خبرگزاری کار ایران

معاون امور تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست در گفت‌وگو با ایلنا:

۶۷ درصد تالاب‌های کشور خشک شده‌اند

asdasd
کد خبر : ۲۵۲۷۶۸

بخش زیادی از این مشکل به دلیل توسعه بی‌رویه در بالادست تالاب‌ها و به ویژه سدسازی است / نیازمند تغییرات مهمی در شیوه کشاورزی هستیم.

معاون امور تالاب‌های دفتر زیستگاه‌های سازمان حفاظت محیط زیست از خشک شدن ۶۷ درصد مساحت تالاب های کشور خبر داد.

مسعود باقرزاده کریمی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در ارتباط با وضعیت تالاب‌های موجود در کشور گفت: بر اساس بررسی‌هایی که ما انجام داده‌ایم؛ ۶۷ درصد از ۳ میلیون هکتار مساحت تالاب‌های ایران خشک شده‌اند.

وی با بیان اینکه تالاب‌های ساحلی و کوهستانی در وضعیت بهتری هستند و تالاب‌های موجود در دشت‌ها دچار آسیب شده‌اند، ادامه داد: بخشی از این مشکل به دلیل کاهش بارش و افزایش دما رخ داده، اما بخش زیادی از این مشکل به دلیل توسعه بی‌رویه در بالادست تالاب‌ها و به ویژه سدسازی است.

معاون امور تالاب‌های دفتر زیستگاه‌های سازمان حفاظت محیط زیست در مورد راه حل خروج از این مشکل، اظهار کرد: برای خروج از این مشکل باید به سمت مصرف بهینه منابع آب در بخش‌های کشاورزی، صنعت و شرب پیش برویم؛ در بدبینانه‌ترین حالت مجاز هستیم که تنها ۵۰ درصد از آب موجود در طبیعت را بهره‌برداری کنیم، در حالی که اکنون این مقدار به ۹۰ درصد رسیده است؛ بنابراین باید سهم از دست رفته را به طبیعت بازگردانیم.

وی با اشاره به اینکه نیازمند تغییرات مهمی در شیوه کشاورزی هستیم، اظهار کرد: آگاه‌سازی مردم در این زمینه بسیار مهم است، اما تاکنون اقدام چشم‌گیری در این زمینه رخ نداده است.

باقرزاده کریمی در پاسخ به این سوال که آیا شتاب روند سدسازی و توسعه ناپایدار در حال حاضر کاهش پیدا کرده و یا همچون گذشته با سرعت پیش می‌رود، گفت: به نظر می‌آید که شتاب سدسازی‌ها کاهش داشته، چرا که دیگر آبی وجود ندارد، وزیر نیرو نیز چندی پیش اعلام کرد که ۲ برابر آب موجود در کشور، حجم مخزن ساخته شده است.

وی در مورد این مساله که آیا تغییر رویکردی نیز در این زمینه در میان مسولان دیده می‌شود و یا تعییرات تنها ناشی از اجبار طبیعت است، گفت: در مدیران ارشد تغییر رویکرد نسبت به گذشته وجود داشته است، اما تسری این تغییر رویکرد به بدنه اجرایی دستگاه‌های مربوطه به زمان بیشتری نیاز دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز