خبرگزاری کار ایران

یادداشت؛

نان و جان در سال کرونایی

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۱۷۰۹

سال 99 با تمامی فراز و نشیب‌ها رو به پایان است. سالی که تمام دنیا درگیر بیماری منحوس کووید 19 شده و اقتصاد جهان را تحت تاثیر قرار داده است. ایران نیز از این شرایط خارج نبوده و علاوه بر درگیر با بیماری کرونا با مشکل تحریم‌ها نیز دست و پنجه نرم کرده است.

مرتضی بلوکی: با تمامی این مشکلات،‌ رهبر فرزانه با رهنمودهای به موقع خود در خصوص تمکین از ستاد ملی کرونا و نامگذاری سال 99 به نام جهش تولید باعث شد بخشی از مشکلات در بنگاه‌های اقتصادی کاسته و امیدهایی به کشور تزریق شود. بنگاه‌های اقتصادی نیز با وجود مشکلات اقتصادی،‌ نوسانات ارز،‌ تحریم‌ها و کمبود مواد اولیه و... توانستند روی پای خود ایستاده و کار را متوقف نکنند. جزیره کیش نیز از این قاعده مستثنی نبوده و در سال 99 با مشکلاتی همچون کرونا،‌ عدم تهیه کالاهای خارجی و... همراه شده است.

خوشبختانه با همت و یاری بخش خصوصی و سازمان منطقه آزاد کیش در رعایت اصول و پروتکل بهداشتی (خرید تجهیزات، دارو، اقامت رایگان بیماران کرونایی در هتل‌ها به صورت اسکان،‌ مساعدت در دریافت اجاره) به مدد جزیره کیش آمدند و باعث شد این بیماری تا حدود قابل قبولی مدیریت شود. در سالی که گذشت این جزیره در حوزه‌ اقتصادی با فراز و فرود‌های مختلفی همراه بوده، از سویی در شرایط سخت اقتصادی، حوزه مسکن با رشد خوبی همراه شده و داد و ستد در این حوزه روند افزایش داشته است. از سوی دیگر، افزایش بی‌رویه قیمت و نوسانات ارز سبب شده تا بازرگانان جزیره کیش با مشکلات بسیاری مواجه شوند. همچنین ممنوعیت سفر به کشورهای مانند چین و یا ترکیه مشکلات را برای تامین کالای بازرگانان به وجود آورده است و آنها مجبور شدند از کالاهای ایرانی و دپو شده استفاده کنند.

از گذشته تا حال جزیره کیش محل مناسب برای سرمایه‌گذاری در بخش مسکن،‌ گردشگری و تفریحی بوده و هست،‌ متاسفانه در سال‌های اخیر به دلیل حاشیه سازی‌ها، برخی از این پروژه‌ها متوقف شده و بلاتکلیفی به سر می‌برند. از سوی دیگر وجود محدودیت ها و عدم تهیه کالاهای خارجی باعث شده برخی از سرمایه‌گذاران به سمت تولید حرکت کرده و در داخل کیش تولید کنند. این امر نشان داد با وجود پتانسیل در جزیره کیش، سرمایه‌گذاران می‌توان با کمپانی‌های دنیا مذاکره کرده و برخی از برندهای روز دنیا را در داخل تولید کنند.

در مجموع  جزیره کیش در طول سال 99 با وجود شیوع بیماری کرونا و کاهش مسافرت، به عنوان مقصد تفریحی هموطنان قرار گرفته و مسافران طبق سنوات گذشته، کیش را هدف گردشگری خود در تمام فصول انتخاب کرده‌اند. فرودگاه کیش به عنوان سومین فرودگاه پرتردد کشور شناخته شده است. این امر نشان می‌دهد که این منطقه به عنوان مکان گردشگری در ایران و کشورهای همسایه شناخته شده  و همواره موجب رونق صنعت گردشگری کشور و مانع از خروج ارز می‌شود. این امر تنها با همت و یاری بخش خصوصی و سازمان منطقه آزاد کیش در رعایت اصول و پروتکل بهداشتی صورت گرفته است. همچنین بازارها و فرودگاه و بنادر کیش نیز به عنوان مبانی ورودی و خروجی مسافران با رعایت تمامی مسائل بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی تاثیر مثبتی در کاهش بیماری و افزایش مسافران داشته‌اند. گفتنی است که جزیره کیش در حوزه معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش نیز نمره قابل قبولی دریافت کرده و این معاونت دوش به دوش ستاد ملی کرونا تمامی برنامه ها را به نحو احسن انجام دادند. حوزه گردشگری نیز با شرایط ویژه و رعایت کامل پروتکل بهداشتی به فعالیت خود ادامه دادند.

باعث خوشحالی است که هموطنان، جزیره کیش را به عنوان مقصد گردشگری انتخاب کرده زیرا این امر مانع خروج ارز می‌شود. امیدوارم دولت‌ بعدی نیز در تصمیمات و مصوبات اتخاذ شده در توسعه‌ و رونق همه جانبه کیش اهتمام ورزیده و باعث رشد و شکوفایی هرچه بیشتر این جزیره شود.  

سال 99 سالی بسیاری عجیبی بود؛ طوری که هم نان و هم جان ارزش واقعی خود را نشان دادند. امیدوارم در سال جدید که توام شده با قرن جدید در وهله اول شاهد از بین رفتن بیماری منحوس کرونا در سراسر جهان و بازگشت همه مردم دنیا به زندگی عادی در صحت و سلامت باشیم و سالی همراه با خیر و برکت، توسعه اقتصادی همراه با صلح و دوستی، موفقیت پی در پی هموطنان در عرصه مختلف داخلی و بین المللی، ایرانی آبادتر و امن تر با اقتدار مطلق نظام مقدس جمهوری اسلامی با توکل بر خدا و رهبریت مقام معظم رهبری، پایان خوشی برای دولت فعلی و آغاز دولتی از جنس کار و خدمت برای هموطنان را شاهد باشیم.

سال نو را به همه مردم عزیز عزتمند، صبور و قدردان کشورم، مقام معظم رهبری، خانواده شهدا ،کیشوندان، فعالان اقتصادی، مدیران و مسئولان کیش، نیروهای امنیتی، سپاه و بسیج نیروی انتظامی تبریک عرض می‌کنم. سال نو مبارک

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز