خبرگزاری کار ایران

بنیادیان، مشاور بانوان ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور:

رشد دوبرابری اعتیاد زنان فاجعه است

asdasd
کد خبر : ۱۸۰۹۳۹

بخش بزرگی از افزایش رو به رشد طلاق های کشور ریشه در اعتیاد زن و یا همسر دارد به طوری که بر اساس اطلاعات جمع آوری شده منشاء ۵۵ درصد طلاق ها مواد مخدر است.

مشاور امور بانوان ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: پرهیز از انکار واقعیت های تلخ مواد مخدر و اهتمام جدی همه اقشار جامعه و مسئولان در پیشگیری و مبارزه، بهترین ابزار مقابله با این بلای خانمانسوز مدیریت دلسوزانه و هشیارانه این بخش است.


به گزارش ایلنا از اراک؛ زهرا بنیادیان در جمع نمایندگان زن دستگاههای اجرایی، تشکلهای مردم نهاد و مسئولان ارشد سیاسی امنیتی استان مرکزی، اعتیاد را یک خطر و آسیب جدی در سلامت اجتماع و در بنیان خانواده که توسعه متوازن و سرمایه های فکری جامعه را نشانه گرفته دانست و تصریح کرد: انکار این واقعیت و درنگ و به خواب رفتگی در قبال این حقیقت تاسف آور اجتماعی غیر قابل بخشش است.


وی ضمن تاکید بر اهمیت توجه به اعتیاد زنان گفت: این واقعیت مقوله ای بسیار پیچیده و بغرنج است که اهمیت ویژه به آن در مهار آسیب های اجتماعی و حل تنش های عمیق فرهنگی و اجتماعی اثرگذاری مستقیم دارد.


وی با بیان این که در دهه های قبل به دلیل حضور کمرنگ تر اجتماعی زنان دسترسی آنان به مواد مخدر کمتر بود و جامعه آلوده نیز از موادسنتی استفاده می کرد که عوارض ظاهری داشت و زنان از ترس تابوی اجتماعی کمتر گرد آن
می گشتند افزود: امروز زنان به سهولت زمینه دسترسی به موادشیمیایی خطرناک را دارند و علاوه بر مصرف به بخش بزرگی از چرخه توزیع و حمل این مواد تبدیل شده اند و اینجاست که زنگ خطرها برای مسوولان به صدا درآمده است.


بنیادیان رشد دو برابری جمعیت زنان مبتلا به اعتیاد را یک فاجعه در جامعه دانست وادامه داد: نسبت جمعیت زنان معتاد کشور در سال ۸۷ پنج و شش دهم درصد بوده درحالیکه در سال ۹۰ این رقم به ۹ و سه دهم درصد رسیده.


و زن به عنوان رکن و ستون مدیریتی خانه اگر درگیر اعتیاد باشد خانواده از هم می پاشد و ضریب اعتیاد فرزندان و همچنین بیماریها و مخاطره های بهداشتی زیادی را همراه دارد.


مشاور امور بانوان ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور خاطرنشان کرد: با سست شدن تحکیم بنیاد خانواده، زنان بی سرپناه معتاد که اغلب منبع درآمد ثابتی ندارند به رفتارهای پرخطر جنسی و حلقه توزیع مواد، فروش فرزند و اجاره آن روی می آورند که این شرایط زیبنده نظام اسلامی نیست.


بنیادیان با توجه به آمارهای موجود و حساسیت و ویژگی جسمی آمادگی زنان را در آلودگی و ابتلا به ایدز ۱۰ برابر مردان ذکر و تصریح کرد: کم توجهی و بی برنامگی در قبال زنان معتاد آتشی ویرانگر در اشاعه ایدز در کشور است.


وی نسبت معتادان متاهل را ۶۹ و هشت دهم درصد عنوان کرد و گفت: ۶۲ درصد معتادان زن متاهل هستند و این عمق فاجعه را در آسیب رسانی به خانواده نشان می دهد.


بنیادیان نفوذ مواد مخدر در جمعیت تحصیل کرده کشور یک خطر جدی عنوان کرد و افزود: در گذشته بیشتر معتادان کشور را افراد کم سواد شامل می شدند اما امروز آمارها شیب تند ۵۰ درصدی اعتیاد به سمت تحصیل کرده ها را نشان می دهد و نفوذ مواد مخدر شیمیایی و خطرناک در دانشگاهها و دبیرستان ها دغدغه ای جدی است.


وی با بیان این که میانگین سن اولین مصرف در کشور بر اساس اسناد موجود ۲۱ و نیم سال است گفت: متاسفانه در زنان بیش از نیمی از معتادان اولین مصرف مواد مخدر را در سن ۱۵ تا ۱۹ سال تجربه کرده اند و بیشترین جمعیت مبتلا در محدوده سن ۲۰ تا ۴۰ سال یعنی سن باروری و بچه داری به دام اعتیاد افتاده اند.


مشاور امور زنان ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور یادآور شد: تحقیق ها نشان داده که خانواده بعد از پنج سال آلودگی پی به اعتیاد فرزندشان می برند و این ضرورت توسعه دایره آگاهی و اصول مراقبتی را با مشارکت مردم دوچندان می کند.


بنیادیان با اشاره به نظام سنتی خانواده ایرانی که زنان را در مقابل مردان ضعیف ساخته افزود: یکی از معضلات جدی در حوزه اعتیاد زنان ˈمصرف اجباریˈ از سوی همسران معتاد است که برای شکست قبح مصرف با ضرب وشتم و اجبار زن را وادار به مصرف می کنند و این مساله باید با ظرافت از سوی نهادهای متولی پی گرفته و ریشه آن خشکانده شود.

وی یادآور شد: متاسفانه حضور زنان در حمل و توزیع مواد مخدر نیز یکی از دغدغه های اصلی است و هم اینک از ۷۴۰۰ زن که در زندانها ی کشور هستند ۶۰ درصد آنان جرمشان به صورت مستقیم مرتبط با مواد مخدر است.


بنیادیان ادامه داد: آمار زنان بدسرپرست و خودسرپرست کشور از هشت و چهار صدم درصد سال ۷۵ به ۱۲ و یک صدم درصد در حال حاضر رسیده و پیش بینی می شود تا سال ۹۵ این آمار به ۱۵ درصد برسد.


وی با بیان این که اعتیاد زنان و زندانی شدن آنها در حالی که وابستگی مادر به فرزند او را دچار آسیب های روحی می کند گفت: خودکشی و بیماری های روانی زنان در زندان بیش از مردان است. وی تصریح کرد: بخش بزرگی از افزایش رو به رشد طلاق های کشور ریشه در اعتیاد زن و یا همسر دارد به طوری که بر اساس اطلاعات جمع آوری شده منشاء ۵۵ درصد طلاق ها مواد مخدر است.


بنیادیان تصریح کرد: دولت از انکار اعتیاد خارج شده و مبارزه با این بلای خانمانسوز را برمبنای آگاه سازی مردم، مشارکت خیران در توسعه خانه های درمانگر و ایجاد مشاغل پاره وقت برای پاک شدگان گذاشته است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز