خبرگزاری کار ایران

مناطق آزاد زنجیره توسعه طرح های فولادی در کشور را کامل می کنند

کد خبر : ۲۱۳۲۱۸

مناطق آزاد قرار بود سر پل صادراتی کشور شوند ولی با اجرای شیوه های نادرست اقتصادی به مراکز و دالان‌های واردات تبدیل شده اند اما با توجه به سیاست‌‌های اصلی مناطق آزاد، کوشش شده این مناطق به سمت تولید و صادرات سوق داده شوند

توافقنامه احداثمجتمع فولاد قشم بین اکبر ترکان دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و مهدی کرباسیان، رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو) در حالی به امضا رسید که احداثاین مجتمع بعد از فولاد چابهار دومین پروژه بزرگ صنعتی و فولادی مناطق آزاد کشور است.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه خبری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، هدف از امضای این توافقنامه، احداثاسکله برای تخلیه و بارگیری به ظرفیت ۱۰میلیون تن، گندله سازی با ظرفیت ۵ میلیون تن، احیاء مستقیم دو کارخانه مگامدول ۱.۷ میلیون تنی(جمعا ۳.۴ میلیون تن) آهن اسفنجی، کارخانه فولادسازی دو فاز ۱.۵ میلیون تنی(جمعا ۳ میلیون تن) و احداثنیروگاه سیکل ترکیبی ۵۰۰ مگاوات است.

ایجاد سیستم های برداشت و تصفیه آب و اجرای خطوط انتقال آب و گاز و برق و مخابرات و تامین سایر امکانات زیربنایی و شهرسازی و انجام مطالعات اکتشافی جامع و تفصیلی و انجام فعالیت های استخراجی معدنی در منطقه آزاد قشم برای احداثکارخانه های فرآوری فلزات از دیگر اهداف احداثاین مجتمع به شمار می آید.

دبیرشورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در این نشست گفت: مناطق آزاد قرار بود سر پل صادراتی کشور شوند ولی با اجرای شیوه های نادرست اقتصادی به مراکز و دالان‌های واردات تبدیل شده اند اما با توجه به سیاست‌‌های اصلی مناطق آزاد، کوشش شده این مناطق به سمت تولید و صادرات سوق داده شوند. از این رو دومین طرح فولادی مناطق آزاد در منطقه آزاد قشم به امضا رسید. پروژه قبلی، در منطقه آزاد چابهار با ظرفیت ۳.۲ میلیون تن فولاد به امضا رسیده بود.

اکبر ترکان درباره طرح فولادی چابهار گفت: طرح فولاد چابهار در حال حاضربا ظرفیت تولید ۳.۲ میلیون تن فولاد در مرحله مناقصه است که بدین ترتیب ظرفیت تولید فولاد در مناطق آزاد به ۶.۴ میلیون تن خواهد رسید که بزرگترین زنجیره تولیدی فولاد کشور در حال حاضر خواهد بود.

مشاور رییس جمهور گفت: پروژه طرح فولادی قشم با سرمایه‌گذاری ۱۸۰۰ میلیون یورو آغاز به کار می کند که در گام‌های بعدی پروژه با همین میزان سرمایه کار ارتقا و ادامه خواهد یافت.

وی یادآور شد: ۵۰۰ هکتار زمین برای بخش اول پروژه یعنی توسعه و ساخت اسکله به منظور تامین مواد اولیه مجتمع فولاد و پشتیبانی برای صادرات محصولات معدنی و فلزی اختصاص داده شده که با توجه به اینکه برای مرحله بعدی این پروژه نیز اراضی دیگری پیش بینی شده است شاید بزرگترین اسکله فولادی کشور در همین طرح در منطقه آزاد قشم به وجود آید.

ترکان هم چنین در گفت و گو با شبکه خبر و باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص وضعیت سرمایه گذاری خارجی در مناطق آزاد کشور گفت: سرمایه‌گذاران خارجی از کشورهایی همچون ترکیه و آذربایجان، هم اکنون برای سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد ارس اعلام آمادگی کرده اند.
وی درباره سرمایه‌گذاران خارجی در مناطق آزاد جنوبی کشور نیز گفت: سرمایه‌گذاران خارجی از جمله فرانسوی ها برای ساخت اسکله در منطقه آزاد چابهار و کویتی‌ها برای هتل‌سازی و عراقی‌ها برای ساخت بیمارستان در منطقه آزاد اروند اعلام حضور کرده‌‌اند.

ظرفیت ۱۰ میلیون تنی فولاد در سواحل جنوبی

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این مراسم گفت: پروژه طرح فولادی منطقه آزاد قشم دارای مزیت‌هایی همچون نزدیکی به آب، دسترسی آسان به بازارهای دنیا و استفاده از گاز است.

مهدی کرباسیان در حاشیه امضای قرارداد طرح فولادی منطقه آزاد قشم گفت: در گزارشی تقدیمی به دولت در سیاست‌های سال جاری مقرر شده بود میزان تولید فولاد در حوزه خلیج فارس و دریای عمان به ۱۰ میلیون تن افزایش یابد.

وی گفت: با طرح فولادی منطقه آزاد قشم به رقم ۱۰ میلیون تن نزدیک شدیم که طرح ۳ میلیون تنی منطقه آزاد چابهار ظرف مدت کوتاهی آغاز شده و طرح ۳ میلیون تنی منطقه آزاد قشم تا پایان سال مقدمات آغاز به کار آن عملیاتی خواهد شد و در کنار این دو طرح فولادی، منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس در حال حاضر با ظرفیت ۱.۶ میلیون تن فعالیت می کند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره مزیت‌های طرح فولادی منطقه آزاد قشم خاطرنشان کرد: این پروژه دارای مزیت‌هایی چون نزدیکی به آب، مدیریت حمل و نقل، نزدیکی و دسترسی به بازارهای دنیا و استفاده آسان از گاز که دارای ارزش افزوده بالایی است.

کرباسیان یادآور شد: مواد اولیه و سنگ آهن در کشور به راحتی قابل دسترس است و در حال حاضر در اکتشافات دچار عقب‌ماندگی هستیم که سرمایه‌گذاری‌های خوبی در این رابطه صورت گرفته است و پیش‌بینی می‌شود در این حوزه سرمایه‌گذاران خارجی نیز جذب شود.

وی گفت: ایمیدرو برای مناطق آزاد اروند و مناطق ویژه اقتصادی پارسیان(هرمزگان) و لامرد(جنوب فارس) برنامه‌های جدیدی دارد که امیدواریم هر چه زودتر این پروژه‌ها عملیاتی شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز