خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری:

شوراهای تصمیم‌گیری میراثفرهنگی در هشت سال گذشته تعطیل شده بود

asdasd
کد خبر : ۲۲۶۴۸۸

در هشت سال گذشته بسیاری از کمیته‌ها، کارگروه‌ها و شوراهای تصمیم‌گیری سازمان میراثفرهنگی تعطیل شده بودند و تصمیمات به صورت غیر قانونی و یا با نظرات فردی در این سازمان گرفته می‌شد.

رئیس سازمان میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: برای رسیدن به افق ۱۴۰۴ باید در زمینه گردشگری سالانه ۲۰ تا ۲۵ هتل در کشور ساخته شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مسعود سلطانی‌فر در گردهمایی جامعه هتلداران با تاکید بر اهمیت تعامل میان سازمان میراثفرهنگی و جامعه هتلداران گفت: سازمان میراثفرهنگی در تدوین برنامه ششم توسعه نخستین سازمان عضو دولت بود که ردیفهای بودجه‌ای فعالیت‌هایش را به دولت ارائه داده است. اما مهم احکامی است که در برنامه ششم توسعه باید برای رشد و توسعه بخش گردشگری ارائه شود که جامعه هتلداران می‌تواند در تدوین آن تاثیر گذار باشد، تا حدود دو ماه آینده این بخش از برنامه ششم توسعه نیز در زمینه گردشگری تدوین شود.

وی ادامه داد: اکنون در وضعیتی قرار داریم که ورود گردشگران خارجی روند رو به رشدی را طی می‌کند و براساس آمار نسبت ورود گردشگر به خروج آنها در ۴ ماه گذشته مثبت بوده است که با توجه به اینکه این اتفاق در تابستان رخ داده اهمیت بسیاری برای ما دارد.

معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه در سالهای گذشته تمرکز و یکپارچگی بخشهای مربوط به گردشگری و صنایع دستی از بین رفته است، گفت: تلاش ما این است که در چند سال‌ آینده این مشکلات را برطرف کنیم، اما در افق بلند مدت همانگونه که مقام معظم رهبری اشاره کرده‌اند و رئیس جمهور نیز تاکید داشتند قصد داریم که از ظرفیت گردشگری برای توسعه فرهنگ و اقتصاد کشور استفاده کنیم.

وی توضیح داد: اگر بخواهیم به چشم اندازهای افق ۱۴۰۴ دست یابیم، نیاز به ساخت ۴۰۰ هتل ۴ یا ۵ ستاره در کشور داریم اکنون از میان ۱۰۶۰ هتل موجود در کشور، ۱۲۰ تا ۱۳۰ هتل ۴ و ۵ ستاره وجود دارد.

سلطانی فر ادامه داد: در این صورت اگر هر گردشگری که به داخل کشور می‌آید، در طول سال یک هفته اقامت کند هتلهای ۴ و ۵ ستاره ما باید به ۴۰۰هتل افزایش پیدا کند، یعنی در هر سال باید حدود ۲۰تا ۲۵ هتل ساخته شود.

رئیس سازمان گردشگری میراثفرهنگی و صنایع دستی اظهار کرد: این موضوع دور از دسترس نیست زیرا ما اکنون ۵۰ الی ۱۰۰ هتل داریم که پیشرفت فیزیکی بین صفر تا ۹۵ درصد داشته‌اند و ما از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان پروژه معرفی کرده‌ایم که تاکنون همه آن‌ها بیش از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند.

وی در ادامه به مشکلات مطرح شده از سوی جامعه هتلداران در مورد اخذ عوارض، ‌مشکلات مربوط به شهرداری‌ها، خانه مسافر‌ها، نرخ گذاری‌ها و خانه‌های استیجاری اشاره کرد و گفت: مسائل مربوط به شهرداری را سعی می‌کنیم از طریق وزارت کشور پیگیری کنیم.

سلطانی‌فر گفت: اکنون برخی از شهرداری‌های بزرگ کشور همکاری‌های بسیاری انجام داده و عوارض دریافتی از هتل‌ها را به صفر سانده‌اند از جمله این شهرداری‌ها می‌توان به تهران و اصفهان اشاره کرد.

وی همچنین بر ساماندهی خانه مسافر‌ها تاکید کرد و گفت: این مراکز اقامتی می‌تواند در زمان پیک گردشگری به کمک هتل‌ها بیاید اما نظر من این است که مدیریت آن‌ها باید با لحاظ جامعه هتلداران صورت بگیرد.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه اعضای دولت همگرایی خوبی در زمینه گردشگری دارند، گفت: تاکنون وزیر اطلاعات، وزیر کشور و وزیر امور خارجه جلساتی را در این زمینه داشته‌اند که این مسئله کم نظیر است. همچنین در ماههای اخیر چهار تور به وسیله خطوط ریلی گردشگران را به ایران آورده است که این مسئله نشان دهنده امنیت کشور برای حضور گردشگران است.

معاون رئیس جمهور افزود: در گذشته کشورهایی همچون مصر سوریه و عراق، گردشگران بسیاری را به خود جلب می‌کردند اما اکنون این مناطق دچار برخی مشکلات و ناامنی‌ها هستند، این در حالی است که جمهوری اسلامی با همت سپاه پاسداران، ‌بسیج، نیروی انتظامی، ارتش و… امنیت مناسبی را برای ورود گردشگران خارجی دارد.

وی در پایان افزود: در هشت سال گذشته بسیاری از کمیته‌ها، کارگروه‌ها و شوراهای تصمیم‌گیری سازمان میراثفرهنگی تعطیل شده بودند و تصمیمات به صورت غیر قانونی و یا با نظرات فردی در این سازمان گرفته می‌شد، ما در این مدت تلاش کردیم تا دوباره این شورا‌ها و کارگروه‌ها را تشکیل داده و فعال کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز