خبرگزاری کار ایران

رئیس اداره محیط‌زیست انسانی‌سیستان و بلوچستان در گفت‌‌وگو با ایلنا:

زنگ‌خطر صنایع پتروشیمی برای محیط‌ زیست چابهار به صدا درآمده است

asdasd
کد خبر : ۲۲۸۴۴۲

اگر کوچک‌ترین آلاینده‌ای از این صنایع وارد خلیج چابهار شود، آلودگی بسیار شدیدی را ایجاد کرده و سبب مرگ و میر ماهی‌ها و به خطر افتادن صیادی و زنجیره غذایی در این منطقه خواهد شد.

رئیس اداره محیط زیست انسانی استان سیستان و بلوچستان ضمن ابراز نگرانی از رعایت نکردن اصول زیست محیطی در فرآینداحداثپتروشیمی منطقه آزاد چابهار گفت: اگر کوچک‌ترین آلاینده‌ای از این صنایع وارد خلیج چابهار شود، آلودگی‌های بسیار شدیدی ایجاد می‌کند.

نیره پورملایی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در مورد ایجاد قطب پتروشیمی در منطقه آزاد چابهار و تاثیر آن بر محیط زیست این منطقه گفت: این صنایع باید حتما مکان‌یابی و ارزیابی زیست محیطی درستی شوند، در حالی که در حال حاضر هیچکدام از این موارد در احداثپترو‌شیمی رعایت نشده است که اینها زنگ خطری برای محیط‌ زیست چابهار است.

وی با بیان اینکه ایجاد پتروشیمی می‌تواند سبب ایجاد رونق اقتصادی در منطقه شود؛ ادامه داد: با این وجود قبل از آنکه بخواهیم این منطقه را تبدیل به قطب پتروشیمی کنیم، باید برنامه آمایش سرزمین بر اساس اصول زیست محیطی را در آن انجام دهیم، در حالیکه سایت پیشنهادی که اکنون برای احداثپتروشیمی انتخاب شده، هنوز تاییدیه‌ زیست محیطی استانی و سازمانی را نگرفته است.

پورملایی با اشاره به اینکه این منطقه ظرفیت ایجاد چندین پتروشیمی و واحد صنعتی را دارد، اظهار کرد: بحثاثر تجمعی آلاینده‌ها در این منطقه نیز بسیار نگران‌کننده است که باید در برنامه‌های زیست‌محیطی به آن توجه شود. همچنین علاوه بر این مساله، مکان انتخاب شده برای پتروشیمی نیز دچار چند مشکل است؛ اول آنکه چند روستا در محدوده اثرات طرح قرار گرفته و مشکل دوم هم با توجه به مصرف بالای آب این صنایع، استفاده پتروشیمی از آب خلیج چابهار است که اکوسیستم بسیار حساسی دارد.

رئیس اداره محیط زیست انسانی استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه تاکنون هیچ گزارش EIA از سوی مسئولان این صنایع در مورد مواد اولیه، محصولات و شرایط انتقال مواد و محصولات ارائه نشده است، افزود: علاوه بر این مسائل با وجود فاصله ۱۰ الی ۱۲ کیلومتری این منطقه از شهر چابهار احتمال ایجاد حادثه در این صنایع و ایجاد خسارات زیست محیطی احتمالی به شهر را نیز باید در نظر گرفت.

وی ادامه داد: در منطقه‌ای که هنوز تاییدیه ندارد، برخی پیشروی‌های فیزیکی از جمله جاده‌سازی و برق‌کشی صورت گرفته که این مسائل مغایر با ضوابط است. اداره محیط زیست نیز چندین بار سعی کرده است این پیشروی‌ها را متوقف و متخلفان را به دادگاه معرفی کند.

پورملایی با بیان اینکه اکنون بزرگ‌ترین مساله، مکان احداثاین پتروشیمی است اظهار کرد: ما تاکید داریم که این صنایع به هیچ عنوان از خلیج چابهار استفاده نکند و مراتب برای دریای عمان پیش بینی شود و حتما اسکله اختصاصی داشته باشند.

وی با اشاره به مشکلات زیست‌محیطی که این صنایع می‌تواند ایجاد کند، اظهار کرد: اگر کوچک‌ترین آلاینده‌ای از این صنایع وارد خلیج چابهار شود آلودگی بسیار شدیدی را ایجاد کرده و سبب مرگ و میر ماهی‌ها و به خطر افتادن صیادی و زنجیره غذایی آنها خواهد شد؛ علاوه بر این مسائل، بحثآلاینده‌های هوا و خاک با توجه به ماهیت مواد مصرفی این صنایع نیز مطرح است.

رئیس اداره محیط زیست انسانی استان سیستان و بلوچستان در ارتباط با آلایندگی‌های هوا در این منطقه گفت: این صنایع اظهار می‌کند که از گاز ترش استفاده نمی‌کنند، بنابراین برای هوا آلاینده نیستند، در حالی که این صنایع فقط می‌تواند گوگرد را حذف کند و گاز فلر همچنان به عنوان یک آلاینده توسط این صنایع تولید می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز