خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

کارخانه‌های کک و قطران، نفس‌های «زرند» را به شماره انداخته است

asdasd
کد خبر : ۱۹۸۳۵۸

متاسفانه این کارخانه‌ها علاوه بر تولید گازهای آلوده همچون(H۲S)، بنزن، این ماده‌ سرطان زا را نیز به محیط وارد می‌کنند. سازمان محیط زیست چندین بار تاکنون به آنها اخطار داده است، حتی این دو واحد صنعتی نیز به دادگاه معرفی شده‌اند.

بنزن تولیدی دو کارخانه کک و قطران در نزدیکی شهر زرند سلامتی مردم این شهر را تهدید می‌کند و همین مسئله موجب نگرانی‌هایی مردم این منطقه شده است، تا جایی که یکی از فعالان مدنی این شهر با نوشتن نامه‌ای به رئیس جمهور نسبت به بروز سونامی سرطان در این شهر هشدار داده است، از سوی دیگر رئیس اداره محیط زیست انسانی استان کرمان ضمن گله از سازمان صنایع کشور برای اهدای مجوز به واحد‌های صنعتی فاقد تکنولوژی‌های روز، گفت: در حال پیگیری این مساله هستیم و امیدواریم که این مشکل تا پایان سال جاری حل شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، روز گذشته یکی از فعالان جامعه مدنی شهر زرند در استان کرمان با نوشتن نامه‌ای به رئیس جمهور و انتشار آن در رسانه‌ها نسبت به دو کارخانه کک و قطران که در نزدیکی شهر زرند احداثشده و آلودگی‌های زیست محیطی زیادی را به همراه دارد، هشدار داده و از رئیس جمهور کمک خواسته بود.

سونامی سرطان، سهم مردم زرند از صنعتی شدن

وی در بخشی از این نامه با گله از مسولان وقت در هنگام احداثاین کارخانه‌ها، عنوان کرده است: «به دلیل بی تدبیری غیرقابل بخشش مسئولان وقت در دولت احمدی نژاد، امروز زرند، نفس‌هایش به سختی بالا و پایین می‌رود و نه تنها جانبازان پر شمار شیمیایی‌اش، گرفتار خس خس نفسهای بی‌رمق و سرفه های خشک سینه مجروح خود هستند، بلکه اطفال معصوم و مردان و زنان میانسال و کهنسال زرند نیز اسیر آلایندگی کارخانجات کک و قطرانی شده‌اند که اگر دولت شما برای رفع این معضل، تدبیری عاجل نیندیشد، سونامی سرطان، بهره این مردم نجیب از صنعتی شدن خواهد بود.

آقای رییس جمهور! ریه های مردم این شهر، ثانیه شمار یک هوای پاک و تازه است، تدبیری بیندیشید و نگذارید نفسهای زرند به شماره بیفتد. لطفا کلید تدبیرتان را چند صباحی سهم مردم زرند نمایید.»

این مشکل تا پایان سال حل خواهد شد

رئیس اداره محیط زیست انسانی استان کرمان ضمن گله از سازمان صنایع برای اهدا مجوز به واحد‌های صنعتی که با فناوری روز کار نمی‌کنند در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، گفت: کارخانه‌های کک و قطران سازی در شهرستان زرند موجب نگرانی‌هایی برای محیط زیست و سلامت مردم این منطقه شده‌اند.

فاطمه‌نژاد فروری ادامه داد: متاسفانه این کارخانه‌ها علاوه بر تولید گازهای آلوده همچون(H۲S)، بنزن، این ماده‌ سرطان زا را نیز به محیط وارد می‌کنند. سازمان محیط زیست چندین بار تاکنون به آنها اخطار داده است، حتی این دو واحد صنعتی نیز به دادگاه معرفی شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه به دلیل شکایت‌های صورت گرفته ایستگاه‌های سنجش میزان بنزن در اطراف این واحد‌ها برپا شده است، افزود: میزان بنزن سنجیده شده بسیار بالا‌تر از استاندارد‌ها بوده البته این ایستگاه‌ها چندان اصولی و علمی نیست و ما از کارخانه‌ها در خواست کرده‌ایم که بررسی‌های بیشتری انجام دهند، زیرا نیروگاه‌ها و شرکت‌های نفتی که در این منطقه قرار دارند نیز بنزن تولید می‌کنند، که بر نتیجه این آزمایشات تاثیر گذاشته است.

رئیس اداره محیط زیست انسانی استان کرمان گفت: با توجه به اینکه این صنعت، صنعتی آلوده است در تاریخ دوازدهم خردادماه در دفتر محیط زیست انسانی سازمان جلساتی برپا شد که مدیران هر دو کارخانه در آن حضور داشتند و قرار شد که تا دو ماه آینده برنامه‌های خود را برای کاهش آلودگی این کارخانه‌ها تا حد استاندارد اعلام کنند.

وی ادامه داد: یکی از کارخانه ها برنامه‌اش را ارائه داده که ما دربرخی نکات آن اشکالاتی را متوجه شدیم که به آنها اعلام کردیم و قرار است که این دو کارخانه تا پایان امسال آلودگی‌های خود را به حد استاندارد برسانند هر چند که تاکنون نیز نسبت به سال‌های گذشته تغییرات بسیار مطلوبی رخ داده است.

نژاد فروری با اشاره به نقش سازمان صنایع در ایجاد آلودگی از سوی واحدهای صنعتی تاکید کرد: ما انتظار داریم که سازمان صنایع از ابتدا به واحدهایی که براساس فناوری روز عمل نمی‌کنند مجوز فعالیت ندهد البته در مورد یکی از کارخانه‌ها هماهنگی‌هایی با دفتر ارزیابی سازمان محیط زیست صورت گرفته بود و وضعیت این کارخانه نیز به نظر می‌رسد بهتر باشد. اکنون در حال آزمایش‌ها و سنجش‌های دقیق‌تر هستیم که پس از اتمام، نتایج را اعلام خواهیم کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز