خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با متخصص آلودگی هوا مطرح شد؛

افزایش آلودگی هوا بر اثر ساخت و ساز در ارتفاعات شهر‌ها

asdasd
کد خبر : ۲۴۹۴۵۸

مشکل دیگری که روز به روز بر آلودگی هوا در کلان‌شهرها می‌افزاید و شهرهای ما را به بن‌بست محیط زیستی تبدیل کرده، افزایش ساخت و ساز به ویژه در ارتفاعات شهر‌هاست.

یک متخصص آلودگی هوای تهران با اشاره به اینکه حل مشکل آلودگی هوای اهواز نیاز به برنامه‌ای بلند مدت دارد، گفت: شناسایی و مالچ‌پاشی منابع اصلی تولید ریزگرد می‌تواند در کوتاه مدت این مشکل را کاهش دهد.

نبی‌الله منصوری در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در مورد آلودگی هوای اهواز گفت: تقریبا آلودگی هوای همه شهرهای ما از الگوی مشابهی پیروی می‌کند که بیش از همه آلودگی خودرو‌ها و صنایع و پس از آن آلودگی‌های طبیعی در این مساله نقش دارند.

وی ادامه داد: اما این مساله که با وجود مقدار ثابت از آلودگی تولیدی توسط خودرو‌ها و صنایع در برخی روز‌ها هوای شهر‌ها سالم و برخی روز‌ها ناسالم است به پارامترهای هوا‌شناسی مانند باد، بارش، پایداری هوا و تغییرات دما ارتباط پیدا می‌کند که البته شهر اهواز به عامل دیگری یعنی نزدیکی به منابع ریزگرد که به علت طوفان و گردباد به شهر می‌آیند نیز رو به رو است.

این متخصص آلودگی هوا تصریح کرد: طوفان‌ها ریزگرد‌ را به سمت شهر می‌آورند و ذرات درشت آنها در طی مسیر رسوب می‌کند، اما ذرات کمتر از ۲.۵ میکرون ممکن است تا چند صد و یا چند هزار کیلومتر همراه جریان هوا به شهر بیایند و آلودگی هوا را چند برابر کنند.

این استاد دانشگاه افزود: البته باید توجه کنیم که استان خوزستان و شهر اهواز از جمله مناطق نفت خیز در کشور هستند و به همین دلیل کارگاه‌ها، صنایع و نیروگاه‌های مختلفی در اطراف این شهر وجود دارند، بنابراین فلر تولیدشده در پالایشگاه‌ها و دیگر آلاینده‌های این صنایع دست به دست هم می‌دهند تا آلودگی هوای اهواز افزایش پیدا کند.

وی اظهار کرد: بحثدیگر در ارتباط با آلودگی هوای اهواز، نبود آبادانی و وجود مزارع خشک شده در عراق است که به علت جنگ‌های متوالی مدت‌هاست روی آبادانی به خود ندیده‌اند. بنابراین حل مشکل ریزگرد‌ها در جنوب کشور از عهده یک کشور خارج است و دولت باید با انجام توافقات با کشورهای اطراف درصدد حل مشکل ریزگرد‌ها برآید که البته کار بسیار مشکلی است.

منصوری گفت: ‌ حل این معضل در کوتاه مدت امکان‌پذیر نیست، بلکه باید برنامه‌ریزی بلندمدتی برای کاهش آلودگی اهواز در نظر گرفته شود اما در کوتاه مدت حداقل کاری که می‌توان انجام داد؛ شناسایی منابع اصلی ریزگرد‌ها و مالچ‌اشی در این مناطق است، اما در دراز مدت برنامه‌های بیابان‌زدایی، کاشت گیاه و بوته‌های مقاوم و مالچ‌پاشی در سطح وسیع باید مد نظر قرار گیرد.

وی تصریح کرد: البته مشکل دیگری که روز به روز بر آلودگی هوا در کلان‌شهرها می‌افزاید و شهرهای ما را به بن‌بست محیط زیستی تبدیل کرده، افزایش ساخت و ساز به ویژه در ارتفاعات شهر‌هاست.

این متخصص آلودگی هوا اظهار کرد: در حال حاضر تهران دو برابر متوسط شهرهای بزرگ دنیا تراکم جمعیت دارد و همچنان این تراکم رو به افزایش است، در حالی که از بین بردن ساختمان‌های دو سه طبقه که هنوز قابلیت استفاده دارند و ساخت آپارتمان‌های بلند به جای آنها، با افزایش جمعیت در کلانشهرها و افزایش ترافیک آلودگی هوای شهرهای بزرگ را به سمت پایدار شدن سوق می‌دهد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز