خبرگزاری کار ایران

مجهز شدن باند جنوبی فرودگاه بین المللی کیش به تکنولوژی روز روشنایی

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۲۵۴۶

مدیرعامل شرکت توسعه و مدیریت بنادر و فرودگاه های کیش از طراحی و مجهز شدن باند جنوبی فرودگاه بین المللی کیش به سیستم روشنایی سطوح پروازی رده بندی 2 (CAT II) خبر داد.

به گزارش ایلنا، علی عرب مدیرعامل شرکت توسعه و مدیریت بنادر و فرودگاه های کیش  با بیان اینکه اجرای این پروژه تاکنون 60درصد پیشرفت فیزیکی داشته افزود: هم اکنون سیستم روشنایی باند شامل کابل کشی، نصب چراغ های کفی باند، کفی تاکسی وی و نصب رگلاتورهای جریان ثابت در حال انجام و در آینده نزدیک نیز به طور کامل به بهره برداری می رسد.

وی گفت: باند جنوبی فرودگاه جزیره کیش مجهز به سیستم روشنایی سطوح پروازی رده بندی 2 (CAT II) میشود که از لحاظ سیستم کمک ناوبری بخش بصری به خلبان جهت هدایت هرچه بهتر هواپیما در شرایط جوی نا مساعد فرودگاه (شرجی زیاد یا هدایت در شب) بسیار حائز اهمیت می باشد که شامل نصب چراغها در وسط باند (CENTER LINE LIGHTIN)؛ چراغهای منطقه  تماس چرخ های هواپیما (TOACH DOWN ZONE LITING)؛ چراغهای وسط تاکسی وی های ارتباطی(TAXIWAY CENTER LINE LIGHTING)؛ چراغ های تقرب (APPROACH LIGHTING)؛ چراغهای توقف (STOPBAR LIGHTING)؛ میباشد.

 وی در ادامه با اشاره به سیستم روشنایی قبلی افزود: این موارد در سیستم روشنایی رده بندی 1 (CAT I) نصب نمیشود و خلبان باید به سیستم خط کشی متکی باشد.همچنین چراغ های این طرح از نوع هالوژن و تولید یک  شرکت اروپایی و از بهترین تولید کننده چراغ های سیستم روشنایی روز دنیا میباشد.

وی با بیان اینکه چراغهای precision approach lighting system در فرودگاه هایی که به صورت non-precisionمی باشند نصب می شود گفت این چراغ ها بعنوان راهنما خلبان را به سمت خط مرکزی باند هدایت می کند. تعداد این چراغها 220 عدد بوده و به رنگ سفید و قرمز به صورت یک جهته می باشند که تعداد 150 عدد از این چراغها در راستای خط وسط باند و 40عدد از آنها به عنوان Cross barعمود بر محور این چراغها و در فاصله 150 و 300 متری قبل از آستانه باند نصب میگردد که برای نصب این چراغها فضایی حدود 900 متر طولی نیاز می باشد .

ایشان در ادامه افزود: تفاوت  سیستم CAT II   یا همان رده بندی 2، با سیستم قبلی در تعداد چراغهای کمکی به نام چراغهای side row  قبل از آستانه باند از فاصله ۳۰۰ متری تا ابتدای باند به رنگ قرمز در دو طرف چراغهای سنتر لاین سیستم اپروچ نصب می گردد می باشد.

علی عرب گفت:  با نصب و اجرای سیستم روشنایی سطوح پروازی رده بندی  CATII در باند جنوبی فرودگاه بین المللی کیش استاندارد سیستم روشنایی باند فرودگاه بین المللی کیش همتراز  با فرودگاه های سطح یک کشور خواهد شد.

وی ادامه داد: با بهره برداری کامل از این پروژه قابلیت پرواز در طول شب، پرواز با دید کم، مه گرفتگی فرودگاه بین المللی کیش نیز ارتقا خواهد یافت.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز