خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم خبر داد:

کلنگ زنی ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون یورویی و ۱۵۰ میلیارد تومانی پروِژه‌‌‌‌های عمرانی در قشم تا دو روز دیگر

asdasd
کد خبر : ۲۴۵۳۰۰

عملیات اجرایی سرمایه‌گذاری ۵ میلیون تنی آهن و فولاد از روز دوشنبه در قشم کلید می‌خورد که نورد فولاد با ظرفیت ۳ میلیون تن و نیروگاه ۷۰۰ مگاواتی، دو پست اسکله و دو کارخانه آهن اسفنجی هر کدام به ظرفیت ۱.۷ میلیون تن و در مجموع ۳.۴ میلیون تن از زیر مجموعه‌های این سرمایه‌گذاری است.

مدیرعامل منطقه آزاد قشم با بیان اینکه تا دو روز دیگر اجرای حجم قابل توجهی از پروِِژه های عمرانی در قشم با حضور معاو. ن اول رییس جمهور کلید می خورد گفت: ‌ قشم به بیارانداز منطقه تبدیل می شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، شعبانی‌فرد در نشست خبری صبح امروز خود در محل خبرگزاری ایلنا با اشاره به مزیت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی، فولاد، حمل و نقل ترکیبی و گردشگری، گفت: جزیره قشم به عنوان بزرگترین جزیره خاورمیانه به وسعت هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع و با ۱۴۰ هزار نفر جمعیت و ۴ میلیون جمعیت سیار دارای فرصت‌های سرمایه‌گذاری استثنایی در منطقه است.

وی ادامه داد: تنگه هرمز به عنوان مبدا ورودی جزیره با موقعیت استراتژیک با عمق آب ۷۵ تا ۱۰۰ متر فرصت‌های بسیار خوبی برای توسعه حمل و نقل دریایی برای شناورهای با درفت پایین و شناورهای بسیار بزرگ و سنگین در سواحل جنوبی ایجاد کرده‌ است.

شعبانی فرد با اشاره به این مزیت خدادادی قشم نسبت به سایر مناطق حوزه خلیج فارس گفت: در سایر مناطق حوزه خلیج فارس عمق آب چیزی حدود ۲۰ متر است در قشم عمق آب به طور خدادادی از ۷۵ متر شروع می‌شود که این می‌تواند فرصت خوبی برای توسعه حمل و نقل ترکیبی و احیای کریدور شمال به جنوب باشد.

مدیرعامل منطقه آزاد قشم با اشاره به اینکه این جزیره روزی به عنوان بارانداز منطقه تعریف شده بود گفت: در حالی که سنگاپور امروز به عنوان بارانداز در آسیای دور و دبی به عنوان بارانداز کشورهای حوزه خلیج فارس امروز معرفی شده است. قبل از وقوع جنگ تحمیلی، مدیریت اقتصاد جهانی قشم را به عنوان بارانداز منطقه، عسلویه را به عنوان هاب انرژی و شیراز را به عنوان هاب هوایی منطقه تعریف کرده بود که با وقوع جنگ این فرصت‌ها به سمت دبی هدایت شد.

وی افزود: اما امروز دبی با مشکلات بسیار جدی در حوزه هوایی و حوزه تخلیه بار در اسکله‌ها مواجه شده است چرا که باند پروازی دبی از مقاومت کمتری نسبت به باند پروازی فرودگاه قشم برخوردار است و همچنین کشتی‌ها برای تخلیه بار در دبی باید ۳۰۰ مایل مسیر رفت و برگشت بیشتری نسبت به تخلیه بار در قشم حرکت کنند که این باعثمصرف سوخت قابل توجهی است.

شعبانی فرد با اشاره به مطالعات شرکت سواکو در قشم گفت: شرکت سواکو که از ۲۰ سال گذشته مطالعاتی در حین برنامه‌های استراتژی مناطق حوزه خلیج فارس و قشم انجام داده بود برای تعیین خط‌مشی جزیره‌ قشم مطالعاتی را در طول مدت ۵ سال انجام داده است که با این مطالعات امیدواریم با استفاده از ظرفیت‌های اسکله کاوه به هدف اولیه خود یعنی بارانداز منطقه دست یابیم.

وی با اشاره به بهره‌برداری اسکله کاوه با ظرفیت ۱۰۰ هزار تن گفت: ظرفیت اسکله‌های منطقه آزاد قشم و همچنین فرودگاه این جزیره با مقاومت CN ۱۱۰ می‌تواند اهداف سازمان برای رسیدن به هاب حمل و نقل در منطقه را محقق کند.

شعبانی فرد از کلنگ‌زنی سالن ۲۰ هزار و ۵۰۰ متر مربعی فرودگاه قشم و کلنگ‌زنی بخش توسعه یافته اسکله بهمن و اسکله کاوه در روز دوشنبه هفته جاری با حضور معاون اول رئیس جمهور خبر داد و گفت: سالن فرودگاه قشم با سرمایه‌گذاری ۸۰ میلیارد تومانی با مدت زمان ساخت دو سال، اسکله بهمن با سرمایه‌گذاری ۷۵ میلیارد تومانی با مدت زمان ساخت ۱۸ ماه و همچنین ساخت و توسعه اسکله کاوه با ظرفیت ۱۰۰ هزار تن با سرمایه‌گذاری ۱۳۲ میلیون یورو روز دوشنبه با حضور آقای جهانگیری کلنگ‌زنی می‌شود.

مدیرعامل منطقه آزاد قشم با اشاره به توسعه اسکله کاوه ادامه داد: دو پست از اسکله کاوه توسط سازمان در مدت زمان دو سال ساخته خواهد شد و دو پست اسکله هم که قبلا ساخته شده بود نیاز به تجهیزات دارد.

وی از کلنگ‌زنی سرمایه‌گذاری ۵ میلیون تنی فولاد و آهن با حضور معاون اول رئیس جمهور تا دو روز دیگر در جزیره قشم خبر داد و گفت: عملیات اجرایی سرمایه‌گذاری ۵ میلیون تنی آهن و فولاد از روز دوشنبه در قشم کلید می‌خورد که نورد فولاد با ظرفیت ۳ میلیون تن و نیروگاه ۷۰۰ مگاواتی، دو پست اسکله و دو کارخانه آهن اسفنجی هر کدام به ظرفیت ۱.۷ میلیون تن و در مجموع ۳.۴ میلیون تن از زیر مجموعه‌های این سرمایه‌گذاری است.

شعبانی‌فرد تاکید کرد: حجم سرمایه‌گذاری این پروژ چیزی حدود سه میلیارد یوروخواهد بود که ۴۰ درصد این سرمایه‌گذاری را شرکت‌‌های مهر ایران، گل گهر و چادرملو و ۶۰ درصد سرمایه‌گذاری توسط شرکت غدیر وابسته به بانک صادرات، ستاد فرمان اجرایی امام، شصتا و بانک سینا تامین خواهند کرد.

مدیرعامل منطقه آزاد قشم با بیان اینکه یک واحد نیروگاهی ۵۴۰ مگاواتی هم در روز دوشنبه با حضورمعاون اول رئیس جمهور کلنگ‌زنی خواهد شد گفت: این نیروگاه با سرمایه‌گذاری شرکت قدیر توسط مپنا ساخته می‌شود که خریدار این پروژه منطقه آزاد قشم است.

وی ادامه داد: این پروژه که روزانه ۱۰۰ هزار متر مکعب آب تولید می‌کند ۳۲ ماهه با سرمایه‌گذاری ۴۰۰ میلیون یورویی ساخته خواهد شد.

شعبانی‌فرد با اشاره به مشوق‌های سازمان منطقه آزاد قشم برای جذب سرمایه‌گذاران داخلی گفت: سرمایه‌گذاران داخلی متقاضی برای سرمایه‌گذاری در جزیره قشم از ۲۰ سال معافیت مالیاتی برخوردار می‌شوند که صنایع تولیدی هم از ۷۰ درصد عوارضی ورود کالا به سرزمین اصلی معاف می‌شوند و همچنین واردات برای ورود تجهیزات خط تولید معاف از عوارضی گمرکی خواهد بود برای صادرات هم تخفیف‌هایی در عوارض گمرکی در نظر گرفته‌ایم.

وی ادامه داد: دولت تدبیر و امید برای افزایش صادرات غیرنفتی از مناطق آزاد کشور و تولید ثروت‌ از این طریق اقدام به احداث۱۲ پالایشگاه در جزیره قشم کرده است که از این طریق از خام فروشی جلوگیری شود.

شعبانی فرد با اشاره به واردات ۱۵ هزار خودروی هیبریدی برای شهرداری تهران گفت: به زودی ۱۵ هزار تاکسی هیبریدی از مبادی رسمی منطقه آزاد قشم وارد کشور می‌شود که از این تعداد ۳ هزار دستگاه به طور آماده وارد کشور می‌شود و ۱۲ هزار دستگاه در جزیره تولید خواهد شد.

مدیرعامل منطقه آزاد قشم از تایید فاینانس پروژه پل خلیج فارس در قشم خبر داد و گفت: فاینانس مورد نیاز برای تکمیل این پروژه توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی تایید شده است که یکی از کشورهای فاینانس کننده چین است.

وی درباره وضعیت این پروژه پل خلیج فارس با طول ۲ هزار و ۴۰۰ متر که ۲ هزار و ۲۰۰ متر آن در دریاست در حال ساخت است و تکمیل آن در ۳ سال آینده به پایان می‌رسد در حال حاضر ۶ کیسون با ۹۰ تا ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال ساخت است که تا پایان سال این ۶ کیسون نصب خواهند شد.

مدیرعامل منطقه آزاد قشم ادامه داد: تاکنون در این پروژه ۴۵۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری شده است و توسط یکی از شرکت‌های داخلی ساخته می‌شود.

شعبانی فرد با اشاره به پتانسیل های سرمایه‌گذاری گردشگری در جزیره قشم گفت: گله دلفین‌ها، چاه کوه، لاک‌پشت های پوزه عقابی، غار نمکی، قلعه پرتغالی‌ها، دره ستارگان و جنگل حرا از جاذبه‌های گردشگری این جزیره هستند که می‌توانند در جذب گردشگران حوزه‌های مختلف بسیار تاثیرگذار باشند.

وی با اشاره به احداث۲۰ هتل در جزیره قشم گفت: در حال حاضر ۳ هزار و ۵۰۰ تخت در این جزیره برای اسکان مسافران وجود دارد که تا پایان سال ۲ هزار تخت دیگر در قالب هتل به ظرفیت اسکان اضافه خواهد شد. البته طرح خانه و کاشانه برای ظرفیت مسافران در خانه‌های بومی و روستایی جزیره قشم را راه‌اندازی کرده‌ایم که ۱۴ روستا در این طرح شناسایی و انتخاب شده‌اند.

مدیرعامل منطقه آزاد قشم ادامه داد: از ۲۰ هتل تعیین شده برای ساخت ۱۲ هتل سرمایه‌گذار انتخاب شده است و همچنین برای ساخت ۸ هتل دیگر در حال مشتری‌یابی هستیم.

وی همچنین با اشاره به اقدامات سازمان در جهت کاهش قیمت تور جزیره قشم گفت: در حال مذاکره برای کاهش قیمت تور مسافرتی به جزیره قشم هستیم و همچنین در حال حاضر افزایش پروازهای قشم را در دستور کار خود قرار داده‌ایم. در حال حاضر ۱۵۰ پرواز در هفته به مقصد قشم انجام می‌شود که تعداد پروازها در طول روز به ۷ پرواز می‌رسد همچنین روزانه ۴ پرواز خارجی به دبی از جزیره قشم برقرار می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز