خبرگزاری کار ایران

کیانی در نشست کمیسیون ویژه جهش تولید مجلس شورای اسلامی

برای رونق تولید و صادرات باید مساله تخصیص سهمیه ارزی و رفع تعهد ارزی برطرف شود

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۶۸۲۱

دکتر مجید کیانی در نشست کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی مجلس شورای اسلامی به‌میزبانی منطقه آزاد ارس، ضمن معرفی ظرفیت‌های این منطقه در بخش‌های مختلف اظهار داشت: ما در سال ۱۴۰۲ شاهد افزایش تولیدات، صادرات، جهش جذب سرمایه‌گذاری و افزایش ورود گردشگر به منطقه بودیم و بر اساس همین عملکرد ارس در بین مناطق آزاد در ارزیابی عملکرد اول شد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد ارس، کیانی افزود: میزان پیشرفت محدوده جلفا پس از شکل‌گیری منطقه آزاد ارس در قیاس با شهرهای نزدیک این محدوده چشمگیر است و در سایه‌ی مزیت‌های قانونی اعطاء شده به این منطقه، سرمایه‌گذاری عظیم بخش خصوصی و اشتغال‌‌زایی رخ داده است و ما شاهد توسعه و آبادانی ارس هستیم. بنابراین باید مزیت‌ها و مشوق‌های قانونی مناطق آزاد حفظ و از کارکرد مطلوب آن‌ها حراست گردد.

رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس با بیان اینکه شفافیت در مناطق آزاد قابل دفاع است، تصریح کرد: نه‌تنها کل ارس به وسیله‌ی فنس و موانع طبیعی اعم از کوه و رود محصور است، بلکه فازهای صنعتی داخل محدوده نیز محصور بوده و با استقرار مامورین ورود و خروج کالا کنترل می‌شود و ما برای فعالین اقتصادی گواهی تولید صادر می‌کنیم.

وی یادآور شد: قبل از شکل‌گیری منطقه آزاد ارس گمرک جلفا در این محدوده فعالیت داشت و هم‌اکنون نیز فعال است و به‌عنوان یکی از مبادی صادرات و تامین کالای مورد نیاز کشور فعالیت دارد. تراز تجاری مناطق آزاد را بر اساس میزان صادرات قطعی و واردات مواد اولیه و ماشین‌آلات به آن منطقه محاسبه می‌کنند و بر همین اساس تراز تجاری ارس مثبت است.

کیانی مشکلات مربوط به رفع تعهد ارزی و تخصیص اندک سهمیه ارزی را از موانع اصلی تولید خواند و متذکر شد: اگر این مسایل در سطح ملی دنبال و رفع نگردد، ضربه‌ی اصلی بر پیکره‌ی تولید و صادرات وارد خواهد شد. آنچه اکنون رخ می‌دهد واحدهای تولیدی را از افزایش ظرفیت تولید و صادرات دور می‌کند.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز