خبرگزاری کار ایران

مدیرکل دفتربنا‌ها، بافت و محوطه‌های تاریخی در گفت‌وگو ایلنا:

باید سطوح مختلفی از بیمه، برای آثار تاریخی تعریف شود

asdasd
کد خبر : ۲۴۰۱۳۲

علاوه بر سازمان میراثفرهنگی نهاد‌های دیگری نیز می‌توانند برای بیمه آثار تاریخی مکلف شوند / باید تلاش کنیم که حداقل در مورد آثار شاخص کشور ردیف بودجه‌ای در بودجه‌های سنواتی بگنجانیم.

مدیرکل دفتربنا‌ها، بافت و محوطه‌های تاریخی سازمان‌ میراثفرهنگی در مورد بیمه آثار تاریخی با اشاره به اینکه تاکنون ردیف بودجه‌ای برای بیمه آثار تاریخی مشخص نشده است، گفت: برای اجرای طرح بیمه آثار تاریخی باید سطوح مختلفی از بیمه تعریف شود.

سیاوش صابری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به اینکه در لایحه بودجه امسال، تاکنون ردیفی برای بیمه آثار تاریخی در نظر گرفته نشده است، گفت: باید تلاش کنیم که حداقل در مورد آثار شاخص کشور ردیف بودجه‌ای در بودجه‌های سنواتی بگنجانیم و در برنامه ششم توسعه نیز برای اختصاص بخشی در این خصوص کوشش کنیم.

وی با بیان اینکه تجربه نظام بیمه‌ای کشور در مورد بیمه آثار تاریخی بسیار محدود است، افزود: برای اجرای طرح بیمه آثار تاریخی، لازم است که سطوح مختلفی از بیمه، با توجه به کیفیت متفاوت آثار و خطراتی که آن‌ها را تهدید می‌کند؛ تعبیه شود.

صابری توضیح داد: مثلا برای آثار تاریخی واقع شده در مناطق زلزله‌خیز، آثار تاریخی موجود در شمال و غرب کشور که در معرض خطر نزولات جوی زیاد و خطر سیل قرار دارند، آثاری که به دلیل رفتار برخی بازدیدکنندگان در معرض آسیب‌های انسانی قرار دارند و آثاری که از سوی پروژه‌های عمرانی مجاور مورد تهدید قرار گرفته‌اند؛ باید سطوح مختلفی از بیمه ایجاد شود.

مدیرکل دفتر بنا‌ها، بافت و محوطه‌های تاریخی سازمان‌ میراثفرهنگی ادامه داد: همچنین علاوه بر سازمان میراثفرهنگی، نهاد‌های دیگری نیز می‌توانند؛ برای بیمه آثار تاریخی مکلف شوند، برای نمونه اگر سازمان میراثفرهنگی بخواهد، برای طرحی عمرانی مجوز صادر کند که تاثیر آن بر روی آثار تاریخی مجاور مشخص نیست؛ باید دستگاه متولی پروژه عمرانی مکلف به بیمه آثار تاریخی شود تا در صورت ایجاد خسارت، بیمه آن را بپردازد.

صابری گفت: بنابراین باید به این سمت برویم که با توجه به حجم و کیفیت بالای آثار تاریخی در ایران، علاوه بر سازمان میراثفرهنگی، دستگاه‌هایی که برخی آثار تاریخی را در اختیار دارند و یا متولی اجرای طرحهایی هستند که براساس تشخیص سازمان میراثفرهنگی احتمال تاثیرگذاری آن‌ها بر آثار تاریخی وجود دارد؛ نیز مکلف به انجام بیمه آثار تاریخی شوند.

وی در پاسخ به این سوال که تاکنون تجربه بیمه آثار تاریخی در کشور وجود داشته است یا خیر، گفت: ادارات کل برخی شهرستان‌ها تجربه‌هایی در این زمینه داشته‌اند، اما به دلیل اینکه تاکنون برای آن آثار مخاطراتی پیش نیامده، عملا هنوز کارایی بیمه آن‌ها مشخص نشده است.

مدیر کل دفتر بنا‌ها، بافت و محوطه‌های تاریخی سازمان‌ میراثفرهنگی همچنین در مورد میزان استقبال و تمایل شرکت‌های بیمه در این زمینه تصریح کرد: تاکنون هیچ گزارشی به صورت علمی برای سنجش این مساله در دفتر ما صورت نگرفته است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز