خبرگزاری کار ایران

رئیس پژوهشکده باستان شناسی در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

توقف عملیات ۱۴پروژه کاوش باستان‌شناسی به دلیل عدم تامین اعتبار

asdasd
کد خبر : ۲۴۳۳۵۷

امیدواریم با پیش بینی‌هایی که در بودجه شده است؛ حداقل سال آینده بتوانیم، در محوطه‌های اصلی و تعیین کننده، کاوش انجام دهیم.

رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی سازمان میراثفرهنگی با بیان اینکه ادامه انجام کاوش در ۲۰ الی ۳۰ محوطه تاریخی کشور در در اولویت انجام کاوش در سال آینده قرار دارد، گفت: برای سال جاری ۱۵ پروژه کاوش را در نظر گرفته بودیم که به دلیل عدم تامین اعتبار این پروژه‌ها فقط توانستیم، کاوش شهرسوخته را از میان این ۱۵ پروژه انجام دهیم.

حمیده چوبک در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد برنامه‌های پژوهشکده باستان‌شناسی سازمان میراثفرهنگی برای سرعت بخشیدن بر اکتشافات باستان‌شناسی در کشور، گفت: طرح جامعی در این زمینه وجود دارد که بر اساس آن حدود ۱۰۰ محوطه بسیار مهم، ارزشمند و تعیین کننده در کل کشور مورد کاوش قرار بگیرند.

وی ادامه داد: البته این کاوش‌ها نیاز به اعتبارات کافی دارد، امیدواریم با پیش بینی‌هایی که در بودجه شده است؛ حداقل سال آینده بتوانیم، در محوطه‌های اصلی و تعیین کننده، کاوش انجام دهیم.

رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی افزود: امسال انجام ادامه کاوش ۱۵ پروژه بزرگ، که در گذشته کار در آنها آغاز شده بود، را پیش بینی کرده بودیم، اما به دلیل نبود اعتبارات فقط توانستیم کاوش شهرسوخته را از میان این ۱۵ محوطه انجام دهیم.

چوبک ضمن ابراز امیدواری از اینکه در سال آینده بتوانند؛ ۲۰ تا ۳۰ درصد محوطه‌های در نظر گرفته شده را کاوش کنند، گفت: اگر همین مقدار را نیز انجام دهیم، کار بزرگی صورت گرفته است؛ البته این مساله به تامین اعتبارات بستگی دارد، زیرا اعتبارات پژوهش‌های مهم و بلند مدت فقط مربوط به کاوش نیست و باید بحثحفاظت، مرمت، ساماندهی، ایجاد سایت موزه و زیرساخت‌ها نیز محقق شود.

رئیس پژوهشکده باستان همچنین یاد آور شد: محوطه‌های باستانی بندیان درگز، جیرفت، سیلک، هرمز، کیش، شوش، پاسارگاد، شهر دقیانوس جیرفت، بیشابور، نیشابور و سیراف که مهم‌ترین سند خلیج فارس است، در اولویت کاوش برای پژهشکده باستان‌شناسی در سال آینده قرار دارد.

وی اظهار کرد: اینکه یک فصل کاوش صورت بگیرد و سپس محوطه‌‌ رها شود؛ نه سیاست ماست و نه می‌تواند ما را به اهداف باستان‌شناسی ملی برساند.

چوبک تصریح کرد: در مورد برخی پروژه‌ها که در سطح ملی قرار دارد، امیدواریم دیگر بخش‌ها نیز بتوانند؛ در زمینه تامین اعتبارات و امکانات با ما همکاری کنند، به طور مثال در محوطه‌های بزرگ علمی ربع رشیدی و جندی شاپور که از مراکز علمی بزرگ در گذشته بوده‌اند، می‌توانیم از مراکز و متوالیان بخش‌های علمی کمک بگیریم.

رئیس پژوهشکده باستان ادامه داد: در سال آینده ما تصمیم به تاسیس مرکز مطالعات خلیج فارس را در پژوهشکده باستان‌شناسی داریم و قصد داریم که در اردیبهشت ماه و همزمان با روز ملی خلیج‌فارس یک سمینار ملی باستان‌شناسی نیز در این زمینه برگزار کنیم و از آنجا که مساله خلیج فارس مساله‌ای ملی است، امیدواریم بتوانیم؛ در این زمینه از بخش‌هایی همچون وزارت امور خارجه، شورای عالی انقلاب فرهنگی، بنیاد ایران‌شناسی و… نیز کمک بگیریم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز