خبرگزاری کار ایران

معاون فرهنگی مناطق آزاد کشور بیان کرد؛

باید تا می‌توانیم از دولت هجرت کرده و به ملت بپیوندیم

asdasd
کد خبر : ۲۴۴۲۶۸

عده‌ای از جای دیگر برای کارهای اقتصادی به آنجا رفتند و زندگی را برای آنها تنگ کرده‌اند و مردم واکنش منفی داشته‌اند و به دلیل اینکه اقتصاد در تقابل بومی آنجا بوده است، رشد پیدا نکرده و باید برای رونق اقتصاد در عنصر فرهنگ توجه کنید.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدعلی زم معاون فرهنگی اجتماعی گردشگری مناطق آزاد کشور گفت: در اجرای قانون شوراها باید از قالب‌گیری رها شویم و محتواگرایی را مدنظر بگیریم و یکی از آفت‌های ما نهادسازی‌هایی است که در نهایت قالب‌های آن اصل شده و محتواهای آن فراموش می‌شود.


به گزارش خبرگزاری ایلنا، وی در همایش هفته بزرگداشت شوراهای آموزش و پرورش در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما در سخنانی اظهار داشت: اینکه شوراهایی را به وجود آورده‌ایم و باری از آموزش و پرورش برداشته‌ایم، کار خوبی است اما این بار به دوش کجا انداخته شده و این جابجایی‌های دولتی مشکل ماست.


حجت‌الاسلام والمسلمین زم افزود: باید تا می‌توانیم از دولت هجرت کرده و به ملت بپیوندیم و باید تربیت‌کنندگان، نخبگان و خبرگان در مناطق کشور، محور توسعه آموزش و پرورش قرار گیرد و بار آموزش و پرورش به دوش ارگان‌های مردمی قرار گیرد تا کار درست شود.


معاون فرهنگی مناطق آزاد کشور یادآور شد: نهاد می‌سازیم اما حاضر به تغییر نیستیم و نهادهای جدید نوعاً کارآمد می‌شود اما آدم‌ها همان مشی خود را بدون تغییر دنبال می‌کنند.


وی اضافه کرد: ‌ در عنصر تغییر باید به جای تثبیت و ثبات، سیالیت را بپذیریم و باید کلاس درس بتواند مهد تربیت و کارگاه باشد و معلم علاوه بر آموزش‌دهنده، مربی نیز باشد.


حجت‌الاسلام والمسلمین زم با بیان اینکه شورا یعنی مردم‌محوری و مرکز‌گریزی، افزود: باید انعطاف‌پذیر بوده و در برابر زبان‌های محلی ارزش قائل شویم و در مناطق ایران لهجه و چیزهایی وجود دارد که به معنای مقابله با زبان فارسی نیست.


وی تصریح کرد: لباس محلی، موسیقی، سنت، آداب، قصه‌ها و اشعار محلی داریم و باید در نظام تعلیم و تربیت بوم‌سالاری را حاکم کنیم، اما امروز قصه‌ها، افسانه‌ها، اسطوره‌ها و پهلوان های بومی فراموش شده‌اند و این نقص نظام آموزش و پرورش شورایی ما است که نمی‌تواند بوم‌سالاری را به جای مرکز‌سالاری جایگزین کند.


حجت‌الاسلام و المسلمین زم با اشاره به اینکه در نظام تعلیم و تربیت باید تعادل حاکم شود، افزود: خروجی آموزش و پرورش باید خروجی شود که تفاوت در اندیشه‌ها، تعادل در رفتار و تعامل در دیگران و جامعه باشد، اما خودمان که امروز خروجی‌های آموزش و پرورش هستیم، اهل تعامل نیستیم.


معاون فرهنگی مناطق آزاد کشور خاطرنشان کرد: ‌ خروجی آموزش و پرورش باید تعادل رفتاری و تعامل داشته باشد و امروز دچار افراط و تفریط هستیم و دوست داریم از کلیشه‌ها و چیزهایی بگوییم که خطری ندارد و موقعیت ما را تثبیت می‌کند.
وی تصریح کرد: در مناطق آزاد به عنوان سرزمینی که یک چهارم درصد جمعیت کشور در آن است، در دولت تدبیر و امید آسیب‌شناسی صورت گرفت.


حجت‌الاسلام و المسلمین زم اضافه کرد: پس از آسیب‌شناسی اعلام کردیم به دلیل اینکه دولت، قانون و مجلس در این مناطق یک نظام شهری زنده پیش‌بینی نکرده است و منطقه آزاد یعنی کارخانه و کارگاه بوده است و حیات و زندگی وجود ندارد، فرهنگ و مشارکت اجتماعی و بوم‌گرایی نادیده گرفته شده است.


معاون فرهنگی مناطق آزاد کشور افزود: عده‌ای از جای دیگر برای کارهای اقتصادی به آنجا رفتند و زندگی را برای آنها تنگ کرده‌اند و مردم واکنش منفی داشته‌اند و به دلیل اینکه اقتصاد در تقابل بومی آنجا بوده است، رشد پیدا نکرده و باید برای رونق اقتصاد در عنصر فرهنگ توجه کنید.


وی با بیان اینکه نبض فرهنگ در آموزش و پرورش است، گفت: ملاحظه کردیم شعارها همه تغییر کتاب و بی‌توجهی به معلم است و نقش تربیتی را از معلم گرفته‌اند و گفتیم که جان و نبض آموزش و پرورش در معلم است و بر اساس این نگاه به آموزش و پرورش پیشنهاد دادیم الگوی آموزش و پرورش در چشم‌انداز ۱۴۰۴ الگویی در این مناطق بوده و به جای کل کشور در منطقه ۱.۴ دهمی کشور الگوی درست را اجرا کنیم.


معاون فرهنگی مناطق آزاد کشور خاطرنشان کرد: ‌ در مناطق آزاد ظرف ۵ ماه گذشته ۲۳ میلیارد تومان به این مناطق اختصاص دادیم و تا صرف الگوسازی شده و معادل این میزان را نیز آموزش و پرورش اختصاص دهد تا صرف الگوسازی آموزش و پرورش کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز