خبرگزاری کار ایران

تپه کبودوال ثبت ملی شد

asdasd
کد خبر : ۲۱۸۶۳۹

تپه کبودوال به طول ۱۵۰ متر و عرض ۱۰۰ متر به شکل بیضی و در جهت شمالی جنوبی کشیده قرار دارد، ارتفاع تپه در بلندترین نقطه دارای ۲۵ متر از سطح زمین‌های اطراف است.

مدیرکل میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان از ثبت تپه تاریخی فرهنگی کبودوال در فهرست آثار ملی غیرمنقول خبر داد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان؛ قربان عباسی گفت: در جلسه کمیتۀ ثبت و حریم آثارملّی غیرمنقول، اثر تپه کبودوال در استان گلستان با شماره ۳۱۱۳۵ ثبت ملی شد.

وی در خصوص این اثر تاریخی اظهار داشت: تپه کبودوال با قدمت دوره عصر آهن، دوره اشکانی، ساسانی و اسلامی، در دامنه جنوبی ارتفاعات البرز و در حد فاصل رودخانه زرین گل و کبودوال واقع شده است.

مدیرکل میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان افزود: تپه کبودوال به طول ۱۵۰ متر و عرض ۱۰۰ متر به شکل بیضی و در جهت شمالی جنوبی کشیده قرار دارد، ارتفاع تپه در بلندترین نقطه دارای ۲۵ متر از سطح زمین های اطراف است.

وی در ادامه متذکرشد: البته ارتفاع تپه در قسمت هایی که ماشین های راهسازی تخریب کرده اند حدود ۸ متر است، عملیات راه سازی در عرصۀ این تپه باعثبه وجود آمدن جاده ای به عرض ۸ متر در مرکز تپه شده و اثر را به دو قسمت شمالی جنوبی تقسیم کرده است.

عباسی خاطر نشان کرد: این اثر دردامنه جنوبی ارتفاعات البرز و در حد فاصل رودخانه زرین گل و کبودوال قرار گرفته است و وجود منابع آبی و جنگل ها و منابع طبیعی غنی می تواند دلیل استقرار انسان های دوران گذشته در این مکان باشد.

وی اعلام کرد: تا کنون ۶۴۹ اثر تاریخی فرهنگی در استان گلستان به ثبت آثار ملی کشور رسیده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز