خبرگزاری کار ایران

مرتضی بانک:

مناطق آزاد؛ الگویی موفق برای حرکت در جهت توسعه پایدار

asdasd
کد خبر : ۵۵۵۲۳۳

مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی کشور از مناطق آزاد کشور به عنوان الگوی موفق اقتصادی و بستری مناسب برای حرکت هدفمند در جهت توسعه پایدار کشور یاد کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی و امور بین‌ الملل سازمان منطقه آزاد کیش، مرتضی بانک در مراسم رسمی آغاز به کار نهمین نمایشگاه معرفی فرصت‌های سرمایه‌ گذاری کشور و چهارمین نمایشگاه بین‌ المللی بورس، بانک، بیمه و خصوصی‌ سازی تشکیل ستاد اقتصاد مقاومتی، همراهی با بخش خصوصی و ایجاد اصلاحات ساختاری را از جمله اقدامات موفق دولت در پنج سال گذشته برشمرد.

وی گفت: امروز کارنامه مناطق آزاد نمونه موفقی از عزم جدی دولت در جهت استفاده بهینه از قابلیت‌های این مناطق برای تسریع در توسعه اقتصادی کشور است .

مشاور رییس جمهور، مناطق آزاد کشور را پیشران نو آوری، حمایت از تولید ملی، توسعه صادرات، تسهیل شرایط کسب و کار و همراهی با کار آفرینان عنوان کرد و افزود: ایده اقتصاد درون زا و برون گرا در مناطق آزاد اجرایی و گام‌ های اولیه نیز برداشته شده است؛ اگرچه مناطق آزاد ظرفیت‌های گسترده‌تری در اقتصاد کاربردی ایران دارند و باید بستر های مناسب برای به فعل رساندن قابلیت‌های بالقوه این مناطق فراهم شود.

وی تامین سرمایه را مهم ترین چالش فراروی دولت برشمرد و تاکید کرد: استفاده از توان بخش خصوصی و جذب سرمایه‌گذاری های خارجی یکی از مهم ترین راهکارهای رویارویی با این چالش است و در این عرصه نقش مناطق آزاد در قیاس با گذشته بسیار پر رنگ‌تر شده است.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی کشور معرفی شایسته فرصت‌های سرمایه گذاری و طرح های بزرگ عمرانی مناطق آزاد به سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی داخلی و خارجی را از مهم ترین ضرورت ها و اولویت‌های کاری مناطق آزاد کشور برشمرد.

وی افزود: سرمایه‌گذاری پنجاه و یک هزار میلیارد تومانی بخش خصوصی در 4 سال گذشته در مناطق آزاد، بهره برداری 800 میلیون دلاری از سرمایه گذاری خارجی و توافقات 4.4 میلیارد دلاری در سرمایه‌ گذاری های آتی در بخش خصوصی با مشارکت سرمایه گذاران خارجی در مناطق آزاد بیانگر عملکرد پویا و موفق این مناطق در زمینه جذب سرمایه‌گذاری و کمک به رشد و توسعه اقتصادی کشور است.

مشاور رییس جمهور گفت: مناطق آزاد می‌کوشند تا با بهبود شرایط فعالیت، زمینه تولید کالاهای قابل رقابت در بازارهای جهانی را با کیفیت خوب و قیمت مناسب برای تولید کنندگان داخلی فراهم کنند.

وی توسعه صادرات را مهمترین مزیت برای رشد اقتصادی کشور برشمرد و با اعلام آمادگی سازمان‌های مناطق آزاد برای همکاری‌های گسترده تر با بخش خصوصی در جهت رونق صادرات گفت: در یک سال گذشته 30 درصد صادرات مجدد کشور از مناطق آزاد بوده و در چهار سال گذشته ارزش کالاهای صادر شده از این مناطق بیش از 2 و نیم میلیارد دلار و مناطق ویژه اقتصادی نیز 77 میلیارد دلار بوده است.

توسعه فعالیت شرکت‌‌های دانش بنیان در مناطق آزاد، تبدیل مناطق آزاد به الگوهای برتر اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی کشور و کاهش چشمگیر بروکراسی در این مناطق با هدف تسهیل شرایط کسب و کار و رونق فعالیت های اقتصادی از دیگر اولویت‌ها و برنامه‌هایی بود که دبیر شورایعالی مناطق آزاد و و یژه اقتصادی به آنها اشاره کرد.

گفتنی است چهارمین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک، بیمه و خصوصی سازی و نهمین نمایشگاه معرفی فرصت های سرمایه‌گذاری کشور با حضور 274 شرکت داخلی و 58 شرکت خارجی تا 11 آبان درجزیره کیش برگزار می‌شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز