خبرگزاری کار ایران

۷ کشور در نمایشگاه صنایع دستی ایران شرکت می‌کنند

کد خبر : ۱۷۴۰۸۶

«همان طور که هنرمندان ایرانی در کشورهای خارجی امکان فروش محصولاتشان را ندارد ۷ کشور حاضر در این نمایشگاه ماندن چین، عراق و افغانستان نیز اجازه فروش محصولاتشان را نگرفته اند و تنها می توانند به نمایش محصولاتشان بپردازند.»

معاون صنایع دستی کشور از برگزاری نمایشگاه بین المللی صنایع دستی با حضور بزرگترین واردکنندگان و صادر کنندگان صنایع دستی دنیا خبر داد و گفت: همان طور که هنرمندان ایرانی در کشورهای خارجی امکان فروش محصولاتشان را ندارد ۷ کشور حاضر در این نمایشگاه ماندن چین، عراق و افغانستان نیز اجازه فروش محصولاتشان را نگرفته اند و تنها می توانند به نمایش محصولاتشان بپردازند.

به گزارش ایلنا، بهمن نامور مطلق در نشست خبری روز جهانی صنایع دستی و نمایشگاه بین المللی صنایع دستی که قرار است ۲۰ خرداد در محل دایمی نمایشگاههای تهران برگزار شود، گفت: این نمایشگاه بیست و چهارمین نمایشگاه داخلی و چهارمین نمایشگاه بین المللی است که در محل دایمی نمایشگاه های تهران از روز ۲۰ تا ۲۵ خردادماه برگزار می شود.

وی ادامه داد: فعالیتهای هفته صنایع دستی حول ۴ محور کلی است. یکی از آنها برگزاری نمایشگاه خواهد بود. همچنین فعالیتهای استانی نیز از ۱۷ خردادماه شروع شده و تا ۳۰ خرداد ادامه دارد.

نامور مطلق ادامه داد: صبح روز ۲۰ خرداد در سالن اجلاس سران هنرمندان و دست اندرکاران صنایع دستی و معاون اول رئیس جمهور حضور دارند و از ۴ نفر هنرمند با اهدای لوح فیروزه هنر تقدیر می شود.

وی گفت: سالنهای ۷،۸ و ۹ به غرفه های این نمایشگاه اختصاص دارد، سالن ۶۲ نیز در اختیار کمیته امداد امام خمینی(ره) است و قرار است فرش نیز در بخش مربوط به کمیته امداد نماش داده شود. در مجموعه ۴۵۰ غرفه داریم که ۴۰۰ غرفه آن به بخش فروش، ۵۰ غرفه به مجامع، اتحادیه، نهادهای همکار و تشکلهای مردمی اختصاص دارد. همچنین ۷ کشور خارجی نیز به همراه ۱۵ انجمن دوستی ایران و سایر کشورهای دیگر در این نمایشگاه غرفه دارند.

معاون صنایع دستی کشور ادامه داد: بزرگترین صادر کنندگان صنایع دستی مانند چین، هند و پاکستان و بزرگترین واردکنندگان از جمله عراق، افغانستان، ترکیه و ازبکستان در این نمایشگاه غرفه نمایش آثار دارند و هان طور که ایرانیان در نمایشگاههای صنایع دستی کشورها اجازه فروش کالا ندارند ما هم همان رفتار را انجام داده و به آنها اجازه فروش محصولاتشان را نداده ایم. در بخش دیگری از نمایشگاه چادرهای عشایر برای معرفی تنوع اقوام و انسجام ملی برپا خواهند شد. ما می خواهیم که این نمایشگاه را به عنوان نمایشگاه بزرگ و برند مطرح کنیم منتهی اگر از ما حمایت شود.

وی همچنین درباره رایگان بودن غرفه ها اظهار نظر کرد و گفت: برخی مطالب از روی ناآگاهی منتشر شده و آن درباره اجاره غرفه های نمایشگاه است. این موضوع صحت ندارد. در جلسات داخلی این موضوع مطرح شد ولی در همان جلسات آن را رد کردیم و حضور همه هنرمندان در این نمایشگاه رایگان است. اما در همان جلسات داخلی حتی بحثکردیم که یک سال را در اختیار افرادی بگذاریم که امکان حضور در نمایشگاه را ندارند ولی متقاضی آن هستند. بنابراین می توان این سالن را به آن افراد متقاضی اجاره داد ولی این طرح نیز رد شد.

نامورمطلق گفت: بنابراین همه هنرمندان شهرستانی به غیر از تهران و استان البرز نه تنها اقامت رایگان در تهران خواهند داشت بلکه پذیرایی از آنها و ارایه غرفه نیز رایگان خواهد بود.

وی تصریح کرد: تنها بخش تولید زنده از نمایشگاه حذف شده که این حذف نیز چند مزیت داشته است؛ یکی این که اگر این کارگاههای تولید زنده در نمایشگاه تهران برپا می شد در نهایت می توانستیم حدود ۱۰۰ کارگاه داشته باشیم ولی اکنون که این کارگاهها را به استانها واگذار کرده ایم در استانها ۱۵۰ کارگاه تولید صنایع دستی خواهیم داشت.

معاون صنایع دستی کشور یکی از مشکلات صنایع دستی را در قیمت گذاری اعلام کرد و گفت: یک مرحله در استانها هر کالایی قیمت گذاری می شود. در مرحله بعد کارشناسان مراکز ستادی این قیمت گذاری را دوباره انجام می دهند تا قیمتها تا حد امکان کاهش پیدا کند. یکی از نقدهای جدی به صنایع دستی همیشه بالا بودن قیمتها عنوان شده. ما در این باره در حال کارشناسی کردن محصولات هستیم. همچنین اعلام کردیم که در نمایشگاه صنایع دستی امسال از دسته بندیهایی که با اعتبارات خودمان تهیه کرده ایم به صورت نمادین استفاده شود چرا که قصد داریم تا حد ممکن از استفاده پلاستیک خودداری کنیم. حتی سال آینده شرط می گذاریم که به هیچ عنوان از محصولات مصنوعی مانند پلاستیک برای بسته بندی صنایع دستی استفاده نشود.

وی افزود: با همکاری سازمان زیباسازی شهر تهران و معاونت صدا و سیما و رسانه ها قرار شد که کارهای تبلیغات به خوبی انجام شود حتی سازمان زیباسازی قرار است بیش از ۱۰۰ بیلبورد در اختیار تبلیغات صنایع دستی قرار دهد. ما می خواهیم حتی ائمه جمعه در گفتمان سازی صنایع دستی و تغییر الگوی مصرف صحبت کنند. اگر این کار انجام شود صنایع دستی ایران شکوفا خواهد شد چرا که در آن صورت مردم به سمت الگوی مصرف ایرانی گام بر می دارند.

نامور مطلق همچنین درباره اعتباراتی که برای برگزاری نمایشگاه گرفته است بیان کرد: قرار بود ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون اعتبار برای نمایشگاه جمع کنیم این موضوع در شورای معاونان سازمان در شد چون دیدند برنامه های هفته میراثبا ۵۰۰ میلیون تومان برگزار شده است و اختصاص این اعتبار برای یک نمایشگاه با بودجه سازمان همخوانی ندارد. در نهایت با اختصاص ۸۰۰ میلیون تومانش موافقت کردند. بنابراین مجبور شدیم از خیلی از امکانات بگذریم. مانند برپایی همین کارگاه های تولید زنده. حتی با شرکت نمایشگاههای سازمان توسعه و تجارت گفتگو کردیم تا تخفیف زیادی به ما برای برگزاری نمایشگاه بدهند اما این همکاری انجام نشد و نزدیک به ۳۶۰ میلیون تومان به این شرکت دادیم. نیم دیگری از آن که مربوط به غرفه بندی، اسکان، پذیرایی و تبلیغات بود باید هزینه می شد که در مناقصه ای موفق شدیم ۴۰۰ میلیون را به ۲۰۰ میلیون تومان کاهش داده و آن را به پیمانکار برای هزینه در این موارد بدهیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز