خبرگزاری کار ایران

نخستین حریم میراثطبیعی، برای چشمه «باداب سورت» ثبت شد

asdasd
کد خبر : ۱۸۸۹۶۸

تصویب حریم حفاظتی و منظری این میراثبه معنای ضابطه‌مند شدن تمام امور عمرانی و گردشگری در محدوده مصوب به عنوان حریم این چشمه هاست. بنابراین هر گونه اقدامی در این حریم نیازمند هماهنگی با سازمان است.

حریم حفاظتی و منظری چشمه‌های پلکانی «باداب سورت» مازندران با امضای معاون میراثفرهنگی سازمان میراثفرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور به تصویب رسید.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری رسمی سازمان میراثفرهنگی، حریم حفاظتی و منظری چشمه‌های پلکانی باداب سورت مازندران با امضای معاون میراثفرهنگی سازمان میراثفرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور به تصویب رسید.

باداب سورت که به عنوان دومین میراثطبیعی پس از دماوند و با شماره ۲ به ثبت ملی رسیده است، این بار به عنوان نخستین میراثطبیعی دارای حریم شناخته می‌شود.

فرهاد نظری، مدیر کل دفتر ثبت آثار و حفظ و احیا میراثمعنوی و طبیعی سازمان میراثفرهنگی؛ گردشگری و صنایع دستی کشور، گفت: «تصویب حریم حفاظتی و منظری این میراثبه معنای ضابطه‌مند شدن تمام امور عمرانی و گردشگری در محدوده مصوب به عنوان حریم این چشمه هاست. بنابراین هر گونه اقدامی در این حریم نیازمند هماهنگی با سازمان است.»

از سوی دیگر از آنجایی که این مصوبه به تمام دستگاه‌های اجرایی ابلاغ خواهد شد، رعایت همه قوانین مربوط به میراثثبت ملی برای آن‌ها لازم الاجرا خواهد بود.

نداشتن حریم مصوب تا پیش از این نه تنها برای میراثطبیعی بلکه برای بسیاری از بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی ایران چالش‌های زیادی به همراه داشت. چالش‌هایی که‌گاه این محوطه‌ها را به ورطه نابودی کشانده است.

چشمه‌های باداب سورت در جنوب شرق شهر ساری، در ارتفاع ۱۸۴۱ متری از سطح دریا و در محدوده روستای اروست قرار دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز