خبرگزاری کار ایران

یک باستان شناس به ایلنا خبر داد:

انجام پژوهشی ۵ ساله بر روی تخت جمشید

asdasd
کد خبر : ۱۹۰۹۷۲

هدف ما در این مرحله شناسایی و بررسی تغییراتی است که این سایت تاریخی از دوره هخامنشیان تاکنون داشته است.

یک باستان‌شناس از آغاز مرحله دوم اولین پژوهش میان رشته‌ای بر روی شهر پارسه در مهرماه سال جاری خبر داد.

«علیرضا عسکری» باستان‌شناس متخصص دوره هخامنشی در گفتگو با خبرنگار ایلنا با اعلام این خبر، گفت: سوم مهرماه سال جاری هیات مشترکی از متخصصان ایرانی و ایتالیایی به سفارش سازمان میراثفرهنگی دومین مرحله انجام مطالعات میان رشته‌ای در زمینه‌های مختلف باستان‌شناسی، گیاه شناسی، جانور‌شناسی، زیست‌شناسی و.. بر روی شهر پارسه را آغاز می‌کنند.

این عضو گروه پژوهشی با اشاره به اینکه این مرحله از تحقیقات ۵ سال به طول می‌انجامد، افزود: در طول این پژوهش متخصصان مختلفی از جمله چند ژئومورفولوژیست(زمین‌‌ریخت‌شناس) پیرامون مسائلی همچون رسوب گذاری رودخانه‌های اطراف پارسه، دگرگونی‌های رخ داده بر روی تخت جمشید و چگونگی حفاظت از این بنا در دوره‌های تاریخی مختلف، زلزله‌هایی که در این منطقه رخ داده، خشکیده شدن چشمه‌های اطراف پارسه و… می‌پردازند.

سرپرست دانشگاه هنر شیراز ادامه داد: برای شروع کار، منتظر صدور مجوز پژوهشکده باستان‌شناسی پژوهشگاه سازمان میراثفرهنگی هستیم که گمان می‌رود تا یک ماه آینده این مجوز صادر شود.

به گفته وی هدف در این مرحله شناسایی و بررسی تغییراتی است که این سایت تاریخی از دوره هخامنشیان تاکنون داشته است.

این باستان‌شناس با بیان اینکه مرحله نخست این پژوهش از سال گذشته آغاز شده است، اظهار کرد: سال گذشته از محدوده جغرافیایی این پژوهش که تا مساحت ۶۰۰ هکتاری تخت جمشید را در بر می‌گیرد، ۵۰ نمونه برداری از خاک صورت گرفته و این نمونه‌ها برای شناخت بیشتر، در ایران و کشورهای خارجی مورد بررسی قرار گرفته اند.

وی افزود: علاوه بر متخصصین ایتالیایی در این مطالعه، دانشگاه گانت در بلژیک و به ویژه پرفسور «مورگان د‌تر» نیز ما را همراهی می‌کند تا دلیل خشکیده شدن چشمه‌های اطراف تخت جمشید مشخص شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز