خبرگزاری کار ایران

مدیرکل اداره محیط زیست شهر تهران در گفت‌وگو با ایلنا:

با بحران مدیریت آب روبرو هستیم / اجرای کامل طرح جامع فاضلاب تهران ضروری‌ست

asdasd
کد خبر : ۲۴۱۱۱۱

علاوه بر این مشکلات؛ در زمینه آبخیزداری، الگوی صحیح مصرف، آبیاری و صنایع نیز با مصرف بی‌رویه و مدیریت ناصحیح روبرو هستیم.

مدیرکل اداره محیط زیست شهر تهران با بیان اینکه اکنون در کشور با بحران مدیریت آب روبرو هستیم، بر لزوم و ضرورت اجرای کامل طرح جامع فاضلاب تهران تاکید و نسبت به عدم اجرای آن هشدار داد.

محمد حسین بازگیر در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، در مورد وضعیت کم آبی شهر تهران گفت: میانگین بارندگی در کشور یک سوم کل دنیا و مصرف آب در کشور تقریبا سه برابر دنیاست.

وی با اشاره به اینکه اکنون در مرحله بحران مدیریت آب هستیم، گفت: در همه دنیا از آب‌های استحصالی یعنی از آب‌های جاری و چشمه‌ها ۴۰ الی ۴۵ درصد استفاده می‌شود، در حالی که ما اکنون از ۸۰ درصد این آب‌ها استفاده می‌کنیم. همچنین ۹۰ میلیارد متر مکعب آب نیز در کشاورزی استفاده می‌شود، در حالی که این رقم در دنیا نهایتا ۴۵ میلیارد متر مکعب است.

مدیرکل اداره محیط زیست شهر تهران افزود: علاوه بر این مشکلات؛ در زمینه آبخیزداری، الگوی صحیح مصرف، آبیاری و صنایع نیز با مصرف بی‌رویه و مدیریت ناصحیح روبرو هستیم و برای حل این مشکلات ناچاریم که مجموعه‌ای از اقداماتی همانند؛ تصفیه فاضلاب و بازچرخانی آن استفاده کنیم.

بازگیر اظهار کرد: تهران زمانی با ۵ سد در اطراف خود که از آب‌های جاری و روان تغذیه می‌شدند، استفاده می‌کرد اما امروز با کاهش بارش‌ها و تغییر بارش از برف به باران، تغذیه این سدها با مشکل روبرو شده و احتیاج ما به آب زیرزمینی را افزایش داده است، به طوری که حداقل ۴۵ تا ۴۰ درصد از مصارف ما از آب‌های زیرزمینی تامین می‌شود.

وی ضمن تایید اظهارات معاون شرکت آب و فاضلاب مبنی بر بحرانی بودن وضعیت ذخیره آب سدهای لار و لتیان گفت: در چنین شرایطی لازم است که برای اجرای برخی طرح‌ها همچون طرح جامع فاضلاب شهر تهران اهمیت بیشتری قائل شویم.

رییس اداره محیط زیست تهران تصریح کرد: در طرح جامع فاضلاب شهر تهران که باید از سوی شرکت آب و فاضلاب اجرا شود، عنوان شده که برای ۱۱ میلیون نفر باید تصفیه خانه فاضلاب ایجاد شود؛ در حالی که اکنون بعد از سال‌ها این ظرفیت تنها برای دو تا دو میلیون و ۲۰۰ نفر ایجاد شده است.

وی ادامه داد: همچنین قرار بود که براساس این طرح ۷ الی ۸ تصفیه خانه نیز تاسیس شود، اما اکنون تنها یک تصفیه خانه در جنوب تهران داریم که از هشت مدول آن تنها ۴ مدول دارای پساب است و در بسیاری از نقاط نیز واحد‌های تولید فاضلاب(خانه‌ها، ادارات و…) به شبکه متصل نیستند.

بازگیر گفت: ما دو مطالبه جدی در زمینه ابن طرح داریم، ابتدا از دستگاه‌های متولی تقاضا داریم که نسبت به تکمیل و تسریع روند احداثتصفیه خانه و شبکه‌های جمع‌آوری فاضلاب اقدام کنند و دوم از صاحبان واحدهای مسکونی و تجاری درخواست داریم که ‌‌نهایت همکاری را با این پروژه داشته باشند و به شبکه جمع‌آوری فاضلاب متصل شوند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز