. لازم به ذکر است که 100 درصد فاضلاب جزیره تصفیه می‌شود و پساب تولیدی آن با دارا بودن مواد مغذی آلی و معدنی مناسب جهت آبیاری فضای سبز و لجن حاصل از این فرآیند در بهبود خواص شیمیایی خاک فضای سبز جزیره استفاده می‌شود. تاکنون در جزیره کیش 5 تصفیه خانه احداث شده است. تصفیه خانه شمال با ظرفیت اسمی 10 هزار مترمکعب روزانه و تولید 8 هزار 500 مترمکعب پساب، دارای بروزترین تجهیزات به روش SBR  (رآکتورهای ناپیوسته متوالی)، پسابی با بالاترین کیفیت مطابق با استانداردهای محیط زیست به منظور آبیاری فضای سبز و پوشش گیاهی جزیره تولید می‌کند. در این تصفیه خانه فرآیند تصفیه تکمیلی با استفاده از دیسک فیلتر و گندزدایی با Uv طی می‌شود. در بخش سانتریفیوژ این تصفیه خانه روزانه حدود 9 تن لجن تولید می‌شود و در فرآیند تصفیه بیولوژیکی، لجن فاضلاب را پس از آبگیری کامل و تثبیت 6 ماهه و کسب استانداردهای لازم برای افزایش خواص خاک نباتی در فضاهای سبز جزیره کیش آماده استفاده می‌کند. تصفیه خانه جنوب به عنوان یکی از قدیمی ترین تصفیه خانه‌های کیش است. با اجرای این پروژه، توسعه و ارتقاء ظرفیت در ایام مبارک دهه فجر 1396 ظرفیت این تصفیه خانه از 500 به 1000 مترمکعب در روز افزایش یافت. سایر تصفیه خانه‌های قدیمی با ظرفیت روزانه 1800 مترمکعب در محدوه میرمهنا، مرکزی و مرجان واقع شده که از مدار خارج بوده و تنها در شرایط بحرانی و پر مصرف از جمله ایام نوروز به کار گرفته می‌شود. تصفیه خانه‌های غیر متمرکز نیز طی ماه‌های گذشته به منظور استفاده بهینه از منابع، در مناطق فاقد شبکه در غرب و جنوب جزیره اجرا شده است. در مرحله اول در روستای باغو از روش رآکتور بافل دار بی هوازی (ABR) و پس از آن در کلبه هور برای افزایش بازدهی، رآکتور بافل دار بی هوازی همراه با مدیاهای دم گربه‌ای و بستر (FBABR)، با بازگشت سرمایه کمتر از دو ماه طراحی و اجرا شده است. همچنین مطالعات امکان سنجی فنی و برآورد مالی اجرای این طرح در بیش از 10 نقطه جزیره در دستورکار شرکت عمران، آب و خدمات قرار دارد.

یکی از جذابیت‌های جزیره کیش، فضای سبز آن است که همیشه مورد توجه گردشگران قرار گرفته است. با توجه به گرم بودن هوا در بیش از نیمی از سال، از چه روش و سیستمی برای آبیاری و نگهداشت فضای سبز استفاده می‌شود؟

در حال حاضر مجموع آب تامین شده در روز حدود 12 هزار مترمکعب است که  به سه روش مکانیزه، سنتی و حمل تانکر انجام می‌شود. حدود 2.5  درصدکل آب تامین شده، معادل حدود 300 مترمکعب در روز توسط تانکرها برای  آبیاری فضای سبز استفاده می‌شود و حدود 55 درصد کل آب تامین شده  معادل حدود 6 هزار 500 مترمکعب در روز بوسیله روش مکانیزه و حدود 45 درصد کل آب تامین شده معادل حدود 5هزار 500 مترمکعب در روز به روش سنتی و توسط کارگران انجام می‌شود. حدود 10درصد از کل آب تامین شده توسط تانکر حمل می‌شود، همانگونه که اشاره شد 2 درصد آن صرف آبیاری و مابقی آن حدود 900 متر مکعب در روز در مخازن فضای سبز توسط تانکرها تخلیه می‌شود. خروجی مخازن در برخی مناطق آبیاری مکانیزه و در برخی مناطق آبیاری سنتی است. جزیره کیش دارای5.25 میلیون متر مربع فضای سبز است و سرانه فضای سبز کیش 6 برابر سرانه فضای سبز جهانی است. در این جزیره مرجانی بر اساس39 هزار و 853 نفر جمعیت با احتساب متوسط سرانه برای هر نفر 131 متر مربع فضای سبز وجود دارد . در حالیکه سرانه فضای سبز جهانی طبق اعلام محیط زیست سازمان ملل برای هر نفر 20 تا 25 متر مربع برآورد شده است. در چنین مقایسه‌ای، فضای سبز کیش در وضعیت مطلوبی قرار دارد.

با توجه به شرایط آب و هوای جزیره کیش چه نوع گیاهانی مناسب کاشت در این جزیره هستند؟

پوشش گیاهی موجود در جزیره متشکل از انواع درختچه‌های زینتی مانند جاتروفا و پلومریا، درختان غیرمثمر مانند کاسیا و کردیا، درختان نخل و پالم، نارگیل، درختان مثمر از قبیل نارنج و لیمو، گیاهان پرچینی مانند شمشاد و ناترک، گیاهان پوششی از جمله چمن، پاپیتال، نیلوفر و بدلیا، گل های فصلی و کاغذی استفاده شده است. همچنین از درختان و گیاهان بومی کیش می‌توان به کنار، کهور و لور اشاره کرد. نگهداری، آبیاری، هرس، سم پاشی، شستشو، تقویت بستر خاک و آفت زدایی از اقدامات بسیار حایز اهمیت در بحث حفظ و توسعه فضای سبز و انواع گیاهان پوششی در جزیره است. یکی از اقدامات جدید شرکت عمران، آب و خدمات کیش در این حوزه، توجه بیشتر به در ختان نخل است که با استفاده از نظرات و راهکارهای اساتید بنام و مطرح کشور در بحث درختان نخل، ساماندهی کلی و تقویت این درختان در دستور کار قرار گرفته تا جزیره‌ای زیباتر داشته باشیم. در بحث گلکاری فضاهای شهری از انواع گل های فصلی از قبیل آهار، جعفری، رعنای زیبا، همیشه بهار ، اطلسی و کوکب استفاده می‌شود  و همچنین برنامه توسعه کاشت گل‌های کاغذی در رنگ های بسیار زیبا و متنوع در دستور کار این شرکت قرار دارد. هر ساله کاشت گل‌های فصلی از آبان ماه آغاز می‌شود و تا اردیبهشت ماه سال بعد نگهداری می‌شود.

یکی از اقدامات خوب شما پس از انتصاب ، احیای کمیته زیبا سازی در معاونت امور شهری و محیط زیست این شرکت است. اولین اقدام این کمیته پس از راه اندازی چه بوده است؟

این کمیته پس از احیا ، اقدام  به برگزاری 4 مسابقه طراحی شهری با موضوعات طراحی المان‌های شهری، مبلمان شهری، نورپردازی شهری و همچنین طراحی پل رو گذر عابر پیاده کرده است. به همین منظور از آثار ارسالی و برگزیده شده، ضمن اهدای جوایز و پس از تصویب در کمیته زیبا سازی، در فضاهای شهری استفاده خواهد شد.

همواره در اخبار جزیره کیش دیدیم و شنیدیم که کیش، جزیره جشنواره‌ها است و برگزاری جشنواره‌ها گامی در جهت جذب گردشگر به کیش بوده. با توجه به مساعد بودن شرایط آب و هوایی جزیره در نیمه دوم سال، آیا شرکت شما برنامه‌ای برای برگزاری جشنواره  در این جزیره زیبا دارد یا خیر؟

بله. شرکت عمران، آب و خدمات کیش همواره یکی از بازوهای سازمان منطقه آزاد کیش در برگزاری جشنواره‌های مختلف در کیش، ایفای نقش کرده است. هر ساله در جشنواره‌های نوروزی، این شرکت اقدام به تشکیل کمیته اسکان و رفاه گردشگران کرده است تا پذیرایی شایسته ای از گردشگران نوروزی به عمل آید. در جشنواره تابستانی نیز این شرکت سهی کرده در امور شهری، فضای مناسبی را برای مسافران فراهم کند. امسال نیز برای نخستین بار جشنواره رنگ‌ها در فصل پاییز برگزار می‌شود. این جشنواره از اوایل آبان ماه در کلیه معابر، پیاده‌روها، اسکله‌ها، دور درختان، دیوارها و کلیه فضاهای قابل اجرا، عملیاتی می‌شود. در این جشنواره از رنگ‌های شاد و جذاب در فضاهای شهری به منظور افزایش جذابیت‌های بصری به شکل مناسبی استفاده می‌شود و تا اواخر سال ادامه می‌یابد. برگزاری سمپوزیوم مجسمه سازی یکی دیگر از برنامه‌هایی است که همواره مورد توجه هنرمندان مجسمه ساز و سنگ تراش قرار گرفته. امسال نیز این سمپوزیوم  با همکاری هنرمندان داخلی و خارجی در یک فضای مناسب عملیات تراش و ساخت مجسمه‌های سنگی از قطعات بزرگ سنگ در جزیره اجرا می‌شود و از آثار ایجاد شده در فضاهای مناسب شهری بهره برداری می‌شود. در خصوص برگزاری جشنواره نوروزی نیز برنامه ریزی برای جشنواره نوروزی و طراحی سیمای شهری برای استقبال از فصل بهار و مسافران نوروزی انجام شده که با ساخت و نصب المان‌های ویژه، این جشنواره به مرحله اجرا در خواهد آمد. جشنواره نقاشی یکی دیگر از جشنواره‌های جذابی است که این شرکت آن را برگزار خواهد کرد. در این رویداد با دعوت به همکاری از نقاشان و هنرمندان برگزیده آثاری از نقاشی، تایپوگرافی، نقاشی خط و طرح‌های گرافیکی در فضاهای شهری که به عنوان یک المان شهری ایجاد می‌شود که این المان‌ها برای استفاده عموم کیشوندان و گردشگران قابل بهره برداری خواهد بود.

یکی از اقداماتی که برای اولین بار در معاونت معماری و شهرسازی شرکت عران، آب و خدمات کیش انجام شده، تشکیل کمیته منظر و نما بوده است. لطفا بفرمایید وظیفه اصلی این کمیته چیست و به چه منظور تشکیل شده است؟

ارتقـای ارزش و کیفیـت منظـر شـهری از طریق ایجاد هماهنگـی میـان مصالـح نمـا، تناسـبات و هندسـه، مقیـاس و خـط آسـمان و رعایـت فاکتورهای زیبایـی همچـون تقارن، تعـادل، تـداوم، هماهنگی و ... بـه عمـل می‌آید. تجربه زیبا شناسی در معماری بر روابط انتزاعی شکل ها، تعریف فضا و عناصری که آنها را خوشایند و لذتبخش می‌کند مثل ضرباهنگ یا ریتم رنگ و سایه روشن استوار است. ارزش‌های زیبا شناسی سیمای شهری فضای خیابان متفاوت از ارزش‌های دیگر عناصر کالبدی شهر است. فضای خیابان با داشتن محتوای خطی و عملکرد عبوری، برای معرفی سیمای خود شرایط خاص دارد. با توجه به اینکه خیابان فضایی متشکل از معماری‌های مختلف است، لذا زیبایی خیابان در بعد کالبدی آن، مجموعه قواعد شکلی خیابان را در بر می‌گیرد و مولفه‌های آن بسیار زیاد است. بطور مثال می‌توان به تناسبات جداره، تناسبات کف، رنگ، خط آسمان، دید پی در پی، ریتم، هارمونی سبک معماری و پیشامدگی فرورفتگی اشاره کرد. بررسی میدانی طرح ساختمان‌ها یا بناهای اطراف از لحاظ کیفیت طرح معماری، نمای ساختمان، تناسب حجم آن با ساختمان‌های اطراف، زیبایی طرح و مصالح مورد استفاده، گامی موثر در ارتقاء کیفیت نماهای است.

این کمیته با هدف ارتقاء کیفیت بصری با تاکید بر شاخص‌های هویت بخشی ایرانی – اسلامی و بهره گیری از توان ظرفیت‌های موجود کارشناسی، حرفه‌ای و علمی شروع بکار کرد. اعمال سلیقه‌های خاص شخصی به دور از نظریات کارشناسی، همچنین عدم توجه به اصول معماری ایرانی و اسلامی و عدم به کارگیری هارمونی در خط آسمان، عدم همخوانی فرم و کاربری و همچنین الحاقات زاید غیر اصولی و استفاده از گرایش‌های معماری بی هویت و بی ارزش از جمله مواردی هستند که باعث اغتشاش و ناهماهنگی در سیمای شهری شده‌اند . همچنین این کمیته به بررسی و تایید طرح نماهای ساختمان‌ها بر اساس دستورالعمل ضوابط نما و همچنین به اظهار نظر و ارائه پیشنهاد فنی و تخصصی در خصوص موضوعاتی که از طرف شرکت یا سایر مراجع به کمیته ارجاع می‌شود، می‌پردازد. ساختار تشکیلاتی و اعضای آن نیز به این صورت است که علاوه بر مدیران و کارشناسان حوزه شهرسازی، اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها در رشته‌های تخصصی مرتبط به همراه نمایندگان تام الاختیار ارگان‌ها و نهادهای ذینفع و ذیربط در این کمیته حضور فعال خواهند داشت.

معاونت فنی و عمرانی شرکت عمران، آب و خدمات کیش،  اجرای پروژه‌های مهم عمرانی و زیربنایی را عهده دار بوده است. اجرای این پروژه‌ها در سال‌های اخیر توانسته رفاه نسبی را برای ساکنان و گردشگران فراهم کند. یکی از پروژه‌هایی که مورد توجه کیشوندان قرار گرفته، فرهنگسرای بزرگ کیش است. اجرای این پروژه در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

طرح بسیاری از پروژه‌های عمرانی پس از تصویب در سازمان منطقه آزاد کیش، به این شرکت محول می‌شود که این اجرای این پروژه‌ها کمک شایانی به رفاه حال کیشوندان و گردشگران می‌کند. با توجه به اهمیت رشد آموزش و اعتلای فرهنگ در جامعه بالاخص کودکان و نوجوانان، ضرورت ایجاد زیر ساخت‌های فرهنگی همواره احساس می‌شود. بدین جهت مدیران سازمان منطقه آزاد کیش، طراحی و ساخت یک فرهنگسرا با طراحی خاص و ویژه را در دستور کار شرکت عمران، آب و خدمات منطقه آزاد کیش قرار دادند. فاز نخست فرهنگسرای سعدی در میدان غدیر با پیشرفت فیزیکی 97 درصد از جمله کلاس‌های آموزشی، کتابخانه، گالری و نمایشگاه، قرائت خانه، نمازخانه، لابی، روف گاردن و فضای خدماتی اجرا شده است و فاز دوم آن نیز از شامل سالن‌های سینما و همایش می‌شود که در حال نازک کاری است. این بنا با 5 هزار و 250 متر مربع، قابلیت اجرای برنامه‌های مختلف در حوزه‌های آموزشی، اجتماعی، هنری و فرهنگی را خواهد داشت و مشتمل بر یک ساختمان با ارتفاع متوسط 15 متر با سقف سبک مخروطی شکل و با پلان دایره و همچنین یک ساختمان 2 طبقه با ارتفاع متغیر موجی شکل است که به یکدیگر مرتبط هستند. سیستم سازه‌ای ساختمان از نوع قاب خمشی فولادی متوسط و مقاطع مورد استفاده برای ستون‌ها BOX و تیرها از نوع ورق ساخته و اجرا شده است. اتصالات نیز از نوع ترکیبی جوشی و پیچ و مهره‌ای در نظر گرفته شده و سقف بتنی ساختمان از نوع کامپوزیت و سقف ساختمان مخروطی شکل سینما و همایش نیز ، سقف سبک با پوشش کالزیپ اجرا شده است.

یکی از مکان‌هایی که سال ها جای خالی آن بین پروژه‌های کیش احساس می‌شد، مصلی کیش است که این پروژه مهم نیز با همکاری همکاران شما به بهره برداری رسیده و مراحل آخر را طی می‌کند. لطفا توضیحی در خصوص این پروژه بفرمایید؟

این ساختمان دارای یک شبستان 2 طبقه است که طبقه همکف ویژه برادران با مساحت 1760 متر مربع با ظرفیت 2 هزار و 400 نفر و طبقه اول آن ویژه خواهران به مساحت 890 متر مربع با ظرفیت 1200 نفر اجرا شده است. این مصلی دارای دو ساختمان جانبی 2 طبقه است که در طبقه همکف، وضوخانه، اتاق تاسیسات و سرویس‌های بهداشتی  و در طبقه اول کلاس‌های آموزشی، مذهبی  و سایت کامپیوتری و اتاق‌های ویژه کاربری مصلی ساخته شده است.  صحن این مصلی دارای 518 متر مربع مساحت بوده و نماسازی آن حدود یک هزار و 37 متر مربع مساحت دارد. در نمای این بنای فاخر از طرح نگاره‌های ایرانی و اسلامی در قالب کاشی‌های هفت رنگ، قوس‌های اسلیمی، سنگ‌های تراورتن ممتاز، مرمرنباتی، قطعات مشبک اسلیمی GRC یا بتن مسلح به الیاف شیشه و GRP یا رزین های پلیمری مسلح به الیاف  شیشه، به صورت ترکیبی بهره برداری شده است. کلیه نقوش و کاشی‌های این بنا، توسط اساتید و هنرمندان مجرب ایرانی با طراحی متناسب با کاربری اجرا شده است. این مصلی دارای یک گنبد دو پوسته به مساحت 385 و 750 متر مربع و ارتفاع 36 متر است. ارتفاع دو گلدسته این ساختمان نیز پس از تکمیل به حدود 50 متر خواهد رسید. این پروژه به صورت فاز به فاز اجرا می‌شود و در فازهای بعدی ، نازک کاری داخلی ساختمان‌ها همزمان با طراحی اجرا خواهد شد. شایان ذکر است، ساکنان و گردشگران کیش می‌توانند نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود در حوزه های امور شهری و عمرانی را با استفاده از سامانه 137 را به سمع مسئولان مربوطه رسانند تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن و طبق ضوابط موجود نسبت به آنها اقدام شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز