خبرگزاری کار ایران

در گفتگو با ایلنا مطرح شد؛

ضرر هزار میلیارد تومانی بازاریان جزیره کیش بدلیل گسترش ویروس کرونا

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۷۹۰۳

حدود یک هفته است که بازارهای تجاری درجزیره کیش تعطیل شده است و فقط مشاغل گروه یک فعالیت می‌کند و مشاغلی که در حوزه گردشگری فعالیت می‌کنند کاملا تعطیل هستند .

 به گزارش خبرنگار ایلنا، گسترش ویروس کرونا بر همه فعالیت‌ها در کل کشور تاثیر گذاشته و جزیره کیش نیز متاسفانه از این مساله بی‌نصیب نمانده است. قرمز شدن جزیره کیش باعث شده تا بسیاری از بازارها و غرفه‌ها در این جزیره تعطیل شود و این مساله باعث شده تا از لحاظ اقتصادی متضرر شوند و معتقدند که نباید فعالیت‌های آنها تعطیل شود. اما از سوی دیگر باید بپذیریم امروز جزیره کیش از لحاظ میزان بستری و بیماری کرونا وضعیت خوبی ندارد و تخت های بیمارستانی نیز در این جزیره محدود است و چاره‌ای جز تعطیلی وجود ندارد. 

اعتراض دیگر فعالان اقتصادی و بازاران این است که بازار و مراکز تجاری تعطیل شده اما هتل‌ها باز هستند و ایرلاین‌ها به پروازهای خود ادامه می‌دهند این تناقض را چگونه می‌توان توجیه کرد و اگر هدف تعطیلی برای جلوگیری از گسترش بیماری کرونا است باید همه مراکز تعطیل شود. متاسفانه دولت گذشته به رغم وعده‌هایی که داده است هیچ خدمات و حمایت‌های یرا از  غرفه‌داران و بازاریان انجام نداده در حالی که می‌توانست به طور مثال در بخش هزینه‌های انرژی شامل آب و برق و گاز، بیمه و مالیات تسهیلاتی را ارایه می‌کردند و دولت و سازمان منطقه آزاد کیش باید به یک فکر اساسی برای مشکلات بازاریان در جزیره کیش بکنند. 

در همین زمینه با رحمان سادات نجفی مدیرعامل جامعه بازاریان کیش درباره تاثیرات این تطیلی‌ها بر فعالیت‌های بازاریان گفت‌وگو کردیم.

سادات نجفی در گفت‌وگو با خبرنگارا ایلنا با اشاره به آخرین وضعیت جامعه بازاریان و  فعالان اقتصادی در جزیره کیش گفت: وضعیت بازارها در جزیره کیش متاثر از  وضعیت کلی کشور است و از آنجایی که ما با محور گردشگری فعالیت می‌کنیم  آسیب‌های ما بیشتر و جدی‌تر از سرزمین اصلی است.

وی ادامه داد: به دنبال گسترش سویه جدید ویروس کرونا که به دلتا معروف است کل استان هرمزگان و جزیره کیش نیز درگیر این ویروس شدند و حدود یک هفته است که بازارهای تجاری ما تعطیل شده است و فقط مشاغل گروه یک  فعالیت می‌کند و مشاغلی که در حوزه گردشگری فعالیت می‌کنند کاملا تعطیل هستند و فقط داروخانه‌ها سوپرمارکت‌ها میوه‌فروشی‌ها و مشاغل ضروری فقط فعالیت می‌کنند. 

وی ادامه داد: ما امروز منتظر تصمیم کمیته امنیتی انتظامی ستاد کرونای جزیره کیش هستیم تا اگر موافقت کردند بتوانیم از ساعت 18 به مدت 4 ساعت تا 10 شب بازارهای خود را فعال کنیم.و اگر این تعطیلی ادامه داشته باشد ممکن است پرسنل بازارهای ما تصمیم به مسافرت بگیرند و این چالش به وجود می‌آید که اگر آنها به سفر بروند در هنگام بازگشت دوباره ویروس را به جزیره بیاورند و یا اینکه مهمانی‌هایی برگزار کنند و ویروس بیشتر گسترش پیدا کند به همین دلیل ترجیح می‌دهیم که حتی با ساعات محدود کسب و کارها به فعالیت خود ادامه بدهند. 

سادات نجفی با اشاره به اینکه جامعه بازاریان از سال گذشته تیم‌های نظارتی را برای نظارت بر اجرای پروتکل‌ها در بازار راه‌اندازی کرده است گفت: ناظران ما با لباس ‌یا متحدالشکل خروجی و ورودی بازار را کنترل می‌کنند و در داخل بازار نیز نظارت انجام می‌دهند تا کسی بدون ماسک وارد بازار نشود و تمام کسبه خودشان را ملزم به استفاده از ماسک می‌دانند و در محل فعالیت خود مواد ضدعفونی‌کننده و ماسک قرار دادند و اجرای پروتکل‌ها یک ماه پیش به اندازه‌ای در جزیره کیش خوب بود که در کل کشور مورد توجه قرار گرفته بود. 

وی با اشاره به اینکه جامعه بازاریان و بازرگانان کیش نسبت به سال گذشته از لحاظ اقتصادی بسیار متضرر شده‌اند گفت: از نیمه اسفند سال 98 که ویروس کرونا در جزیره کیش دیده شد و بازارها نیمه‌ تعطیل شد و در فروردین نیز کاملا تعطیل شد آن زمان حدود هزار میلیارد تومان زیانی بود که به جامعه بازاریان وارد شد.

وی ادامه داد: ‌امسال نیز یک بار در فروردین مجبور به تعطیلی شدیم و یک بار هم در تابستان مجبور به تعطیلی شدیم با این تفاوت که سال گذشته هزینه‌های ما بسیار کمتر بود و امسال هزینه‌های ما بسیار بیشتر شده است و اجاره مغازه‌ها و منازل مسکونی به شدت افزایش پیدا کرده‌اند و میزان حقوق پرسنل نیز افزایش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: امیدواریم با کنترل‌هایی که می‌شود و واکسیناسیون عمومی در کشور بتوانیم در آینده‌ای نزدیک از این موج پنجم عبور کنیم.

وی درباره کمک‌ها و حمایت‌هایی که سازمان منطقه آزاد کیش انجام داده است، گفت: قرار است فردا یکشنبه جلسه‌ای در کمیته اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش برگزار شود و در آن جلسه درباره کمک‌ها و تسهیلاتی که قرار است به بازاریان داده شود تصمیماتی را بگیرند. البته اماکنی که مالکیت آنها با سازمان است پیش بنیی شده که حداقل یک ماه از پرداخت اجاره معاف باشند ولی فردا این تصمیمات در کمیته اقتصادی نهایی خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز