خبرگزاری کار ایران

یک کار‌شناس اکوتوریسم در گفت‌وگو با ایلنا:

تبدیل آشوراده به قطب گردشگری، ارتباطی با اکوتوریسم ندارد

asdasd
کد خبر : ۲۳۶۵۷۷

بحثاکوتورسیم از گردشگری جداست، گردشگری مبتنی بر فعالیتی تجاری است که در آن در ازای ارائه خدمات تفریحی به گردشگران درآمد کسب می‌شود و شرکت‌ها در آن به رقابت تجاری می‌پردازند.

یک کار‌شناس اکوتوریسم در مورد پروژه تبدیل آشوراده به قطب گردشگری، که گفته می‌شود در راستای ترویج اکوتوریسم است، گفت: این پروژه هیج ارتباطی به اکوتوریسم ندارد.

آرش خیراندیش در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا با بیان این مطلب، گفت: بحثاکوتورسیم از گردشگری جداست، گردشگری مبتنی بر فعالیتی تجاری است که در آن در ازای ارائه خدمات تفریحی به گردشگران درآمد کسب می‌شود و شرکت‌ها در آن به رقابت تجاری می‌پردازند.

وی ادامه داد: اما اکوتورسیم فعالیتی در راستای اصول پایداری محیط زیست است و دو جنبه حفاظتی و آموزشی دارد. در واقع اکو تورسیم عبارت است از فعالیت برای حفاظت از یک منطقه مهم زیست محیطی و آموزش به اکوتوریست‌ها و مردم جوامع محلی.

این کار‌شناس اکوتورسیم افزود: تقویت جوامع محلی از نظر اقتصادی و درآمد زایی برای مردم بومی، حفاظت از محیط زیست، حفاظت از فرهنگ و سنت‌های جوامع محلی و آموزش محیط زیست به گردشگران و جوامع محلی از شاخصه‌های اکوتوریسم است و پروژه‌ای که این اهداف را دنبال نکند، نمی‌تواند اکوتوریسم باشد.

خیراندیش با اشاره به اینکه سرمایه گذاری‌های بزرگ در اکوتوریسم نقشی ندارند، گفت: هر‌گاه به نام اکوتوریسم سرمایه گذاری‌های بزرگ انجام شود، به نوعی سوء‌استفاده از نام این نوع گردشگری است. اکوتورسیم باید با سرمایه‌های کوچک محلی انجام و سامان دهی شود و شرکتهای کوچک و متوسط نیز می‌توانند، در این راستا همکاری کنند در حالی که در طرح‌هایی مانند آشوراده صحبت از فعالیت‌های بزرگ اقتصادی همچون تاسیس هتل است.

وی اظهار کرد: هیچ نیازی به وجود هتل در جزیره آشوراده نیست، زیرا مسافران می‌توانند در بندر ترکمن و یا بندرگز اقامت کنند و از جزیره هم در زمان محدودی از روز بازدید کنند؛ اما زمانی که بحثاقامت در جزیره که نقطه ضعف بزرگ این طرح و محل شدید اختلاف است، می‌شود؛ نشان دهنده انجام کاری تجاری در منطقه است.

این فعال حوزه محیط زیست افزود: اگر به دنبال گسترش اکو تورسیم در آشوراده هستیم، به چه علت از سرمایه گذاران بزرگ دعوت شده است، در حالی که می‌توان با ساماندهی جوامع محلی می‌توانیم، اکوتوریسم را رواج دهیم. باید توجه کرد که سرمایه گذار زمانی مشارکت می‌کند که در ازای سرمایه‌ای که صرف کرده سود مناسبی کسب کند، به این ترتیب سرمایه گذار مجبور خواهد شد، با حداکثر بهره‌برداری و حداکثر توریست در آنجا کار کند در واقع ورود توریست کم برای سرمایه‌گذار صرفه اقتصادی ندارد.

این کار‌شناس اکوتوریسم تاکید کرد: یک شرط مهم در اکوتوریسم «ظرفیت برد» است، یعنی در این نوع از گردشگری تنها تعداد مشخصی توریسم می‌تواند به منطقه وارد شود تا آسیبی به آنجا وارد نشود، هر منطقه زیست محیطی تحمل تعداد خاصی از توریست را با کیفیتی مشخص دارد، یعنی ممکن است یک منطقه ظرفیت بیش از بیست گردشگر را نداشته باشد و بیش از این مقدار برای پرندگان مزاحمت ایجاد کرده و سبب مهاجرت پرندگان شود.

خیراندیش گفت: اما در گردشگری تجاری هرگز تعداد گردشگران محدود نخواهد بود، زیرا در غیر این صورت سود مورد نظر به وجود نمی‌آید، یعنی در جایی که صحبت از بیست نفر گردشگر است، سرمایه گذاران به راحتی صحبت از ۱۰ هزار نفر گردشگر می‌کنند، در واقع سرمایه‌گذار تجاری هرگز خود را محدود به ظرفیت برد نمی‌کند.

وی با بیان اینکه به نظر می‌آید؛ صحبت از پروژه بسیار بزرگی در آشوراده باشد، افزود: چند هفته‌ای است که فعالان محیط زیست واکنشهای خود را به این مسئله نشان داده‌اند و امیدواریم که دولت نیز به این واکنش‌ها توجه کند و از انجام این پروژه منصرف شود، زیرا در غیر این صورت لطمه بزرگی به منطقه وارد شده و اعتبار بین المللی کشور نیز از بین خواهد رفت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز