خبرگزاری کار ایران

ابتکار در اهواز:

مشکلات امروز حاصل نگاه غیرکارشناسی و عدم پایبندی به قانون است

asdasd
کد خبر : ۲۵۲۸۹۷

امروز در عرصه‌های مختلف کشور دچار صدماتی هستیم که حاصل نگاه غیرکارشناسی و عدم پایبندی به قانون است.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در سفر خود به استان خوزستان پس از برگزاری جلسه‌ای در اداره هواشناسی استان اولین سخنرانی خود را در اهواز در دانشگاه شهید چمران و در افتتاحیه اولین کنفرانس علوم و مهندسی محیط زیست انجام داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، معصومه ابتکار در این همایش گفت: بسیار دوست داشتم که ده روز پیش و در اوج بحران ریزگردها در کنار مردم خوزستان حضور پیدا کنم، اما ترجیح دادم در زمانی به این استان بیایم که بستر مناسبی برای بیان صحبت های علمی و کارشناسی در رابطه با این مساله مهیا باشد. البته آقای هاشمی لطف کردند و به نمایندگی از دولت در کنار مردم خوزستان حضور پیدا کردند.

معاون رئیس جمهور گفت: امروز به همراه هیاتی از نمایندگان و معاونین دستگاه‌های مختلف به خوزستان آمده‌ام که این مساله نشان دهنده عزم دولت برای حل مشکلات زیست محیطی است. مصوبه اخیر دولت نیز این مساله را نشان می‌دهد.

ابتکار با بیان اینکه حرکت توسعه کشور باید دانش‌بنیان باشد و این نوع حرکت رویکرد دولت آقای روحانی است، افزود: همچنین این مساله نشان‌دهنده تمایز رویکرد دولت یازدهم با برخی رویکردها در کشور است که به جای تاکید بر نظر کارشناسی و علمی به تصمیمات آنی و خلق‌الساعه می‌پردازند.

رئیس سازمان محیط زیست گفت: شاید برنامه‌های بلند مدت و با رویکرد دانش بنیان زیاد مورد توجه رسانه‌ها و عامه مردم نباشد، اما باید برای حل این مشکلات نگاه طولانی مدتی داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه امروز در عرصه‌های مختلف کشور دچار صدماتی هستیم که حاصل نگاه غیرکارشناسی و عدم پایبندی به قانون است، افزود: برای نمونه مرکز مطالعات و پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی اظهار کرده که ۷۵ درصد از برنامه توسعه چهارم عملی نشده این موضوع خود بیانگر وضعیتی است که در کشور از عدم اجرای برنامه‌های علمی و کارشناسی ناشی می‌شود.

ابتکار گفت: زمانی که در دوره‌ای با بی‌توجهی به برنامه‌های علمی و کارشناسی رو به رو می‌شویم، طبیعی است که با این معضلات محیطی رو به رو شویم و به نقطه ای برسیم که دیگر طبیعت نمی‌تواند خود را بازسازی کند.

وی با اشاره به اینکه منابع آبی در کشور ما محدود است، گفت: میزان برداشت از منابع آب در کشور نباید چرخه هیدرولوژیکی آب را مختل کند. زمانی که عنوان می‌کنیم، اولویت در آب شرب کشاورزی و صنعت است دیگر چیزی برای طبیعت باقی نمی‌ماند.

معاون رئیس جمهور گفت: سه روز پیش در کنفرانس کشورهای متعهد آب و هوا در ژنو پایان یافت و سند اولیه‌ای در این کنفرانس تهیه شد. در این سند تاکید شده است که دمای کره زمین نباید بیش از این افزایش پیدا کند و به ۲ درجه سلفیوس برسد، زیرا تاکنون نیز خسارات زیادی از گرم شدن کره زمین به وجود آمده است.

وی اظهار کرد: اتفاقاتی که رخ داده و موجب وقایعی همچون خشکسالی و طوفان شده به احتمال ۹۵ د رصد به خاطر مداخله انسان است.

ابتکار گفت: تولید گازهای گلخانه‌ای از ۶۰ سال پیش در کشورهای صنعتی دمای کره زمین را افزایش داده و آثار سویی را به بار آورده و تمام ساکنان کره زمین درگیر آن شده‌‌اند.

رئیس سازمان محیط زیست اعلام کرد: ما در کمربند خشکسالی تنها نیستیم از غرب افریقا تا آسیای میانه درگیر خشکسالی هستند و بسیاری از کشورهای دیگر نیز تحت تاثیر طوفان‌های شدید هستند که هر ساله تکرار می‌شود که شدت آن نیز افزایش پیدا می‌کند.

ابتکار اظهار کرد: دولت در راستای بهینه‌سازی مصرف انرژی و کاهش گاز گلخانه‌ای با همکاری وزارت نیرو و نفت که نقش بسیاری در این زمینه دارند اقداماتی را آغاز کرده است زیرا بهینه‌سازی مصرف انرژی با پدیده گرد و غبار کاملا در ارتباط است. زیرا این بحران‌های زیست محیطی تحت تاثیر تغییر اقلیم و گرم شدن هوای کره زمین که ناشی از گازهای گلخانه ای است قرار دارد.

وی افزود: بحثدیگر انطباق با این وضعیت زیست محیطی است، باید با استفاده از فناوری‌های نوین و دانش کافی خود را با این تغییرات شدید آب و هوایی منطبق کرد. پیشگیری و کاهش اثرات این معضل بخشی از کار و سازگاری با این مساله بخش دیگری از این فرایند است.

معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه ما باید آگاه باشیم که در کشوری خشک و نیمه خشک زندگی می‌کنیم، افزود: بنابراین الگوی کشاورزی ما باید تغییر کند. دیگر امکان ندارد که با شیوه کنونی کشاورزی که راندمان کم، مصرف آب زیاد، همراه با آلودگی‌های ناشی از مصرف کود و سم دارد، ادامه پیدا کند و این تغییر باید در همه جای کشور از آذربایجان گرفته تا خوزستان برای نجات دریاچه ارومیه و تالاب‌های خوزستان رخ دهد.

ابتکار گفت: خراسان، اصفهان و همه جای کشور باید شامل این تغییر در شیوه کشاورزی شوند. دیگر زمان انکار معضلات زیست محیطی گذشته است، اکنون در دنیا بعد از صلح و امنیت مساله محیط زیست و گرم شدن کره زمین از مهمترین چالش‌های جهانی است که نیاز به همگرایی دولت‌ها، دانشگاه‌ها، جوامع محلی، سازمان‌های مردم نهاد و بخش خصوصی دارد.

وی افزود: در توافقات رخ داده میان کشورهای متعهدان آب و هوا بحثپیش‌بینی ضرر و زیان‌ها و خسارت‌ها نیز دیده شده و صندوق جهانی برای آن در نظر گرفته شده است که تاکنون یک دهم تعهدات از سوی کشورهای بزرگ پرداخت شده است. قطعا این توافق تا پایان سال میلادی جاری قطعی خواهد شد.

وی با بیان اینکه آمارها نیز نشان می‌دهد؛ کشور ما نیز بین یک تا ۱.۵ درجه افزایش دما داشته، گفت: میزان کانون فرسایش بادی در استان خوزستان ۲۷ درصد افزایش داشته، بحثتغییر اقلیم نیازمند رویکرد علمی به دور از غوغاسالاری است و نباید موجب نگرانی و افسردگی و اضطراب شود.

وی تاکید کرد: مصوبه هیات دولت معطوف به برنامه‌های میان مدت است و اعتباراتی را از ماه آینده در نظر گرفته است در این برنامه تکالیف تمامی دستگاه‌ها مشخص شده و با محوریت استانداری اجرا خواهد شد. همچنین تدابیر بلندمدتی باید با محوریت دانشگاه‌ها به ویژه دانشگاه‌های محلی آغاز شود.

ابتکار گفت: این طرح‌ها باید منجر به تدوین طرحی ملی شود، زیرا مشکل ریزگردها تنها برای خوزستان نیست، سیستان و بلوچستان، ایلام، لرستان و بسیاری از استان‌ها نیز با این مشکل رو به رو هستند که مهار آن نیازمند تکنولوژی روز و تجربه دنیاست.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: برخی از کشورهای دنیا نیز با این مشکل رو به رو هستند. چین و پکن سال‌ها با مساله گرد و غبار رو به رو بوده‌اند، در برخی روزها هوای پکن از گرد و غبار کاملا قرمز بود، اما امروز چین یکی از بزرگترین اجراکننده‌های برنامه مهار بیابان و بیابان‌زدایی است. بنابراین باید با این موضوعات با استفاده از تجربه جهانی و راه‌حل‌های علمی برخورد کنیم.

وی با بیان اینکه حتما باید فضایی برای اعتراض و نقد مردم وجود داشته باشد، اظهار کرد: هیچ مسئولی نمی‌تواند بگوید که این مشکل تا یک ماه آینده حل می‌شود، حتی اگر مشکلات داخلی را هم حل کنیم بسیار زمان می برد تا مشکلات خارجی ما در عراق ک یک دولت پایدار ندارد، حل شود.

وی ادامه داد: حتی اگر مساله عراق نیز حل شود با بحثمرز سوریه، اردن، عربستان و گرد و غبارهای افریقا رو به رو هستیم هر چند که همه این مسائل اگر کشورها یاری کنند، قابل حل است اما به زمان نیاز دارد.

ابتکار گفت: سازمان مراتع و جنگل‌ها یکی از موفق‌ترین دستگاه‌ها در دنیا برای مقابله با این مشکل شناخته شده، همه باید این دستگاه را یاری کنیم. دولت نیز به تنهایی و بدون پشتوانه اجتماعی نمی‌تواند این مساله را حل کند. حل این معضل نیاز به کمک دانشگاه، سازمان‌های مردم نهاد و رسانه‌ها دارد.

معاون رئیس جمهور در پایان افزود: همه کشور وام‌دار خوزستان هستند، خوزستان منشا ایثار و فداکاری است و هرگز جایگاه رفیع این استان فراموش نخواهد شد.

گفتنی است؛ در این سفر رئیس سازمان مدیریت بحران، رئیس سازمان هواشناسی کشور، معاون وزیر نیرو، نماینده وزارت نفت، رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع، مدیر ستاد ملی گرد و غبار و معاونت سازمان حافظت زیست، معاون رئیس جمهور را همراهی می‌کنند.

نشست بعدی ابتکار در اهواز نیز در استانداری و با موضوع تشریح مصوبه دولت برای حل معضل ریزگردهاست.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز