خبرگزاری کار ایران

برنامه و نقشه راه مناطق آزاد دستیابی به نسل هفتم است

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۳۵۳۶

مشاور رئیس جمهور از تدوین راهبردهای منطبق بر آمایش و اولویت بخشی به سرمایه گذاری در مناطق آزاد و رسیدن به نسل هفتم مناطق آزاد دیجیتال خبر داد.

به گزارش ایلنا؛ سعید محمد مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی عصر دوشنبه هشتم آذر در آئین گشایش هشتمین نمایشگاه کیش اینوکس 2021 در سالن خلیج فارس مرکز همایش های بین المللی کیش هدف از برگزاری این رویداد مهم را آشنایی با آخرین دستاوردهای بخش های مختلف دانست و گفت: برنامه و نقشه راه ما رسیدن به نسل هفتم مناطق آزاد دیجیتال است.

وی با بیان این که امروز در نسل اول و دوم "تجارت محور و تولید محور" هستیم، گفت: حتی در تجارت و تولید هم به شاخص های مورد نظر نرسیده ایم.

به گفته محمد برنامه ها با محوریت مناطق آزاد و ویژه اقتصادی تدوین شده و راهبردهای ما منطبق بر آمایش و اولویت بخشی به سرمایه گذاری در مناطق آزا است.

وی با اشاره به این که باید به نسل سوم ارتقا یابیم، افزود: نسل سوم خدمات محور است و خدمات "پولی، بانکی و بازار سرمایه" باید به صورت کامل به فعالان اقتصادی ارایه شود.

سعید محمد در رابطه با راه اندازی بانک آفشور در کیش، خاطر نشان کرد: با دریافت مجوز مربوطه و پیشرفت های قابل توجهی و طی مذاکره ای با شورای امنیت و بخش اقتصادی دولت، نظر های مثبت در این خصوص کسب شده است.

محمد از دیگر شاخص های نسل سوم را بورس بین الملل عنوان کرد و افزود: این موضوع یک نیاز بسیار حیاتی برای کشور است که مقدمات لازم آماده شده و باید بورس بین الملل در جزیره کیش راه اندازی شود.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد کشور بر ضرورت ساماندهی ارز دیجیتال که جزو نسل سوم محسوب می شود تاکید کرد و اظهار داشت: هر چه سریع تر باید این موضوع در کیش به صورت پایلوت عملیاتی شود.

سعید محمد تصریح کرد: رمز ارز ملی به صورت جداگانه توسط نهادهای زیربط پیگیری می شود و پایلوت آن را در کیش اجرایی می کنیم.

وی در رابطه با تاسیس شرکت تامین سرمایه در مناطق  آزاد که مجوز های لازم اخذ شده است، گفت: تخصیص بانک اختصاصی ریالی برای مناطق آزاد با رویکرد توسعه زنجیره مالی و روان کردن گردش تسهیلات میان مناطق آزاد در حال پیگیری است.

مشاور رئیس جمهور اظهار داشت: برنامه های عملیاتی هم برای ارتقا نسل چهارم همزمان به صورت موازی در دست پیگیری است.

سعید محمد افزود: نسل چهارم به عنوان نسل دانش محور نامیده می شود و تخصیص صندوق جامع پژوهش و فناوری مناطق آزاد، توسعه مراکز نوآوری، استقرار  شتاب دهنده ها، ارتقاء سطح فناوری  واحدهای مستقر و تخصیص بسته های تشویقی در دستور کار قرار گرفته است.

محمد خاطر نشان کرد: با داشتن نسل سوم و چهارم  شرایط را برای نسل پنجم که نسل جامع نامیده می شود محقق خواهیم کرد و فعالیت های خوبی را در جهت نسل ششم که فرا مرزی است انجام خواهیم داد.

وی افزود: ایجاد مناطق آزاد مشترک با سایر کشورها که امروز با توجه به وجود دیپلماسی اقتصادی مناسبی که در حال شکل گرفتن با تعداد 15 کشور همسایه است؛ تقاضاهایی از برخی کشورها برای ایجاد مناطق آزاد مشترک داریم که این مهم در دست بررسی است.

مشاور رئیس جمهور فعالیت های بورس، بانک و بیمه را عرصه ای عنوان کرد که میدان جنگ اقتصادی با دشمن است، بیان داشت:  فعالان این حوزه ها با در نظر  گرفتن منافع ملی با یک یک انسجام مثال زدنی در مقابل توطئه های اسکتبار نقش آفرینی می کنند و تلاش بر این هست تاب آوری کشور را افزایش دهیم و وضعیت معیشتی بهتری را برای مردم فراهم کنیم.

سعید محمد گفت: در بخش های خصوصی و دولتی همه فعالان در عرصه اقتصادی باید تلاش کنند تا شاخص های اقتصادی کشور را به سمت منفعت ملی هدایت کنیم.

وی با بیان این که مناطق آزاد دارای راهبردهای مشخص و برنامه های زمان بندی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت است، افزود: به زودی این طرح را برای هر منطقه اعلام رسمی خواهیم کرد تا به فعالان اقتصادی کمک کند.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد با شاره به این که در سایت دبیرخانه فرصت های سرمایه گذاری بارگذاری شدهو بیش از ۱۵۰ فرصت سرمایه گذاری با همین طرح امایش سرمایه گذاری عنوان شده، اظهار داشت: تمام این طرح ها دارای جزئیات سرمایه گذاری مشخص برای راهنمایی نخست سرمایه گذاران برای انتخاب فرصت های سرمایه گذاری است.

به گفته محمد در مناطق ویژه اقتصادی بیش از ۸۷۰ شعب نهادهای مالی، از قبیل بانک، صرافی، بیمه، تالار بورس و تامین سرمایه داریم  و یک خانواده بزرگ در این حوزه محسوب می شویم.

 وی گفت: چین در قالب پیمان شانگ های پیشنهاد تاسیس مناطق آزاد مشترک را داده که این مهم در دست بررسی است.

مشاور رئیس جمهور خاطر نشان کرد: تکمیل فرایندهای الکترونیکی، هوشمند سازی،  ارز دیجیتال، قراردادهای هوشمند، اوراق بهادار،ثبت اسناد با رویکرد اصلی در دبیرخانه مناطق آزاد در حال پیگیری است

سعید محمد افزود: با بهره گیری از ظرفیت رمز ارزها و ایجاد پلت فرم های صرافی دیجیتال که از مهمترین ظرفیت های رمز های دیجیتال و فناوری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی است حمایت می کنیم و این موضوع در مجموعه اقتصادی کشور با جدیت در حال پیگیری است.

وی با بیان این که باید در مناطق آزاد الگو سازی کنیم، تصرح کرد: این الگو سازی به سرزمین اصلی تعمیم خواهیم داد.

وی با بیان این که طی دوره های یازدهم و دوازدهم نخستین جلسه شورایعالی مناطق آزاد در حضور ۱۴ نفر از اعضای کابینه تشکیل شد، گفت: ابراهیم رئیسی با تسلط بر مبنای قانونی، در این جلسه از اجرای ماده ۶۵ قانون احکام دائم توسعه محکم دفاع کردند و تاکید داشتند که تمام مسائل مناطق آزاد باید توسط رئیس منطقه انجام شود و اگر کسی که مغایر این اصل رفتار کند مصادیق را به شورایعالی اطلاع رسانی کنندتا شخصا پیگیری کنم و با دستگاه های اجرایی متخلف برخورد خواهد شد.

گفتنی است نمایشگاه کیش اینوکس 2021 با بیش از 200 شرکت، موسسه و نهاد در بخش های دولتی و خصوصی فعال در بازار سرمایه حضور دارند و در بخش محتوایی 25 نشست تخصصی و همایش جانبی برگزار می شود که در حاشیه این نشست ها 150 نفر از اساتید، کارشناسان و مسوولان اقتصادی کشور به سخنرانی و برگزاری کارگاه‌ها و نشست‌های خصوصی خواهند پرداخت.

بازدیدکنندگان می توانند هر روز از ساعات 17 الی 22 برای بازدید از این رویداد به نمایشگاه‌های دائمی جنب فرودگاه جزیره کیش مراجعه کنند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز