خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان میراثفرهنگی:

تنها ۳ درصد از آثار تاریخی ایران از دل خاک و کوه‌ها بیرون آمده است

asdasd
کد خبر : ۲۴۱۳۲۱

از ۸۴ سال پیش که شروع به ثبت آثار فرهنگی کردیم تاکنون تنها سه درصد از گنجینه ارزشمند از دل خاک و کوه‌ها بیرون آمده است.

رئیس سازمان میراثفرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: تاکنون تنها حدود ۳ درصد از گنجینه ارزشمند آثار تاریخی ایران از دل خاک و کوه‌ها بیرون آمده و تحت حفاظت قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مسعود سلطانی‌فر امروز(یکشنبه) در مراسم رونمایی از تندیس امیرکبیر که در برج میلاد برگزار شد، گفت: ‌ هویت فرهنگی و تاریخی کشور ما حداقل به ۷ هزار سال پیش باز می‌گردد و حتی برخی آثار و نشانه‌ها، ‌ نشان از تاریخی حدود ۱۱ هزار ساله دارد.

وی با بیان اینکه ایران قدیمی‌ترین کشور کره زمین است، گفت: سه هزار و ۹۰۰ سال قبل از میلاد مسیح، ایران که قدیمی‌ترین کشور جهان است به وجود آمده و ما از این سابقه تمدنی طولانی آثاری داریم که به عنوان محوطه، ‌ بنا و سایت تاریخی به ما رسیده است.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: تاکنون موفق شدیم که ۱۷ اثر را به عنوان میراثجهانی در یونسکو ثبت کنیم که از جمله آن می‌توان به تخت جمشید، پاسارگاد، گنبد سلطانیه و… اشاره کرد.

وی اظهار کرد: هفدهمین اثر نیز در یونسکو ثبت شد که شهر سوخته زابل بود، البته از آنجا که در هر سال یک اثر از هر کشور بیشتر نمی‌تواند به ثبت جهانی برسد، پرونده‌های زیادی برای ثبت در سال‌های آینده داریم.

سلطانی فر با اشاره به اینکه ۳۲ هزار اثر ثبت شده ملی در کشور وجود دارد، گفت: باستان‌شناسان ما معتقدند که یک میلیون بنا، محوطه، اثر و سایت تاریخی در ایران وجود دارد، در واقع ایران یک موزه است.

رئیس سازمان میراثفرهنگی ادامه داد: از ۸۴ سال پیش که شروع به ثبت آثار فرهنگی کردیم تاکنون تنها سه درصد از گنجینه ارزشمند از دل خاک و کوه‌ها بیرون آمده است، برای نمونه در شهر سوخته تنها ۱۵۰ هکتار کاوش و اکتشاف انجام شده که این مقدار تنها ۵ درصد از آثار موجود در شهر سوخته زابل است و حدود ۹۰ و ۱۴۰ هزار طول می‌کشد تا شهر سوخته به صورت کامل کاوش شود.

وی اظهار کرد: ‌ این مملکت دارای هویت تاریخی و فرهنگی ارزشمندی است که وظیفه داریم آن را به دنیا ارائه کنیم.

معاون رئیس جمهور همچنین ضمن گرامیداشت یاد امیرکبیر گفت: زمانی که امیرکبیر اصلاحات را در ایران شروع کرد، در ژاپن نیز اصلاحات آغاز شد اما امیرکبیر پس از ۳ سال به شهادت رسید، در حالی که ژاپن به اصلاحات خود ادامه داد. هرچند که ما بزرگان دیگری همچون مدرس و مصدق را در ادامه این حرکت داشتیم، اما در آن زمان وقفه سکته‌ای در حرکت اصلاح‌طلبانه امیرکبیر به وجود آمد.

سلطانی‌فر افزود: نکته مورد توجه دیگر در مورد حرکت اصلاح‌طلبانه امیرکبیر آن بود که وی زمانی کار خود را آغاز کرد که هنوز جنبش‌ها و نهضت‌های ضد استعماری و استبدادی در دنیا وجود نداشت، بنابراین این اصلاحات زاییده ذهن خلاق و نخبه امیر کبیر بود.

وی با بیان اینکه مدرس و مصدق در سال‌های بعد ادامه‌دهنده این نهضت ضد استبداد و استعمار بودند، گفت: امام راحل پس از این افراد پا به عرصه گذاشت و این نهضت را به نتیجه رساند، به همین دلیل اکنون ما با نسلی روبرو هستیم که همراه با آزاداندیشی در جمهوری اسلامی ایران زندگی می‌کنند و جوانان ایران می توانند در داخل و خارج از کشور به عنوان نخبه بدرخشند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز