خبرگزاری کار ایران

از دولت نهم تاکنون؛

پرستاران از منظر وزرای بهداشت

asdasd
کد خبر : ۲۵۴۹۲۷

کار پرستاری را با قدر و منزلت مادی نمی ‌توان سنجید و اینکه رفتار مناسب و برخورد نخستین پرستار در رضایتمندی بیمار مهم است و پرستاران باید به این موضوع توجه کنند.

از پرستاران به عنوان یکی از مهم‌ترین اعضای تیم مراقبت بهداشتی یاد می‌کنند که نقش‌هایی چون امور مراقبتی، حمایتی، درمانی، هماهنگی، مشورتی، مدیریتی و تحقیقاتی دارند اما آنها معتقدند که کسی از حقوق آنان حمایت نمی‌کند.

به گزارش ایلنا؛ از سال ۸۴ تاکنون ۴ وزیر بهداشت در دولت های ایران فعالیت کرده اند؛ کامران باقری‌لنکرانی، مرضیه وحیددستجردی، محمدحسن طریقت‌منفرد و سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی. پیش از همه اینها، مسعود پزشکیان وزیر بود. در دولت دوم اصلاحات. از سال ۸۴ تاکنون چرخش مالی نظام سلامت ایران حداقل ۸ برابر شده است. اما پرستاران معتقدند تغییری در روند زندگی آنها صورت نگرفته است. با این حال در این گزاری به بررسی نظرات وزاری بهداشت از دولت نهم تاکنون می پردازیم.

وزیر بهداشت دولت نهم: کار پرستاران قدر و منزلت مادی ندارد

دکتر کامران باقری لنکرانی، وزیر بهداشت دولت دهم در مراسم روز پرستار با بیان اینکه پرستاران در مراقبت‌‌های سلامت نقش اساسی ایفا می ‌کنند، گفته امروزه مراقبت‌ های نظام سلامت دگرگون شده و نگرش‌ های جدیدی برای این مراقبت ‌ها لازم است بنابراین پرستاران باید از اطلاعات علمی به روز و مراقبت‌ های سلامت آگاه شوند.

باید به ارتقاء علمی پرستاران توجه کرد و آنان نیز مطابق نیاز بیماران، از آموزشهای لازم برخوردار شوند. اگر می ‌خواهیم نظام مراقبت‌ های بیمارستانی را حفظ کنیم، باید برای ارتقاء دانش پرستاران گام ‌های اساسی برداریم و ۱۵ درصد از تخت های بیمارستانی را به مراقبت ‌های ویژه برای پرستاران اختصاص دهیم.

منابع وزارت بهداشت برای فراهم کردن همه امکانات برای گروههای علوم پزشکی از جمله پرستاران محدود است. این وزارتخانه با همکاران گروه پزشکی احساس بیگانگی ندارد و به رغم امکانات محدود، در پی حل مشکلات آنان است.

وی معتقد بود که کار پرستاری را با قدر و منزلت مادی نمی ‌توان سنجید و اینکه رفتار مناسب و برخورد نخستین پرستار در رضایتمندی بیمار مهم است و پرستاران باید به این موضوع توجه کنند.

وزیر بهداشت دولت دهم: پرستاران به تجلیل و تمجید نیازی ندارند

مرضیه وحیددستجردی، وزیر بهداشت دولت یازدهم نیز در دوره مدیریت‌اش در این وزارتخانه و در مراسم روز پرستار با اشاره به اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری به صورت پایلوت در دو بیمارستان تهران گفته بود: پرستارانی که با درد و رنج بیمار دست و پنجه نرم می‌کنند و این بیماری‌ها گاهی به پرستاران منتقل می‌شود و هنگامی که پرستاری بر بالین بیمار عفونی قرار می‌گیرد، نگرانی دارد که مبتلا نشود، چگونه می‌توان ناملایماتی که به پرستاران ما در مقابل بیماران صورت می‌گیرد را جبران کنیم. چراکه هیچ قانون و مصوبه‌ای نمی‌تواند ایثارگری‌های پرستاران را جبران کند.

وی تحقق شعار عدالت در سلامت مهمترین اولویت وزارت بهداشت در دوره خود نامید که تصویب دو طرح تعرفه گذاری خدمات پرستاری و طرح ارتقاء خدمات بهره وری، کارکنان بالینی در جهت تحقق این شعار است.

وزیر بهداشت گفت: هم اکنون در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد پرستاری در رشته های تخصصی مانند آی سی یو و سی سی یو پرستاران آموزش دیده داریم که کافی نیست و باید رشته پرستاری تخصصی را در رشته های مختلف توسعه دهیم. ایجاد رشته های بین رشته ای برای پرستاران و همچنین امکان ادامه تحصیل به منظور ارتقای سطح آموزش پرستاران از دیگر برنامه های امسال وزارت بهداشت است.

تکریم ارباب رجوع از دیگر موارد اولویت دار وزارت بهداشت است که برای تحقق آن و همچنین رضایتمندی مردم از خدمات سلامت باید به پرستاران اتکا کنیم. رئیس جمهور در جلسه هیئت دولت که قرار بود قانون بهره وری خدمات پرستاری به تصویب برسد تا پایان جلسه حضور داشت و خوشبختانه این قانون با اکثریت اتفاق آراء به تصویب رسید. براساس این قانون برای کاهش ساعت کار پرستاران در بخش های دولتی باید ۲۳ هزار پرستار جدید استخدام کنیم که برای تحقق آن به اعتباری معادل ۲۳۰ میلیارد تومان نیاز است.

وی با اشاره به اینکه پرستاران به تجلیل و تمجید نیازی ندارند گفت: پرستاران مهمترین نقش را در سلامت جامعه ایفا می کنند زیرا پزشکان چند ساعت از روز را ممکن است با بیماران سر و کار داشته باشند اما پرستاران در همه ساعات شبانه روز با بیماران هستند.

سرپرست وزارت بهداشت در دولت دهم: پرستاران بازوان نظام سلامت کشور

دکتر محمدحسن طریقت منفرد که بعد از معصومه وحید دستجردی به سرپرستی وزارت بهداشت رسید با بیان اینکه با اجرای قوانین مربوط به پرستاران مصصم به پرداخت کامل حقوق پرستاران هستیم، گفت: درصدد هستیم با اجرای قوانین مربوط به پرستاران فاصله درآمدی بین پرستاران زحمت کش که بازوان نظام سلامت کشور هستند، با پزشکان را کاهش دهیم.

البته تحریم ها و کاهش منایع موانعی را بر سر راه اجرای این قوانین ایجاد کرده اند ولی سعی می کنیم این قوانین در اسرع وقت اجرایی شوند. دولت و مجلس در جریان قوانین ضروری مربوط به پرستاران هستند و به محض اینکه منابع اجرای این قوانین تامین شود آن ها را اجرا خواهیم کرد.

وزیر بهداشت دولت یازدهم: پزشک و پرستار نباید مقابل یکدیگر باشند

دکتر سید حسن قاضی‌زاده هاشمی در مراسم روز پرستار با اشاره به معضل کمبود نیرو در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به ویژه در حوزه پرستاری، از دولت و مجلس خواست که وزارت بهداشت را از کمبود نیرو و فشارکاری که بر روی گروه‌های مختلف پزشکی و پرستاری وجود دارد، نجات دهند. پرداخت عملکردی باید تا پایان امسال مطابق شیوه نامه حقوق عملکردی پرستاری و سایر گروه‌ها انجام شود. هرچند این امر کار سختی است اما به عدالت نزدیکتر است.

وی با اشاره مشکل کمبود پرستار در مراکز درمانی گفت: یک سال و نیم است که در جلسات دولت بارها گفته ام که اکنون به ازای هر هزارنفر جمعیت ۱.۱ پرستار و البته در بخش‌های روان ۴۷صدم پرستار فعال است و کمتر جایی در دنیا چنین شرایطی دارد. البته همین وضعیت را در اورژانس هم شاهدیم بطوری که پرسنل آن ۵۰۰ ساعت در ماه کار می‌کنند.

هاشمی افزود: در عین حال اکنون وزارت بهداشت حقوق و پرداختی ۹۵ هزار نفر از پرستاران را از جیب مردم که همان درآمد اختصاصی بیمارستان‌هاست، پرداخت می‌کند چراکه ردیف بودجه ای ندارند و ما بابت این ۹۵ هزار نفر یک قران دریافت نمیکنیم.
وزیر بهداشت همچنین گفت: اقدامات خوبی در معاونت پرستاری انجام شده است اما این موارد مسکن است نه چاره اصلی درد.

وزیر بهداشت ضمن تبریک تولد حضرت زینب(س) و فرا رسیدن روز پرستار گفت: شغل پرستاری مانند برخی از شغل‌های کارمندان دولت، کار بسیار سختی است و در برخی موارد طاقت‌فرساست. این در حالی است که مانند برخی اقشار دولت آنطور که شایسته است به این قشر توجه نشده است. البته این امر مربوط به سالیان متمادی است.

وی افزود: بیش از ۳۰ سال است که در این حرفه مشغول به فعالیت هستم. تصورم آن است که می‌توانستیم بهتر از این عمل کنیم. عقب‌ماندگی‌های کلی در همه بخش‌های پزشکی کشور داریم. دلیل این موضوع آن است که سلامت هیچ‌گاه حتی اولویت دهم کشور هم نبوده است. البته این موضوع در دورانی مانند دوران دفاع مقدس طبیعی است اما پس از آن باید دولت‌ها سلامت را در اولویت خودشان قرار می‌دادند. خوشبختانه امروزه سلامت جزو اولویت‌های اصلی دولت است و مجموعه همراهی‌های یک سال و نیم گذشته دولت و مجلس، لبخند رضایت را بر لب مردم نشانده است. این در شرایطی است که هنوز خیلی از مشکلات مردم روی زمین مانده است.

وی افزود: برخی‌ها نیز علاقه‌مندند که پزشک و پرستار را مقابل یکدیگر قرار دهند. این امر اشتباه و بازی کردن در میدان دیگران است. ما همه یک تیم هستیم. اکثریت جامعه پزشکی و پرستاری با هم کار می‌کنند. تعدادی هستند که این موضوع را بر نمی‌تابند و حاشیه‌سازی می‌کنند. مجموعه نظام پزشکی از نظام پرستاری، مامایی و… جدا نیست.

وزیر بهداشت قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری را مورد اشاره قرار داد و ادامه داد: این قانون هفت سال گذشته تصویب شده است. در صورتی که دولت و مجلس اعتبارات اجرای آن را لحاظ کنند، اجرای این قانون عملی است و تا وقتی که این اتفاق نیفتد، طبیعی است که نمی‌توان آن را اجرایی کرد. در جلسه شورای عالی بیمه مباحثمرتبط با حوزه پرستاری بحثشد و اینکه حداقل در قدم اول، تکلیف مراقبت‌های منزل که بسیار آشفته است، باید مشخص شود چراکه ارائه‌دهندگان چنین خدماتی به زندگی مردم وارد می‌شوند و با جان و مال و ناموس مردم در ارتباط هستند. امیدوارم شورای عالی بیمه در جلسه بعدی به این امر بپردازد. البته وزارت بهداشت در شورای عالی بیمه یک رای دارد و از طرف دیگر مصوبات این شورا باید به تصویب سازمان نظارت و برنامه‌ریزی و همچنین هیات وزیران نیز برسد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز