خبرگزاری کار ایران

معاون محیط زیست دریایی طرح کرد:

تعامل محیط زیست و صنعت تنها راهکار رسیدن به توسعه پایدار

asdasd
کد خبر : ۱۷۸۱۰۱

«اکوسیستم آبی به عنوان آخرین سنگر تأمین امنیت غذایی بشر بسیار با ارزش است و از این رو حفاظت و حراست از دریاها و بهره برداری صحیح از آن باید مورد توجه جدی قرار گیرد.»

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت زیست باهشدار نسبت به وضعیت نامطلوب کنونی محیط زیست در صنعت، تنها راهکار برای رسیدن به وضع مطلوب و توسعه پایدار را تعامل سازنده محیط زیست و صنعت دانست.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، پروین فرشچی در سینمار صنعت و محیط زیست استان خوزستان با اشاره به نقش مهم دریاها و اقیانوس ها در حیات انسان ها، گفت: اکوسیستم آبی به عنوان آخرین سنگر تأمین امنیت غذایی بشر بسیار با ارزش است و از این رو حفاظت و حراست از دریاها و بهره برداری صحیح از آن باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
فرشچی با تأکید بر آشنایی خود با صنعت پتروشیمی و آگاهی از نقش مهم این صنعت در ارتقاء جایگاه ایران در منطقه و جهان، تصریح کرد: ولی این به معنای نادیده گرفتن خطاها و عدم اصلاح روندهای اشتباه در این حوزه نیست، بلکه باید تلاش کنیم با برنامه ریزی دقیق و ارائه راهکارهای علمی این صنعت به صنعتی پایدار تبدیل شود.
وی افزود: موفقیت کشورهای همسایه در این صنعت به دلیل مدیریت این بخش توسط کنسرسیوم‌های نفتی است که متاسفانه در ایران به دلیل روند مدیریتی ناصحیح در این حوزه مجبور به پرداخت هزینه هایی گزاف برای جبران خسارات وارده به محیط زیست از سوی این بخش هستیم.
وی با بیان اینکه در سال ۲۰۰۸ دریای خزر و خلیج فارس به دلایل مختلفی از جمله تنوع زیستی موجود در این حوزه و ویژگی های سکونتگاه انسانی خود از سوی سازمان دریانوردی به عنوان منطقه ویژه معرفی شد، گفت: ولی متاسفانه به ارزش واقعی این مناطق ویژه که فراتر از عوامل اقتصادی، نفت و گاز است توجه نشده است.
فرشچی اظهار داشت: مردم حق دارند از زندگی سالم و هوای پاک برخوردار باشند اما محیط زیست موضوعی فرابخشی است که سازمان حفاظت محیط زیست به تنهایی قادر به حل تمامی چالش های موجود در این حوزه نیست از همین رو سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری وزارت نفت اقدام به حذف بنزین پتروشمی و توزیع بنزین یورو ۴ در کشور کرد.
در ادامه این برنامه، مدیر کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان گفت: جبران خساراتی که از طریق صنعت بر محیط زیست وارد می شود از طریق درآمد حاصل از تولید ناخالص مردم پرداخت می‌شود و این در حالی است که می توان به گونه ای عمل کرد که نیاز به صرف هزینه های هنگفت برای جبران خسارات نباشد.
احمدرضا لاهیجان زاده با تأکید بر اهمیت بهره گیری از اصول صنعت سبز تصریح کرد: حرکت به سمت توسعه پایدار و صنعت سبز، متضمن سود بیشتر صنعت با صرف هزینه های کم تر است.
لاهیجان زاده با اشاره به این موضوع که سیل، طوفان و ریزگردها ناشی از بهره برداری غیر اصولی از طبیعت است، افزود: متاسفانه روند توسعه ای کشور با بهره گیری از تکنولوژی روز جهان نبود و همین موضوع منجر به تخریب گسترده در محیط زیست شده است.
وی در خصوص منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر گفت: انتظار داریم مسائل زیست محیطی جزء اولویت برنامه کاری این منطقه باشد.
در پایان این برنامه مدیرعامل پتروشیمی امام خمینی(ره) با تأکید بر این موضوع که حفظ محیط زیست دغدغه صنعت است، گفت: کشور نیازمند توسعه تکنولوژی و حفظ محیط زیست در کنار یکدیگر است.
امیری افزود: برای رسیدن به تعامل پایدار در این حوزه و دست یابی به توسعه پایدار، برنامه ریزی های صورت گرفته است که به زودی اعلام خواهد شد

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز