خبرگزاری کار ایران

یک متخصص آلودگی هوا در گفت‌وگو با ایلنا:

فروش تراکم، تهران را به گره کور زیست محیطی تبدیل می‌کند

asdasd
کد خبر : ۱۸۲۲۵۲

«در جنوب وجنوب غرب شهر تهران درحوالی قم، پیشوا وساوه بیابان‌های وسیعی وجود دارد که با وزش هرگونه باد، گرد و غبارآنها به تهران منتقل می‌شود.»

یک متخصص آلودگی هوا با اشاره به دلایل آلودگی هوای تهران در روزهای اخیر، بر تاثیر فروش تراکم بر آلودگی هوای تهران تاکید کرد و هشدار داد که با ادامه این روند تهران به گره کور محیط زیست تبدیل خواهد شد.

نبی‌الله منصوری متخصص آلودگی هوا در گفتگو با خبرنگار ایلنا در مورد علت آلودگی هوای تهران در روزهای اخیر گفت: علت آلودگی هوا به یک دلیل محدود نمی‌شود و عوامل مختلفی در این زمینه موثر است.

وی ادامه داد: علت اصلی وجود آلودگی هوا در تهران منابع انتشار آلودگی مانند خودرو‌ها، کارخانجات و بیابان‌های اطراف تهران و علت جانبی آن شرایط هوا‌شناسی مانند نبود باد و رطوبت است واز آنجا که شرایط اقلیمی درتهران برای آلودگی هوا مستعد است ومنابع انتشار نیز کنترل نمی‌شود، حتی درتابستان نیز شاهد آلودگی هوا هستیم.

این مهندس محیط زیست با بیان اینکه آلودگیهای اخیر به دلیل وجود ریزگردهای معلق در هوا است، افزود: در جنوب وجنوب غرب شهر تهران درحوالی قم، پیشوا وساوه بیابان‌های وسیعی وجود دارد که با وزش هر گونه باد، گرد و غبارآنها به تهران منتقل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه یکی از راههای مقابله با این مساله، مالچ‌پاشی است؛ توضیح داد: مالچ، یکی از مشتقات نفت و ماده‌ای قیرمانند است که سطح نازکی مانند آسفالت ایجاد می‌کند و از پراکندی ذرات گرد و غبار جلوگیری می‌کند.

منصوری ادامه داد: البته مالچ پاشی سبب نفوذناپذیری آب باران در سطح زمین و جلوگیری از رویش گیاهان می‌شود. همچنین هزینه این کار نیز در مقیاس بزرگ بسیار زیاد است.

این متخصص آلودگی هوا افزود: بنابراین با وجود شرایط نامناسب جغرافیایی شهر تهران برای آلودگی هوا، تنها راه مقابل با آلودگی رعایت مسائل وابسته به انسان‌ها، مانند گسترش مترو، بهبود کیفیت بنزین‌ها، موتور اتوموبیل‌ها و… است.

این کار‌شناس محیط زیست با تاکید بر تاثیرفروش تراکم در شهر تهران بر آلودگی هوا گفت: متاسفانه افزایش تراکم جمعیت در این شهر سبب افزایش اتومبیل و ترافیک می‌شود و آینده تهران را به گره کور محیط زیستی تبدیل می‌کند؛ بنابراین شهرداری باید از فروش تراکم درفضای شهرتهران خودداری کند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: در آمارهای جهانی تهران دو برابر شهرهای هم‌ردیف خود تراکم دارد و تنها در دنیا ۱۰ الی ۱۲ شهر مانند تهران در کشورهایی چون پاکستان، هند و… وجود دارد که ازتراکم بالای جمعیت برخوردارهستند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز