خبرگزاری کار ایران

رکود گردشگری در کیش

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۹۰۲۶

کاهش فروش بلیط‌های چارتری منجر به رکود گردشگری در کیش، ظرفیت اشغال اندک هتل‌ها و ضرر فعالان گردشگری در این جزیره شده است.

صبا رضایی - طبق گزارش‌های منتشر شده و گفته‌های حرمت‌الله رفیعی، رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران و آقای صفا، رئیس جامعه هتلداران کیش، عدم اجرای پرواز چارتری موجب رکود گردشگری کیش و خالی بودن هتل‌ها در سراسر کشور شده است.

به ویژه آن دسته از فعالان اقتصادی که کسب وکارشان به توریست‌ها وابسته است. بیشتر کسب و کارهای کیش وابسته به گردشگری بوده و رکود این صنعت به تمامی کسب و کارها ضربه می‌زند. بنابراین سازمان منطقه آزاد کیش باید نسبت به این امر اهتمام ورزیده و وضعیت بنگاه‌های اقتصادی فعال در جزیره را حین درخواست مطالبات مالی در نظر بگیرد.

فعالان اقتصادی کیش، درآمدشان به گردشگری گره خورده و رکود در گردشگری برایشان مشکلات بی‌شماری ایجاد می‌کند. با این‌همه بیشترین مشکلات برای هتلداران است. هزینه‌های سرسام‌آور نگهداری از هتل با ظرفیت اشغال اندک هتل‌های کیش در شرایط فعلی مشکلات اقتصادی بسیاری را برای هتلداران ایجاد کرده است. افزایش پروازهای چارتری و جذب توریست به جزیره کیش باید در دستور کار مسئولان سازمان منطقه آزاد کیش قرار بگیرد.

کاهش خدمات چارتری

رکود گردشگری در کیش

ظرفیت اشغال هتل‌های کیش به کمترین حد خود در طول سال رسیده است. هتلداران کاهش خدمات چارتری را دلیل این امر می‌دانند.

مسیح الله صفا، رئیس جامعه هتلداران کیش به «ایلنا» گفت: ظرفیت اشغال هتل‌های کیش زیر 50 درصد است. دلیل این امر آن است که چارتر نمی‌کنند. چارتر تورهای کیش به کمتر از 40 درصد رسیده است.

او با اشاره به اینکه قیمت اجاره بهای اتاق‌های کیش به شدت کاهش یافته است، بیان کرد: اتاقی که کرایه‌اش شبی 7 میلیون تومان بود اکنون شبی 250 هزار تومان فروخته می‌شود. این در حالی است که فقط بوفه صبحانه برای هر نفر 100 هزارتومان تمام می‌شود.

صفا گفت: چارترکنندگان نیز تنها با تعداد اندکی از هتل‌ها همکاری می‌کنند. او با تاکید بر این امر که مخالف چارتر نیست، تاکید کرد: چارترکنندگان مسافران را در هتل‌ها اسکان می‌دهند. در صورتی که بسیاری از آژانس‌های گردشگری مردم را در خانه‌ها اسکان می‌دهند.

رئیس جامعه هتلداران کیش گفت: کرایه هتل‌های سه الی چهار ستاره به شبی 250 هزارتومان برای هر نفر و کرایه برخی از هتل‌های 5 ستاره به شبی 600 الی 750 هزارتومان رسیده است. ظرفیت اشغال بسیاری از هتل‌ها کمتر از 25 درصد شده است.

گرانی بلیط پروازهای داخلی

رکود گردشگری در کیش

از دلایل کاهش سفر به مردم، هزینه بالای بلیط پروازهای داخلی است. ایرلاین‌های داخلی از سال گذشته در حال افزایش روزافزون هزینه بلیط پروازها هستند و هیچ نظارتی نیز بر آن‌ها صورت نمی‌گیرد. مافیای خطوط هوایی داخلی هرگونه که بخواهد قیمت بلیط‌ها را افزایش می‌دهد.

حرمت‌الله رفیعی، رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران   به «ایلنا» گفت: پروازها باید با قیمت مناسب و تعداد زیاددر اختیار مردم قرار بگیرند تا مردم حق انتخاب داشته باشند.

او با تاکید بر اینکه چارترکنندگان با هتل‌ها قرارداد می‌بندند، گفت: هتل خود به خود اتاق‌های خود را در اختیار تورهای چارتری قرار نمی‌دهد. 

رفیعی با تایید این نکته که ظرفیت اشغال هتل‌های کیش کاهش یافته است، بیان کرد: هتلداران چارترکنندگان را مقصر می‌دانند و معتقدند چارترکنندگان اتاق‌ها را با قیمت ارزان عرضه می‌کنند و فقط چند هتل خاص را به مشتری ارائه داده و با بقیه قرارداد نمی‌بندند.

او تاکید کرد: به دلیل کاهش فروش بلیط چارتری، هتل‌های کشور خالی است اما منکر خدمات چارتری نیستیم. اگرچه تخلفاتی نیز توسط چارترکنندگان صورت گرفته اما بذرپاش، وزیر راه اعلام کرده بود که ساماندهی صندلی‌های هواپیماها را به مردم واگذار می‌کند. اما این اتفاق رخ نداد. مدیریت صندلی‌های پروازهای داخلی در اختیار ایرلاین‌ها بوده و هرنرخی که بخواهند برای فروش هرصندلی تعیین می‌کنند.

رفیعی گفت: اگرچه در خدمات چارتری نیز تخلفاتی صورت گرفته اما این‌که ایرلاین‌ها حاکمیت پروازها را بر عهده گرفته و هرقیمتی که بخواهند تعیین کنند، هم به ضرر مردم است و هم هتلداران. به ویژه برای هتلداران و فعالان گردشگری کیش که هزینه بلیط پروازها بسیار گران است.

صفا نیز در تایید سخنان رفیعی گفت: مسافرانی که بلیط پرواز به کیش را گران می‌خرند، خانه‌های غیرمجاز در جزیره را کرایه می‌کنند تا از هزینه اقامت کاسته و در هزینه سفرشان صرفه‌جویی کنند.

جزیره کیش در بحران گردشگری

باتوجه به آن‌که بیشتر کسب و کارهای جزیره کیش به حضور گردشگران در این جزیره وابسته است، رکود گردشگری بسیاری از کسب و کارها را با معضل کمبود مشتری مواجه کرده است. چه در کیش رستوران‌دار باشید چه مغازه پوشاک داشته باشید، شرط درآمدتان حضور گردشگر است. بنابراین سازمان منطقه آزاد تجاری کیش باید مشکلات مالی تمامی اصناف فعال در کیش را در نظر گرفته و با کاسبان، تجار و فعالان گردشگری تعامل کند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز