خبرگزاری کار ایران

چابک سازی مناطق آزاد با برقراری ارتباط ارگانیک بین دانشگاه و صنعت

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۵۷۶۴

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو گفت: مقام معظم رهبری در بند 12 اقتصاد مقاومتی بر افزایش ارتباط و تعامل با همسایگان تاکید می‌کنند و بنابراین به این موضوع باید در مناطق آزاد تجاری توجه بیشتری شود چرا که در محدوده مرزی کشور قرار گرفته‌اند و ارتباط با همسایگان به توسعه مناطق آزاد کمک شایانی می‌کند.

به گزارش ایلنا، حسین گروسی در جلسه هم اندیشی ملی با موضوع استلزامات مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی گفت: علی رغم تجربه موفق مناطق آزاد در سراسر دنیا، برای رشد و توسعه مناطق آزاد کشورمان گام‌های موثری برداشته نمی‌شود. به عنوان مثال منطقه ویژه اقتصادی شنزن در چین که ابتدا یک دهکده ماهیگیری با جمعیت 70 نفری بود، در حال حاضر تبدیل به محلی شده است که 20 میلیون نفر مشغول به تجارت هستند. بنابراین برای توسعه مناطق آزاد در کشور باید نگاه به این مناطق تغییر کند.

وی افزود: مفاهیم فرار مالیاتی و قاچاق در مناطق آزاد جایگاهی ندارد چرا که در این مناطق از جمله چابهار بر خلاف مناطق اطراف خود، امنیت بالایی حکم فرماست و به طور کلی مناطق آزاد کشور بدون دریافت بودجه دولتی در جهت رشد و توسعه گام برداشته‌اند.

گروسی ادامه داد: در محدوده مناطق آزاد تلاش‌های فراوانی شده است، ولیکن به توسعه مناطق اطراف آن توجه چندانی نمی‌شود. به عنوان مثال مسیر ورودی منطقه آزاد ماکو به عنوان بزرگترین منطقه آزاد کشور با مساحت 400 هزار هکتار، 4 خطه شده است. این در حالی است که جاده‎های اطراف 2 خطه می‌باشد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو در خصوص توسعه از پیرامون به مرکز اظهار داشت: اکثر اقتصاددانان بر توسعه از پیرامون به مرکز تاکید می‌کنند. این در حالی است که در کشور ما توسعه از مرکز آغاز می‌شود و به مناطق پیرامونی که مناطق آزاد مصداق بارز آن است  توجه کمتری شده است.

وی با بیان اینکه مناطق آزاد تجاری-صنعتی می‌توانند موتور پیشرفت کشور باشند، گفت: علی رغم تاکید مقام معظم رهبری برای توسعه مناطق آزاد در بند یازده، هیچکدام از موانع رفع نشده است. بنابراین برای رفع موانع نیاز به اقدامات و تصمیمات کارآمد مجلس شورای اسلامی و دولت داریم.

گروسی با اشاره به تغییرات ساختاری در راستای بهبود مناطق آزاد، اضافه کرد: ایجاد معاونت تجارت خارجی و سرمایه گذاری ذیل ریاست جمهوری می‌تواند به بهبود عملکرد، رشد و ارتقای مناطق آزاد کمک کند.

وی افزود: در صنعت خودرو سازی بین دانشگاه و صنعت هیچ ارتباطی وجود ندارد. این در حالی است که نخبگان دانشگاهی فراوانی وجود دارد تا با مشارکت و فعالیت در صنعت، به رشد و ارتقای کیفیت تولیدات صنعتی اهتمام ورزند. این مسئله در خصوص مناطق آزاد نیز صادق است. چرا که عدم ارتباط ارگانیک بین صنعت و دانشگاه در مناطق آزاد منجر به از دست دادن فرصت‌های زیادی شده است. بنابراین ایجاد ارتباط با دانشگاه‌ها باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو از برگزاری همایشی برای همکاری بیشتر با اعضای سازمان اکو خبر داد و تشریح کرد: در اردیبهشت ماه سال 1403 همایشی با حضور سفرای کشورهای عضو اکو در منطقه آزاد ماکو جهت استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی، گردشگری، فرهنگی و دانشگاهی کشورهای عضو اکو برگزار خواهد شد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز