خبرگزاری کار ایران

رئیس شرکت کنترل کیفیت هوای تهران:

افزایش قدرت سازمان حفاظت محیط زیست باید مطالبه مردم باشد

asdasd
کد خبر : ۲۴۴۶۰۹

غلظت ذرات معلق در تهران حدود ۵ برابر توصیه سازمان بهداشت جهانی یعنی ۴۰ تا ۵۰ میکروگرم بر مترمکعب رسیده‌است.

رئیس شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اظهار کرد: قدرتمندشدن سازمان حفاظت محیط زیست باید مطالبه مردم باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، وحید حسینی امروز(چهارشنبه) در نشست تخصصی «شهر، شهروند و رسانه» که با موضوع آلودگی هوا برگزار شد، گفت: آلودگی هوای تهران از منظر استانداردهای سالیانه کشور از نظر همه آلاینده‌ها ناسالم است.

وی با اشاره به اینکه در آمارهای روزانه ذرات معلق، مهم‌ترین آلاینده است، در حالی که در آمار آلودگی‌های سالانه، گاز‌ها نیز از جمله آلاینده‌های مهم به حساب می‌آیند، افزود: غلظت ذرات دو و نیم میکرونی در هوا براساس توصیه سازمان بهداشت جهانی باید ۱۰ میکروگرم بر متر مکعب باشد که در دو شهر اروپا همین طور است، اما در دیگر شهرهای اروپایی معمولا این مقدار حدود ۱۵ میکروگرم بر مترمکعب است. البته در تهران این عدد به حدود ۵ برابر یعنی ۴۰ تا ۵۰ میکروگرم بر مترمکعب رسیده‌ است.

رئیس شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اظهار کرد: این ذرات بسیار خطرناک هستند و حمل و نقل، ترافیک و سوخت سهم جدی را در تولید آنها ایفا می‌کنند. آزمایشات به ما نشان داده است که بیشتر این ذرات منشا طبیعی ندارند.

حسینی با تاکید بر اینکه در تهران با ناوگان حمل و نقل بسیار بدی روبرو هستیم، افزود: تعداد خودروهای کاربراتوری، موتور سیکلت، خودروهای دیزلی و… زیاد است و اگر در هر نقطه از دنیا چنین ناوگانی وجود داشته باشد، آلودگی ایجاد خواهد شد.

وی موتورسیکلت‌ها را بد‌ترین وسیله در زمینه ایجاد آلودگی هوا عنوان کرد و افزود: این وسیله حدود ۱۵ گرم بر کیلومتر پیمایش، آلودگی تولید می‌کنند. همچنین خودروهای دارای استاندارد یورو ۲ نیز در ابتدای خروج از کارخانه ۷/۲ گرم بر کیلومتر آلودگی دارند، با این حال اگر استاندار یورو ۲ واقعا در خودرو‌ها رعایت شود، ما به همین استاندارد نیز راضی هستیم.

رئیس شرکت کنترل هوای تهران همچنین عنوان کرد: در هیچ کجای دنیا اجازه تردد این گونه موتورسیکلت‌ها و خودروهای کاربراتوری دیزلی که در خیابان‌های ما تردد می‌کنند را نمی‌دهند. براساس مصوبه شورای عالی ترافیک خودروهای دیزلی بالای ۲۰سال نباید در شهر تردد کند اما این مصوبه اجرا نمی‌شود. زیرا تعداد این خودرو‌ها بسیار زیاد است و حتی تعداد این خودرو‌ها با قدمت ۲۵ سال نیز کم نیست، به طوری که جمع‌آوری آنها از سطح شهر ما را با مشکل روبرو می‌کند.

حسینی اظهار کرد: در شهر بارسلون که خودروهایی با سطح استاندارد یورو ۵ تردد می‌کنند، میزان غلظت ذرات آلاینده نصف تهران یعنی ۲۵ میکروگرم است و براساس تحقیقات محققان این شهر به ازای هر شهروند سالانه ۱۶۰۰یورو خسارت در این زمینه وارد می‌شود. حال اگر بخواهیم این مقدار را با وضعیت کشور محاسبه کنیم مبلغ بسیاری خواهد شد.

وی در ارتباط با اقدامات خوب صورت گرفته در زمینه مقابله با آلودگی هوا گفت: خوشبختانه از سال ۸۲ ورود پیکان به ناوگان حمل و نقل ممنوع شده، همچنین منوکسیدکربن و سرب تقریبا از هوای تهران پاک شده است و میزان آزبست موجود در هوا نیز بسیار کم شده است.

وی ادامه داد: موتورهای دو زمانه نیز حذف شده‌اند، البته متاسفانه هنوز ۱۶۰ کارخانه به تولید موتور کاربراتوری در کشور اقدام می‌کنند و آنها را به صورت قسطی و با قیمت بسیار کم عرضه می‌کنند. من از محیط زیست بار‌ها درخواست کرده‌ام که شماره‌گذاری این موتور‌ها را متوقف کنند. در این صورت موتورهای انژکتوری به بازار خواهند آمد، همچنین موتور برقی نیز قدرت رقابت در بازار را پیدا می‌کند.

حسینی ادامه داد: سوخت در تهران از ابتدای سال ۹۰ به تدریج بهبود پیدا کرده و بنزن آن نیزکاهش داشته است. گوگرد دیزل نیز در تهران به استاندارد یورو ۴ رسیده است.

وی با طرح این پرسش که سازمان حفاظت محیط زیست با بودجه ناچیز خود و تعداد کم پرسنل و متخصصان چگونه می‌تواند به وظایف گسترده خود عمل کند، افزود: در همه دنیا سازمان حفاظت محیط زیست از قدرتمند‌ترین سازمان‌ها و سرشار از متخصصان این حوزه است و به اعتقاد من؛ قدرتمند شدن سازمان حفاظت محیط زیست باید مطالبه مردم باشد.

رئیس شرکت کنترل کیفیت هوا همچنین خطاب به رسانه‌ها عنوان کرد: رسانه‌ها در بحثآلودگی هوا بسیار غیرتخصصی عمل می‌کنند. رسانه‌ها همواره به دنبال مقصر هستند، در حالی که هیچ مقصر اصلی در حوزه آلودگی هوا وجود ندارد.

حسینی افزود: سیاسی کردن بحثمحیط زیست و آلودگی هوا به معنای بازی کردن با جان مردم است در همه جای دنیا تمامی جناح‌های سیاسی در ارتباط با مسائل محیط زیستی و سلامت مردم با هم متحد شده و هماهنگ عمل می‌کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز