خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا تشریح شد:

برداشت‌های غیر مجاز آب عامل تلف شدن ماهی‌های سد مرند

asdasd
کد خبر : ۹۵۱۹۹۹

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در مورد تلف شدن ماهی‌های سدی در مرند اعلام کرد: از دلایل کاهش آب سد، تبخیر و نفوذ برداشت‌های غیرمجازی است که توسط تانکرها و پمپاژهای غیرمجاز انجام شده و باعث شده آب پایین برود و ماهی‌ها تلف شوند.

قاسم جعفروند مدیر شیلات و امور آبزیان جهاد کشاورزی استان آذربایجان‌شرقی در گفت‌و‍‌گو با خبرنگار ایلنا، در رابطه با خبری مبنی بر تلف شدن هزاران ماهی در سد شهید کلانتری واقع در روستای انامق شهرستان مرند گفت: این سد در سال 1375 با هدف تامین 8 میلیون متر مکعب آب کشاورزی اراضی پایین دست در حومه شهر مرند به بهره برداری رسید، یعنی کاربرد سد از اول کشاورزی بوده و نه پرورش ماهی، برای اولین بار در سال 1383 توسط شرکت تعاونی «میشو»، حدود 7 هزار قطعه بچه ماهی در مساحت مفید 10 هکتار رهاسازی شده است.

وی ادامه داد: اما از سال ۸۵ تا ۹۵ هم خشکسالی به وجود آمد و آبگیری در سد مزبور درستی انجام نشد. نهایتاً عدم تامین آب مطمئن برای پرورش ماهی شرکت تعاونی از ادامه فعالیت خودداری کرد و سد طی سالیان متواری بدون بهره برداری شیلاتی بوده است.

جعفروند با اشاره به اینکه بعد از بارش‌ در سال‌های اخیر و آبگیری مجدد سد در سال 1395 که پر آب شده بود، بیان کرد: همان زمان حدود ۱۵۰۰ قطعه بچه ماهی با هدف حفظ ذخایر ماهی‌ برای سال‌های آتی رها شد، اما در ادامه به دلیل سطح کم سد و عدم تمایل بخش خصوصی جهت سرمایه گذاری به دلیل نبود توجیه اقتصادی، این سد عملاً از برنامه‌های حوزه آبزی پروری استان خارج گردید.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی در ادامه افزود: تعداد محدودی از ماهی‌ها که از قبل در سد موجود بوده، یعنی همان ۱۵۰۰ تا به دلیل کمبود آب دچار تلفات شدند که با توجه به تعداد کم رهاسازی از سال ۹۵ تلفات بسیار ناچیز بوده است، وقتی دیدیم که آب کم شده جهاد کشاورزی با همکاری ادارات شهرستانی چند تانکر آب آوردند و در سد ریختند و ماهی‌های که زنده مانده بودند را به جای دیگر منتقل کردند.

وی در ادامه تصریح کرد: از اول یعنی سال ۷۵ که این سد ساخته شد، کاربری آن تامین آب کشاورزی بوده است اما به دلیل آن که می‌خواستند از این سد به صورت دو منظوره استفاده کنند در آن ماهی هم پرورش دادند، که شرکت تعاونی به دلیل نبود صرفه‌ی اقتصادی کار را رها کرد.

جعفروند در جواب این سوال که چه مناطقی از این سد استفاده می‌کنند، گفت: اراضی کشاورزی ۲ الی ۳ روستا از این سد تامین می‌شود و از دلایل کاهش آب سد تبخیر و نفوذ برداشت‌های غیرمجازی است که توسط تانکرها و پمپاژهای غیرمجاز انجام می‌شد و باعث شده آب پایین برود و ماهی‌ها تلف شوند. وقتی موضوع را جهاد کشاورزی و شهرداری متوجه شدند چند تانکر آب در این سد ریختند تا باقی ماهی‌ها تلف نشوند بعد ماهی‌ها را به استخرهای پرورشی در جای دیگر بردند.

وی تصریح کرد: یکی از دلایل کاهش آب سد، برداشت‌های غیرمجاز بود برای همین تمام جاده‌های منتهی به سد را برای عدم حضور تانکرها با لودر مسدود کردند ولی وقتی تانکرها نتوانستند وارد جاده شوند ظاهراً از پمپاژهای غیرمجاز استفاده شده و ماهی‌ها شروع به تلفات کردند.

جعفروند گفت: تعداد محدودی ماهی که از سنوات قبل در سد موجود بوده و از نظر ما این تلفات بسیار ناچیز است، آنقدر این تعداد کم است که حتی نباید این موضوع رسانه‌ای می‌شد، چون این سد بزرگی نیست که بگوییم مثلاً ۵۰ الی ۱۰۰ هزار ماهی در آن از بین رفتند، در کل این سد 10 هکتار است که بخش مفید آن حدود 7 هکتار می‌شود، نمی دانم چرا این موضوع را در فضای مجازی به این شکل پر رنگ کردند.

وی در پایان افزود: احیا شدن این سد تنها به بارندگی مربوط است که اگر بارش‌ها خوب باشد و تا نیاز ۷ هکتار را برطرف کند، سد برپا خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز