خبرگزاری کار ایران

سخنگوی شورای سلامت کیش:

قدرت سرایت ویروس کرونای انگلیسی 70 برابر بیشتر از کرونای چینی است.

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۶۶۲۳

محمدرضا رضانیا با تاکید جدی بر استفاده از ماسک در اماکن عمومی، رعایت مقررات را تنها راه در امان ماندن از ابتلا به ویروس تا زمان دریافت واکسن عنوان کرد.

به گزارش ایلنا؛  محمدرضا رضانیا درتشریح تفاوت های ویروس کرونای انگلیسی با ویروس کرونای چینی گفت: ویروس کرونای انگلیسی از نوع RNAویروس‌ها بوده و قدرت جهش‌ های مختلف و بسیاری دارد که می‌تواند در مواردی خفیف یا اساسی باشد.

سخنگوی شورای سلامت کیش در ادامه افزود: ممکن است جهش‌های خفیف، تاثیری در مقاومت ویروس در برابر واکسن و رو‌ش‌های پیشگیری نداشته باشد، اما جهش‌هایی عمده می‌توانند خطرناک بوده و ماهیت ویروس را به گونه‌ای تغییر دهند که ضمن بالا بردن قدرت سرایت و شدت بیماری در مبتلایان، تفاوت‌های عمده‌ای نیز در ماهیت ژنتیکی ویروس ایجاد کند تا در برابر واکسن مقاوت نشان دهد.

رضانیا با تاکید بر اینکه ویروس انگلیسی یکی از انواع جهش یافته کرونا می باشد بیان کرد: در حال حاضر نیز 31 استان کشور آلوده به کرونا هستند. در استان هرمزگان بیش از 90 درصد موارد ابتلا به کرونا از نوع جدید گزارش شده است.

سخنگوی شورای سلامت کیش اظهار داشت: افزایش ترددها در این ایام موجب می شود تا جزیره کیش از این موضوع مستثنی نباشد، همچنان که کرونای در جزیره کیش در حال چرخش است و درنمونه‌های مربوط به 25 اسفند 99 تا 4 فروردین 1400 مشخص شد که چرخه ویروس کرونای انگلیسی در جزیره کیش نیز وجود دارد.

وی اظهار داشت: در چند روز اخیر و به دلیل افزایش سفرهای نوروزی و چرخش ویروس، شاهد افزایش تعداد شهرهای قرمز و نارنجی در کشور هستیم و از تعداد شهرهایی که با شاخص ستاد ملی مبارزه با کرونا آبی منظور شده بود کاسته شده است.

رئیس مرکز توسعه سلامت کیش در خصوص تفاوت‌ها و ویژگی‌های کرونای جهش یافته انگلیسی با ویروس کرونای چینی عنوان کرد: قدرت سرایت کرونای انگلیسی 70 درصد بیشتر از کرونای چینی است و در صورت عدم رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی تعداد بیشتری به این ویروس مبتلا خواهند شد.

وی افزود: به طور کلی ویروس جدید، با قدرت سرایت چند برابری، افراد دارای سیستم بدنی قوی و جوان رانیز درگیر می کند و به دلیل سرایت پذیری بیشتر وخامت حال و بستری شدن و عوارض جدی در افراد بیشتر مشاهده می شود و برخلاف کرونای چینی که پس از گذشت 7 تا 10 روز انتظار وخامت حال در بیمار را داشتیم، در نوع انگلیسی این علائم بین 3 تا 4 روز به صورت جدی بروز می کند.

رضانیا گفت: در نوع قبلی ویروس کرونا خطر ابتلا در هوای آزاد کمتر بود اما در کرونای جهش یافته انگلیسی در صورت قرار گرفتن در مراکز پر رفت و آمد، عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک حتی در هوای آزاد نیز از ریسک انتقال به شدت بالایی برخوردار است.

وی با اشاره به رطوبت موجود در جزیره کیش، بر لزوم تعویض هر چند ساعت یک بار ماسک ها تاکید کرد.

رضانیا گفت: به دلیل بالا بودن تعداد مبتلایان به این ویروس میزان بستری و مرگ و میر در نوع جدید بسیار بیشتر از نوع قبلی گزارش شده که می تواند می‌تواند یکباره سیستم‌های بهداشتی و درمانی منطقه را با بحران مواجه کند.

رضانیا تاکید کرد: بیمارستان جزیره کیش با محدودیت تعداد تخت بستری و مراقبت‌های ویژه مواجه است و در صورت عدم رعایت دستورالعمل های شیوه‌نامه‌های بهداشتی، پیشگیری و کنترل شیوع ویروس، تعداد موارد ابتلا و بستری به صورت انفجاری افزایش یافته و سیستم خدمات درمانی با چالش جدی روبرو خواهد شد،از سوی دیگر امکان اعزام بیماران کرونایی مثبت به سایر شهرها امکان پذیر نیست.

سخنگوی شورای سلامت کیش تنها راه مقابله با این بحران را رعایت جدی‌ شیوه نامه‌های بهداشتی عنوان کرد و بیان داشت: در مدت 13 ماهه اپیدمی کرونا در جزیره کیش، سعی بر مدیریت و کنترل شیوع ویروس به گونه ای بوده است تا اقتصاد و سلامت در کنار یکدیگر موجب رونق همه جانبه جزیره کیش باشد.

وی افزود: فعالیت تیم‌های نظارتی ما چه در سطح سازمان منطقه آزاد کیش، ادارات دولتی و برنامه های عمومی و مردمی باید به صورت جدی دنبال شود تا مجبور به اعمال محدودیت های سال گذشته نشویم، خوشبختانه در این مراکز رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی از سطح قابل قبولی برخوردار بوده است.

محمدرضا رضا نیا در ادامه این مطلب گفت: رعایت نکردن مصوبه های شورای سلامت در نقاط پرازدحام از جمله کافی شاپ‌ها و رستوران‌ها، حضور افراد بدون ماسک ، ورود و خروج زیاد جمعیت در این اماکن، تراکم و ماندگاری افراد، عدم وجود و تهویه مناسبی در این مکان‌ها می تواند خطرات جبران ناپذیری در زمینه شیوع ویروس برای منطقه آزاد کیش به دنبال داشته باشد.

رضانیا با تاکید بر لزوم رعایت شیوه نامه‌ها و ضوابط بهداشتی از سوی مسافران و کیشوندان در ایام نوروز بیان کرد: مسافران و ساکنان از تجمع و حضور در نقاط پرازدحام حتی در سواحل پرهیز کرده و با رعایت فاصله گذاری‌ها، استفاده از ماسک و ضدعفونی کردن دستها در تماس با سطوح پر برخورد از انتقال این ویروس جلوگیری کنند.

وی افزود: تبلیغات محیطی گسترده در سطح جزیره مرهون همت و تلاش های بی وقفه روابط عمومی سازمان منطقه آزاد کیش بوده که از ابتدای شیوع ویروس، رسالت خود را به خوبی انجام داده است.

سخنگوی شورای سلامت کیش ضمن قدرانی از همراهی همیشگی رسانه‌ها ، این موضوع را ظرفیتی مناسب و نقطه قوتی برای کیش عنوان کرد و گفت: اطلاع رسانی از طریق رسانه‌های دیداری و نوشتاری، مطبوعات و فضای مجازی در جزیره کیش در سطح مطلوبی انجام می شود و تمامی رسانه ها برای اطلاع رسانی به موقع در خصوص کرونا تلاش می کنند تا از شایعات جلوگیری شود و اطلاعات صحیح در دسترس مردم قرار گیرد.

وی افزود: صدا و سیمای مرکز کیش نیز در 13 ماه اپیدمی این بیماری در جزیره کیش همراه همیشگی ما بوده و روزانه برنامه هایی خبری، تولیدی و کارشناسی در بحث کرونا ارائه داده است.

دکتر رضانیا گفت:کیش منطقه ای عاری از کرونا نیست و خطر ابتلا همچنان در این جزیره نیز وجود دارد، گردشگران در تمامی بخش های سفر خود برای رقم زدن خاطره ای خوب ایمن و آرام ملزم به رعایت جدی دستورات و مقررات بهداشتی ابلاغ شده از سوی شورای سلامت کیش هستند.

سخنگوی شورای سلامت کیش در پایان، تنها راه در امان ماندن از این ویروس تا زمان انجام واکسیناسیون را رعایت جدی بهداشت فردی و مقررات ستاد ملی کرونا عنوان کرد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز