خبرگزاری کار ایران

یک فعال محیط زیست در گفتگو با ایلنا:

دریاچه ارومیه باید از حوضه‌های آبریز خود سیراب شود / رد پای پیمانکاران در برنامه نجات

asdasd
کد خبر : ۱۸۶۳۴۷

«انتقال آب از ارس، زاب یا دریای خزر نه تنها باعثاحیا دریاچه نمی شود بلکه ممکن است به این منابع آبی و اکوسیستمشان نیز آسیب وارد کند؛ ى

یک فعال حوزه محیط زیست نسبت به انتقال آب رودخانه هایی مانند ارس به دریاچه ارومیه هشدار داد و تاکید کرد که این گونه اقدامات سبب تخریب پهنه های آبی کشور می شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، هفته گذشته ستاد احیای دریاچه ارومیه در نشست خبری خود ازتدوین و تصویب برنامه نجات این دریاچه خبر داد. در یکی از بندهای این برنامه به انتقال آب رودخانه هایی همچون ارس و گلاس به این دریاچه اشاره شده است.

«عباس محمدی» فعال محیط زیست و مدیر انجمن دیده بان کوهستان در ارتباط با طرح نجات دریاچه ارومیه در گفتگو با خبرنگار ایلنا، گفت: برنامه های مطرح شده برای احیا دریاچه ارومیه، حتی برنامه هایی که از سوی ستاد احیا مطرح شده است، به نظر می رسد در امتداد همان روندی باشد که به تخریب پهنه‌های آبی کشور منجر شده است.

محمدی افزود: اکنون سیاست های مدیران بخش آب و محیط زیست به سمت افزایش ساخت و ساز برای انتقال آب سوق پیدا کرده است در حالی که دریاچه ارومیه باید از طریق حوضه های آبریز داخلی و طبیعی خودش احیا شود.

وی ادامه داد: انتقال آب از ارس، زاب یا دریای خزر نه تنها باعثاحیا دریاچه نمی شود بلکه ممکن است به این منابع آبی و اکوسیست‌مشان نیز آسیب وارد کند؛ زیرا از طریق انتقال آب و با آخرین تکنولوژی های موجود سالانه حدود ۱ میلیارد متر مکعب آب به دریاچه ارومیه وارد خواهد شد در حالی که این دریاچه به مقداری بیش از این، برای تامین آب نیاز دارد.

این فعال محیط زیست گفت: بستن سد بر روی رودخانه های تامین کننده آب دریاچه ارومیه و استفاده بیش از حد از این منابع آبی دلیل اصلی خشک شدن دریاچه ارومیه بود؛ بنابراین مدیریت این منابع و کاهش مصرف می تواند راهکار مناسب تری برای احیای دریاچه باشد.

وی به بودجه ۱۵ هزار میلیار تومانی احیای دریاچه ارومیه اشاره کرد و افزود: امیدوارم که این گونه تصمیم گیری ها متاثر از شرکت های پیمانکاری ساخت و ساز کانال برای انتقال آب نبوده باشد و مدیران تنها در راستای نجات این سرمایه ملی تصمکیم گیری کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز