خبرگزاری کار ایران

به همت اداره کل منابع طبیعی استان مرکزی صورت پذیرفت:

تهیه طرح مطالعاتی بیابان زدایی برای ۲۷۰ هزار هکتار از اراضی استان

کد خبر : ۱۷۷۷۰۰

در ۲۷۰ هزار هکتار از اراضی استان مرکزی طرح های مطالعاتی مقابله با بیابان زدایی تهیه شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی امروز در جمع خبرنگاران باشگاه خبرنگاران منابع طبیعی در استان از تهیه طرح مطالعاتی بیابان زدایی برای ۲۷۰ هزار هکتار از اراضی استان خبر داد.
به گزارش ایلنا یوسف یوسفی یکی از طرح ها را در کویر میقان اراک به عنوان یکی از کانون های بحران دراستان که با اجرای طرح های مقابله با بیابانزایی امروزه به عنوان یکی از مراکز گردشگری در استان مرکزی تبدیل شده است عنوان کرد و گفت: کویر میقان اراک بالغ بر ۵۰ هزار هکتار وسعت دارد و کاشت گیاه قره داغ که زیست گاه اصلی آن شمال این کویر است موجب شده که گیاهان با ارزش دائمی منطقه که بر اثر چرای دامها از بین رفته بودند به کویر باز گردند.
یوسفی، تثبیت ماسه های روان اراضی کویری و بیابانی که خسارات سنگینی به بخش کشاورزی، مسکونی و محیط زیست وارد می سازد، جلوگیری از فرسایش خاک و افزایش تولید علوفه در اراضی بیابانی از ۳۰ به ۷۰۰ کیلوگرم در واحد سطح را از مزایای اجرای طرح های مقابله با بیابانزایی عنوان کرد.
وی بر پتانسیل کویر به عنوان یک منطقه گردشگری اشاره کرد و افزود: اجرای طرح های بیابان زایی در کویر با جلوگیری از تخریب زمین و ایجاد زمینه های ترویجی زمینه جلب گردشگر در کویر میقان را فراهم کرده است و با مهیا کردن مامن مناسب برای حیات وحش و پرندگان مانند درناها در این منطقه فضایی برای پرنده نگری را نیز برای علاقمندان به کویر به وجود آورده است. وی ایجاد قطب دامداری در روستاهای وشهرهای حاشیه کویر میقان را که در اثر مهار ماسه های روان ایجاد شده از دیگر تاثیرات مقابله با بیابانزایی ارزیابی کرد..
یوسفی بابیان این که تا کنون برای ۲۷۰ هزار و ۳۶۲ هکتار از اراضی استان مرکزی طرح های مطالعاتی بیابانزدایی تهیه و برای ۱۶۴ هزار هکتار از اراضی نیز طرح های بیابانزایی اجرا شده است از شناسایی ۱۱ هزار و۸۶۵ کانون فرسایش بادی واجرای طرح در این کانون ها همچنین انجام پروژه های قرق و حفاظت در ۳۷۴ هزار و ۷۵۰ هکتار از اراضی استان با کمک بهره برداران خبر داد.
وی بوته کاری در ۵۷ هزار و ۹۸۰هکتار از اراضی بیابانی استان برای جلوگیری از فرسایش بادی و ۱۵ هزا رو ۴۲۹ هکتار بذر کاری برای ذخیره سازی نزولات آسمانی همچنین اجرای طرح پرورش بوته های آتریپلکس در ۹ هزار و ۵۵۱ هکتار از اراضی را از دیگر برنامه های بیابان زدایی در استان برشمرد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان حفظ منابع تجدید شونده شامل خاک، گیاه و درخت را که سرمایه های انسانی در عرصه منابع طبیعی گفته می شوند را ازوظایف این اداره کل برشمرد و تصریح کرد: حفظ، نگهداری و توسعه این سرمایه ها برعهده سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری است و اعضای باشگاه خبرنگاران این حوزه می توانند در توسعه فرهنگ و آموزش در جامعه بازوان توانای ما باشند.
شایان ذکر است باشگاه خبرنگاران منابع طبیعی که از سال گذشته در استان مرکزی تشکیل شده اولین باشگاه خبرنگاری در کشور است که با هم فکری و مشاوره در کنار مسئولان این استان به تازگی فعالیت خود را آغاز کرده و قرار است در سامانه اطلاع رسانی این اداره کل فضایی نیز برای اطلاع رسانی این خبرنگاران فراهم شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز