خبرگزاری کار ایران

ترکان خبر داد:

ایجاد منطقه ویژه مشترک بین ایران و قطر

asdasd
کد خبر : ۱۸۳۰۴۴

مشاور رئیس جمهور از دیجاد منطقه ویژه مشترک بین ایران و قطر خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اکبر ترکان دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد پیش از ظهر امروز در یک نشست خبری با اشاره به گسترش تجارت میان ایران و قطر اظهار داشت: با پیگیری‌ها و هماهنگی های لازم از سوی شورای عالی مناطق آزاد و مسئولین استانداری بوشهر و استان‌های همجوار مقرر شد بر اساس یک برنامه‌ریزی منظم تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان کالا برای تامین محصولات کشاورزی و مواد غذایی از قبیل صیفی‌جات، میوه‌جات و سبزیجات و همچنین برای تهیه مرغ، گوشت قرمز ماهی میگو مواد معدنی مصالح ساختمانی مانند شن ماسه سنگ گچ سنگ آهک، سیمان، کاشی سرامیک و لوازم بهداشتی بازار مصرف قطر به گسترش همکاری با کشور قطر اقدام کند.
وی افزود: قطری‌ها نیز با پیگیری‌ها و هماهنگی های لازم برای سرمایه‌گذاری و احداثانبار، سردخانه و کشتارگاه دام و مرغ زیرساخت‌های لازم برای فراوری صنایع بسته‌بندی در مناطق آزاد ایران را فراهم کنند.
وی گفت: سال گذشته ۴۰ هزار تن شن و ماسه به قطر صادر شده این در حالی است که نیاز این کشور به دو میلیون تن شن و ماسه در سال است.
ترکان با بیان اینکه مقرر گردید قطعه‌ای زمین در بوشهر در اختیار قطری‌ها قرار گیرد گفت: از این پس عملیات تجارت ایران و قطر از طریق بندر بوشهر به بندر الاریوس در قطر انجام می‌شود و تبادل همکاری به صورت سی ان اف و اف اُ بی صورت می‌گیرد.
مشاور رئیس جمهور با بیان اینکه برای تسریع امور فعالیت‌ها به بخش خصوصی سپرده می‌شود گفت: افرادی از اتاق‌های بازرگانی تهران و بوشهر برای تسهیل در این فرایند انتخاب شدند.
وی با بیان اینکه قطری‌ها نیز نیازهای ما را تامین خواهند کرد گفت: در حال حاضر هنوز مشخص نشده که چه کالاهایی از قطر وارد ایران خواهد شد.
ترکان ادامه داد: در حال حاضر ما قطر را بازاری دارای مشتری می نگریم و برای راضی نگه داشتن آنها بکوشیم.
وی گفت: زمینی که در بوشهر برای سرمایه‌گذاری قطری‌ها در نظر گرفته شده در منطقه‌ای بین نگین و صدف قرار دارد و حدود ۴ هزار هکتار مساحت دارد.
وی در بخش دیگری از سخنانش به سایر مناطق آزاد در حال تاسیس اشاره کرد و گفت: جاسک، مهران، سرخس، ‌مریوان و بانه از دیگر مناطق آزادی هستند که لایحه آن را برای تصویب به مجلس ارائه کرده‌ایم.
وی همچنین در مورد ایجاد قطب خودروسازی در چابهار گفت: به اعتقاد رئیس جمهور خودروسازان باید در فضای رقابتی فعالیت کنند و قیمت‌های آنها بر اساس رقابت پایین بیاید و ایجاد سایت خودروسازی در مناطق آزاد موجب رسیدن منافعی به مصرف‌کننده می‌شود و به ارتقای کیفیت صنایع داخلی و افزایش استانداردها کمک خواهد کرد.
وی همچنین در مورد تاسیس بانک‌های خارجی در مناطق آزاد افزود: در صورتی که دستورالعمل‌های این مناطق جذاب باشد بانک‌ها نیز به این مناطق خواهند آمد.
ترکان در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر برنامه‌های گردشگری حلال در مناطق آزاد گفت: ما در داخل کشور ظرفیت عظیمی در حوزه گردشگری داریم و توانایی جذب گردشگر حلال در مناطق آزاد وجود دارد.
وی با اشاره به زیبایی‌های ارزشمند منطقه آزاد ارس، اروند و ماکو گفت: هم اکنون فعالیت‌هایی در زمینه سرمایه‌گذاری در سه کیلومتر از ساحل رودخانه ارس آغاز شده و با تکمیل آن این منطقه جزو توریستی‌ترین مناطق آزاد خواهد شد. همچنین در چشمه ثریا در منطقه آزاد ماکو نیز جاذبه گردشگری خوبی وجود دارد.
ترکان در ادامه در خصوص پرونده فسادهای مالی در مناطق آزاد گفت: مواردی که وجود داشته به ریاست جمهوری ارائه شده و کارگروهی زیر نظر معاون اول رئیس جمهور برای رسیدگی به این پرونده‌ها در دست اقدام است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز