خبرگزاری کار ایران

خیز بلند سازمان منطقه آزاد کیش برای داشتن جزیره بدون هپاتیت B

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۶۰۵۳

سرپرست بیمارستان کیش از واکسیناسیون افراد بین 34 تا 55 سال در مقابل بیماری هپاتیت B در جزیره کیش خبر داد.

 

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، امید براتی سرپرست بیمارستان کیش در هفتادمین جلسه شورای عالی سلامت که با حضور رحیم سرهنگی مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش، معاون فرهنگی و اجتماعی و مدیران این سازمان و مدیرعامل شرکت عمران، آب و خدمات، سرپرست بیمارستان و احمد رئیسی رییس اداره کنترل و مبارزه با مالاریا وزارت بهداشت و برخی از مدیران نهادها، دانشگاه های علوم پزشکی، ادارات و سازمان های فعال در کیش، عصر چهارشنبه 15 آذر در سالن رازی مرکز همایش های بین المللی برگزار شد؛ بر اجرای کامل طرح جزیره بدون هپاتیت B تاکید کرد.

سرپرست بیمارستان کیش، برآورد جمعیت مشمول این طرح را 20 هزار نفر عنوان کرد و با اشاره به شرایط مناسب جزیره کیش از لحاظ سطح فرهنگی، بهداشتی، راهبری منسجم سازمانی و هماهنگی مدیریتی افزود: در طرح واکسیناسیون هپاتیت B تمامی کیشوندان سنین 34 تا 55 سال در سه نوبت واکسینه می شوند.

وی ضمن قدردانی از حمایت های مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش از اجرای طرح های پیشگیری و درمانی در این منطقه افزود: این طرح که با حمایت و استقبال سید موید علویان فوق تخصص گوارش و کبد بزرگسالان و رئیس انجمن مطالعات بیماری‌های کبدی ایران و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جهت تهیه 74 هزار دوز واکسن روبرو شده است؛ از چند هفته آینده آغاز خواهد شد و درصدد هستیم که در پایان تیر1403 شعار "جزیره بدون هپاتیت B " را محقق سازیم. 

امید براتی ادامه داد: واکسیناسیون هپاتیت B در محل بیمارستان کیش، در مساجد اقامه نماز جمعه اهل تشیع و سنت، کلینیک بوعلی و 6 ایستگاه، در دو شیفت انجام خواهد شد که پیش بینی می شود با توجه به سطح آگاهی کیشوندان، از اجرای این طرح واکسیناسیون استقبال شود.

وی خاطر نشان کرد: از زمان حضور سید موید علویان در بیمارستان کیش در سال 1400، از 388 مورد آزمایش فیبرو اسکن انجام شده؛ 5 در صد به درجاتی از فیبروز کبدی و حدود یک درصد به سیروز کبدی دچار بودند که اگر این ارقام را به 20 هزار نفر جامعه هدف واکسیناسیون کیش تعمیم دهیم در حال حاضر پیش بینی می شود حدود 1000 نفر به درجاتی از فیبروز و 200 نفر به سیروز مبتلا باشند.

سرپرست بیمارستان کیش با بیان این که " یک غلط مصطلح در جامع رواج دارد و همه تصور می کنند هنگامی که چربی خون نرمال است؛کبد چرب نیست؛ تاکید کرد: هپاتیت B از جمله ویروس‌هایی است که معمولا دارای علامت مشخصی نیست و افراد مبتلا اطلاع ندارند که به این بیماری مبتلا هستند.

امید براتی با بیان این که بیماری هپاتیت B، بیماری قابل درمان، قابل کنترل و پیشگیری است، اما اگر به این بیماری توجه نشود ممکن است ضایعاتی را برای فرد ایجاد کند؛ افزود: واکسن هپاتیت B بسیار موثر است و حدود ۹ نفر از هر ۱۰ نفر فرد بزرگسال که واکسن زده‌اند؛ در برابر ابتلا به این ویروس ایمن خواهند شد.

وی با بیان این که در سال ۲۰۱۹ میلادی حدود ۲۹۶ میلیون نفر معادل 2/4 درصد جمعیت جهان مبتلا به نوع مزمن عفونت هپاتیت B بودند که سالانه ۱.۵ میلیون نفر به آنان اضافه می شود؛ افزود: سالانه بیش از ۸۲۰ هزار نفر در جهان بر اثر عواقب هپاتیت B شامل سیروز کبدی و سرطان کبد فوت می کنند.

سرپرست بیمارستان کیش با اشاره به بیشترین شیوع هپاتیت B در منطقه صحرای آفریقا و جنوب شرقی آسیا و برآورد شیوع 2 تا 5 درصدی در خاورمیانه و شبه قاره هند و کمتر از یک درصد در اروپای غربی و آمریکای شمالی خاطر نشان کرد: ویروس هپاتیت B به مدت ۷ روز بیرون از بدن انسان زنده می ماند و دوره پنهان ویروس ۷۵ روز به طور متوسط بوده و ویروس ۳۰ تا ۶۰ روز پس از آلوده شدن فرد، قابل تشخیص بوده و قادر است شکل مزمن به خود بگیرد.

امید براتی عامل هپاتیت B را ویروس HBV و انتقال آن را از طریق بزاق، خون و مایع منی عنوان کرد و افزود: داشتن رابطۀ جنسی محافظت‌نشده ، تزریق مادۀ مخدر با سوزن مشترک، زخمی شدن با سوزن آلوده به ویروس که بیشتر در کادر درمان دیده می شود، خالکوبی یا سوراخ کردن بدن با تجهیزات آلوده، تزریق خون آلوده و انتقال از مادر به نوزاد در دوران بارداری یا هنگام زایمان از راه‌های سرایت هپاتیت B است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز