خبرگزاری کار ایران

رئیس دانشکده محیط زیست و انرژی واحد علوم و تحقیقات در گفت‌وگو با ایلنا:

قانون ممنوعیت ساخت و ساز در ارتفاع ۱۸۰۰ متری اجرا شود

asdasd
کد خبر : ۲۴۹۵۳۴

از زمان برنامه سوم توسعه ساخت و ساز در ارتفاعات بالای ۱۸۰۰ متر ممنوع اعلام شد / اجرای این قانون در تهران و دیگر شهر‌ها به کنترل‌ بیشتری نیاز دارد.

رئیس دانشکده محیط زیست و انرژی واحد علوم و تحقیقات با اشاره به ضرورت اجرای قانون ممنوعیت ساخت و ساز در ارتفاع ۱۸۰۰ متری در شهر‌ها اظهار کرد: ساخت و ساز در ارتفاعات شهر‌ها با جلوگیری از وزش باد در پایداری پدیده وارونگی هوا و در نتیجه در پایداری آلودگی هوا بسیار موثر است.

مجید عباسپور در گفت‌‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد تاثیر وجود ساختمان‌های بلند در ارتفاعات شهر‌ها بر آلودگی هوا گفت: یکی از عوامل اصلی آلودگی هوا پدیده وارونگی است که بیشتر در فصل پاییز رخ می‌دهد و ساخت و ساز در ارتفاعات شهر‌ها با ایجاد مشکل در جریان و گردش هوا بر افزایش تاثیر این پدیده موثر است.

وی ادامه داد: وارونگی، موجب پایداری هوا شده و مانند پتویی در ارتفاع ۲۰۰ الی۳۰۰ متری از سطح زمین مانع خروج آلودگی می‌شود. بنابراین جریان هوا، باد و بارش در از بین بردن این وضعیت می‌توانند، بسیار موثر باشند، اما وجود ساختمان‌های بلند در ارتفاعات با جلوگیری از وزش باد و جریان هوا موجب پایداری آلودگی هوا می‌شوند.

رئیس دانشکده محیط زیست واحد علوم و تحقیقات اظهار کرد: پس از انجام تحقیقات از زمان برنامه سوم توسعه ساخت و ساز در ارتفاعات بالای ۱۸۰۰ متر ممنوع اعلام شد، اما با توجه به وضعیت فعلی در شهرهای مختلف کشور و پس از گذشت سال‌ها از تصویب این قانون، به نظر می‌آید که شاید اجرای این قانون در تهران و دیگر شهر‌ها به کنترل‌ بیشتری نیاز دارد.

عباسپور با اشاره به مهم‌ترین منابع آلودگی هوا یعنی سیستم حمل و نقل و ترافیک افزود: بحثمهم دیگر در این زمینه «دانسیته» یا نسبت جمعیت به فضا در محیط‌های شهری است، زمانی که شاهدیم شاخص آلودگی هوا به ۱۵۰ یا ۱۶۰ می‌رسد؛ به این معناست که علاوه بر ترافیک، تراکم جمعیت هم بالارفته و بخش مسکونی نیز در آلودگی هوا موثر است بنابراین مشکل تنها در ساخت و ساز در ارتفاعات نیست، بلکه در ساخت و ساز‌ها «دانسیته» مناسب برای محیط نیز باید در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: با این جمعیت تهران «دانسیته» جمعیت قطعا بالا‌تر از حد معمول است، بنابراین با توجه به کاربری زمین، نسبت جمعیت باید رعایت شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز