خبرگزاری کار ایران

در راستای برنامه کریدور تراسیکا صورت می گیرد:

تلاش‌های دو جانبه چین و ترکیه برای احیای جاده ابریشم

asdasd
کد خبر : ۱۸۵۸۱۷

«چین پس از تلاشی گسترده با کشورهای قزاقستان و قرقیزستان که برای ثبت جاده ابریشم به عنوان میراثمشترک در فهرست میراثجهانی یونسکو انجام داد اکنون به دنبال توسعه تسلط ترانزیتی خود بر جاده ابریشم به سوی کشورهای عربی است.»

در حالی که کشورهای ترک زبان(ترکیه، آذربایجان، قرقیزستان و قزاقستان) اخیرا طی نشستی در جنوب ترکیه برای احیای مسیر تاریخی جاده ابریشم توافق کردند، چین نیز در ششمین نشست از همایش همکاری دولت‌های عرب و چین موفق شد طرح احیای روح جاده ابریشم و تحکیم روابط و همکاری‌های اقتصادی با دولت‌های عرب را به نتیجه برساند.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه خبری میراثفرهنگی، در راستای برنامه کریدور بین‌المللی حمل و نقل تراسیکا، چین پس از تلاشی گسترده با کشورهای قزاقستان و قرقیزستان که برای ثبت جاده ابریشم به عنوان میراثمشترک در فهرست میراثجهانی یونسکو انجام داد اکنون به دنبال توسعه تسلط ترانزیتی خود بر جاده ابریشم به سوی کشورهای عربی است.
رئیس جمهور چین در سخنرانی افتتاحیه این نشست از طرح ساخت کمربند اقتصادی جاده ابریشم و نیز جاده دریایی ابریشم درقرن ۲۱ حمایت کرد.
او به طرح چین برای ایجاد انسجام و همکاری‌های بیشتر با کشورهای عربی در زمینه احداثزیرساخت‌ها و موسسات نوآوری‌های سیستماتیک و ایجاد نوعی مناطق رشد اقتصادی و اشتغال‌زایی جدید اشاره کرد و یادآور شد که این فعالیت‌ها سبب ایجاد محرک‌های داخلی و انعطاف پذیری بیشتر در برابر مخاطرات می‌شود.
در میان این کریدورهای ترکیبی تعریف شده تعداد هشت کریدور مربوط به انجام تجارت و ترانزیت در داخل اروپاست و دو کریدور مهم ارتباطی تجاری و ترانزیتی میان اروپا و قفقاز و آسیای مرکزی و اروپا و کشورهای اسکاندیناوی و جنوب روسیه را برقرار می‌سازد.
کریدور غرب – شرق به تراسیکا معروف است و ارتباط تجارت و ترانزیت اروپا و قفقاز و آسیای مرکزی را برقرار می‌سازد.
در کریدور سوم ایران – افغانستان – تاجیکستان – قرقیزستان – چین که قرار است ایجاد شود از چین شروع و پس از عبور از قرقیزستان وارد تاجیکستان می‌شود و در ادامه در حدود ۲۰۰ کیلومتر از خاک افغانستان گذر خواهدکرد و سپس وارد ترکمنستان و ازمرز سرخس وارد ایران وبعد وارد ترکیه می‌شودکه در‌‌نهایت به اروپا می‌رسد.
در کریدور چهارم از چین – تاجیکستان – ترکمنستان از طریق مرز سرخس وارد ایران می‌شود که تا چابهار نیز امتداد خواهد داشت.
کریدور شمال جنوب که ارتباط کشورهای شمال اروپا و کشورهای اسکاندیناوی و جنوب شامل روسیه را برقرار می‌سازد این کریدور به طور مستقیم با موقعیت ترانزیتی ایران مرتبط است.
به عقیده کار‌شناسان تلاش‌های اخیر چین و ترکیه و دیگر کشور‌ها برای پویا کردن مسیر راه بازرگانی باستانی پیونددهنده شرق و غرب، در راستای برنامه کریدور بین‌المللی حمل و نقل اروپا، قفقاز، آسیای میانه(TRACECA) است که گاهگاهی به نام «جاده ابریشم نو» هم یاد می‌شود.

کریدور شرق یا جاده باستانی ابریشم

اگرچه قدمت و تاریخچه حمل و نقل به قدمت بشر بر می‌گردد لیکن مهم‌ترین اسناد در زمینه حمل و نقل به راه ابریشم که از قدیمی‌ترین مسیرهای مبادله کالاهای تجاری و دانش و فرهنگ بشری بین تمدن‌ای یونانی و لاتین با آسیای شرقی، هندوستان و چین به مساحت دوازده هزار کیلومتر از روستای توان هونگ چین تا شهر رم امتداد دارد، می‌باشد.

این مسیر در سده دوم قبل از میلاد به وجود آمده و تا سده شانزدهم تقریباً به مدت ۱۸۰۰ سال از اعتبار تجاری و بازرگانی برخودار بوده است. از اواخر قرن ۱۴ میلادی این مسیر اهمیت خود را به دلیل بسط و گسترش راه‌ها و حمل و نقل دریایی و انقلاب صنعتی و استفاده از کشتی‌های تجاری از دست داد و تا اوایل قرن بیستم ادامه داشت. از این تاریخ به بعد بخش دیگری از حمل و نقل یعنی راه آهن نقش آفرینی نمود تا اینکه در دهه‌های آخر قرن بیستم با توسعه و تکمیل کامیون‌های حمل و نقل بار و تجاری شدن حمل و نقل دریایی روح تازه‌ای در تجارت زمینی دمیده شد به نحوی که دهه ۱۹۸۰ میلادی را نقطه عطفی در حیات حمل و نقل و تجارت زمینی پس از چند قرن رکود تلقی نمودند و بار دیگر توسعه تجارت زمینی آسیا – اروپا در دستور کار بین المللی قرار گرفت.

این موضوع آن چنان که برای غرب اهمیت پیدا کرده بود برای آسیا روشن نبوداما با فروپاشی نظام‌های متمرکز سوسیالیستی و بازگشایی مرزهای تجاری کشورهای آسیایی و اتفاقات غرب و شرق از یک سو و کوتاه شدن مسیرهای زمینی برای آسیا و اروپا و طبعاً کاهش زما ن سفر باعثگردید تا استفاده از کریدورهای زمینی به جای دریایی در تجارت آسیا – اروپا مطرح گردد و در نتیجه برای فراهم نمودن و آماده سازی مبادلات کمیسیون اسکاپ(کمیسیون اقتصادی، اجتماعی آسیا و اقیانوسیه) در چهل و هشتمین نشست خود پروژه آلتید ALTID(توسعه شبکه زیر بنایی حمل و نقل زمینی آسیا) را تصویب نمود. این استراتژی عبارتست از:
۱ - تسهیل حمل و نقل مرز‌ها
۲ - مطالعه و بررسی و تعیین کریدور‌ها
۳ - همکاری با سایر سازمان‌های بین المللی(اکو، اسکاپ و غیره…)
مسیر ایرانی کریدور شرق – غرب از مرزهای شمال شرقی ایران شامل دوغارون - سرخس – باجگران - لطف آباد - اینجه برون به مرزهای خروجی غربی و شمال غربی شامل جلفا – بازرگان – سرو - رازی – باشماق – خسروی و بالعکس است.
ایران در مرکزیت جغرافیایی سه قاره آسیا، اروپا و افریقا که در شرایط حاضر حدود ۵ میلیارد نفر از جمعیت جهان را در خود جای داده است و براساس پیش‌بینی‌ها تا ۲۰ سال آینده این جمعیت از مرز ۷/۶ میلیارد نفر خواهد گذشت در کنار برخورداری از حدود ۲۰۰۰ کیلومتر مرز آبی با آب‌های آزاد بین المللی موقعیت ممتازی را برای ایفای نقش بر‌تر در تعاملات بین المللی و ارتباطات شرق با غرب ایجاد کرده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز