خبرگزاری کار ایران

درنشست «شهر، شهروند و رسانه» مطرح شد؛

رسانه‌ها با محیط زیست سیاسی برخورد نکنند

asdasd
کد خبر : ۲۴۴۶۴۱

صداوسیما اخبار خود را به صورت نامنظم، بدون پالایش و بدون رابطه منطقی منتشر و ذهن مخاطب را دچار مشکل می‌کند.

یک استاد ارتباطات گفت: متاسفانه برخی رسانه‌ها با سیاسی کردن مسائل محیط زیست، ذهن مردم را مختل کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مسعود کوثری در نشست تخصصی شهر، شهروند و رسانه که صبح امروز(چهارشنبه) برگزار شد؛ با بیان اینکه ما در محیط زیست به بن‌بست رسیده‌ایم، گفت: بر همه مسئولان، رسانه‌ها و شهرداری این مسئله آشکار است که در حوزه زیست محیطی با مشکلاتی جدی روبرو هستیم.

وی با بیان اینکه در حوزه محیط زیست دور باطلی در میان دستگاه‌ها وجود دارد، افزود: برای نمونه شهرداری بابت تخلفات پول می‌گیرد و شهر را آباد می‌کند و دوباره این چرخه ادامه پیدا می‌کند. سازمان‌های ما اکنون دچار نوعی ناکارآمدی شده‌اند، ایده‌های خوب همچون کمپین شهرداری با نام زمین پاک و آسمان آبی وجود دارد، اما کسی نیست که بتواند آن را اجرایی کند.

این استاد دانشگاه با ابراز تاسف از اینکه متاسفانه برخی رسانه‌ها با سیاسی کردن مسئله محیط زیست ذهن مردم را مختل کرده‌اند، افزود: شاهدیم که برای نمونه در یک رسانه دو نفر مخالف ابتکار حرف می‌زنند و بلافاصله پس از آن دو نفر دیگر موافق وی حرف می‌زنند و اصلا مشخص نیست که چه رابطه منطقی در این گونه اطلاع‌رسانی وجود دارد.

کوثری با تاکید بر اینکه صداوسیما در این مسئله بسیار مقصر است، گفت: صداوسیما اخبار خود را به صورت نامنظم، بدون پالایش و بدون رابطه منطقی منتشر و ذهن مخاطب را دچار مشکل می‌کند. از طرفی مطبوعات هم با نگاه سیاسی با مسئله محیط زیست برخورد می‌کنند. این گونه است که مشخص نمی‌شود که بالاخره آشوراده اجاره رفته است یا خیر.

این استاد ارتباطات افزود: زمانی که این گونه ذهن مردم را مغشوش می‌کنیم، نمی‌توانیم انتظار مشارکت از آنها داشته باشیم. بنابراین باید به سمت مردم برویم و از ظرفیت اصلاحی مردم برای ساماندهی به شهر‌ها استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه مردم نیز در ارتباط با آلودگی زیست محیطی مقصرند، گفت: ما مصرف‌زده‌تر از ۳دهه گذشته شده‌ایم و بی‌رحمانه مصرف می‌کنیم که این امر همه چیز را نابود می‌کند. شاهدیم که درکه و دربند پر از آشغال و زباله شده‌اند و سواحلمان نیز از این مشکل ضرر دیده‌اند. اگر جامعه‌شناسان ما از سرمایه اجتماعی و فرهنگی صحبت می‌کنند ما نیز باید حرف از سرمایه محیط زیستی به میان آوریم.

کوثری گفت: گاهی شاهدیم که یک نمایندگان مجلس اصرار دارد؛ در منطقه‌ای که مناسب نیست، کارخانه بزنند. بنابراین پارلمان ما نیز در این زمینه مقصر است.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه باید به سمت رسانه‌های شهروندی حرکت کنیم، گفت: نظارت هرچه بیشتر مردم بر محیط زیست می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد، در شرایطی که برخی از مردم حاضرند برای رسانه‌های بیگانه از معضلات خود فیلم بگیرند و بفرستند، اگر رسانه‌های شهروندی گسترش پیدا کند، قطعا استقبال بیشتری از این رسانه‌ها خواهند کرد.

در ادامه این مراسم محمدباقر صدوق در ارتباط با چگونگی نامگذاری روز هوای پاک گفت: در سال ۷۳ هوای تهران بسیار ناهنجار بود در روز بیست و نهم دیماه تعدادی از فعالان محیط زیست بیانیه‌ای را در اعتراض به این وضعیت امضا کردند، اما با وجود آنکه ۲۰ سال از آن می‌گذرد، ما هنوز اندرخم یک کوچه مانده‌ایم.

وی ادامه داد: شاهدیم که همچنان رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست در روز هوای پاک حرکت‌های نمادین انجام می‌دهند اما انجام حرکات نمادین حدی دارد و تا زمانی جوابگو است. متاسفانه کمیته مقابله با آلودگی هوا و اصل پنجم قانون اساسی ما تاکنون نتوانسته‌اند، کارکرد خودشان را داشته باشند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه محیط زیست سازمانی نظارتی است، گفت: مسئولیت آلودگی هوا باید به شهرداری‌ها سپرده شود، در حال حاضر تعداد افراد و امکانات حفاظت از محیط زیست برای انجام این تعداد از وظایف کافی نیست.

وی با انتقاد از این که در دانشگاه‌ها پژوهش کاربردی وجود ندارد، گفت: ایستگاه‌هایی که اکنون در تهران قرار دارند و نمایشگران آن‌ها کارآمد نیستند و نمی‌توانند به درستی و دقت میزان آلودگی هوا را مشخص کنند.

وی در ارتباط با عدم شماره‌گذاری برخی خودرو‌ها به دلیل آلایندگی گفت: پراید چهار برابر پیکان آلودگی دارد اما شاهدیم که همچنان پراید در خیابان‌ها وجود دارد و شمارگذاری پیکان متوقف شده است، همچنین اخیرا نیز شماره‌گذاری برخی خودرو‌ها متوقف شد که البته این خودرو‌ها دیگر تولید نمی‌شوند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز