خبرگزاری کار ایران

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس:

بیابان در استان فارس با سرعت پیش‌روی می‌کند

asdasd
کد خبر : ۱۷۴۰۶۰

«کارهای بی برنامه ی انجام شده نظیر صدور مجوز کارخانه های متفاوت در استان فارس باعثبروز بلا و مصیبت در محیط زیست این استان شده است.»

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس گفت: گردشگری مدیریت نشده بلای جان محیط زیست شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از شیراز، حسینعلی ابراهیمی‌کارنامی که امروز در یک نشست خبری به‌ مناسبت هفته محیط‌زیست سخن می گفت افزود: کارهای بی‌برنامه‌ی انجام شده نظیر صدور مجوز کارخانه‌های متفاوت در استان فارس باعثبروز بلا و مصیبت در محیط‌ زیست این استان شده است.

وی با گلایه شدید از احداثنشدن تصفیه‌خانه فاضلاب شماره ۲ شیراز، افزایش روند تخریب جنگل‌ها، آتش‌سوزی‌های متعدد عرصه‌های طبیعی، بی‌توجهی به مسائل زیست محیطی و رها نشدن حق آبه مصوب بختگان، افزود: تخریب‌ها هر روز بیشتر می‌شود و طبیعت هم عکس‌العمل خود را نشان می‌دهد، اگر شاهد تغییرات شدید اقلیمی، ایجاد طوفان‌ها، راه‌افتادن سیل و گرد و غبار موجود در هوا، همه ناشی از تداوم تخریب‌های محیط‌زیست است.

وی با ابراز تاسف از کاهش سطح جنگل‌های کشور از ۱۸ میلیون هکتار به کمتر از ۱۲ میلیون هکتار و کاهش سطح جنگل‌های شمال کشور از ۳ میلیون هکتار به ۱.۹ میلیون هکتار، گفت: دلیل راه‌افتادن سیل‌های خانمان برانداز در نقاطی که تاکنون سابقه سیل وجود نداشته است را باید در کاهش پوشش‌های گیاهی در مناطق مختلف و توسعه بی‌ضابطه شهرها جست و جو کرد.

ابراهیمی‌کارنامی هشدار داد که عرصه‌های بیابانی در استان فارس به‌شدت و با سرعت در حال گسترش است و گفت: شاهد شکل‌گیری کانون‌های جدید بیابانی در جنوب و جنوب شرق استان فارس هستیم و اگر تدبیری نکنیم این کانون‌ها افزایش خواهد یافت.

وی ابراز مخالفت با بهره‌برداری از معادن آهن در منطقه حفاظت شده بهرام گور را به‌دلیل تاثیرات بسیار مخرب این اقدام دانست و گفت: نگران گورخرهای کم‌یاب و در معرض خطر این منطقه هستیم اما این تمام نگرانی ما نیست، ایجاد جاده‌های دسترسی، تخریب محیط‌زیست برای زمینه‌سازی بهره‌‌برداری از معدن، ایجاد سرو صدا، ریخته شدن روغن و سایر خروجی‌های خودروها، تسهیل دسترسی انسان‌ها به مناطق بکر و… نگرانمان می‌کند.

ابراهیمی کارنامی ادامه داد: اگر مراقبت نکنیم، منطقه کویری موجود در سیرجان به منطقه کویری موجود در شرق استان فارس متصل خواهد شد، حال آنکه منطقه بهرام گور بیابانی و نیمه‌بیابانی است.

وی با ابراز تاسف از وقوع یک حادثه زیست‌محیطی در شیراز، گفت: روز یکشنبه هفته گذشته، به‌واسطه بروز اشکال در خط انتقال فاضلاب این شهر، فاضلاب به رودخانه خشک سرازیر و از آن‌طریق به مهارلو منتقل شده است، حال آنکه این موضوع تا روز چهارشنبه اطلاع‌رسانی نشد یعنی سه‌شبانه‌روز فاضلاب وارد رودخانه خشک و پس از آن مهارلو شده و حتی مدیریت بحران استان در جریان قرار نگرفته است.

ابراهیمی‌کارنامی با تقدریر از رسانه های فارس افزود: رسانه‌هایی که همراه و یاور محیط‌زیست بوده‌اند با پرسش های خود، موجب جلوگیری از ایجاد برخی تخریب‌ها شده‌اند.

ابراهیمی‌کارنامی با بیان اینکه قرار بود ۳۰۰ میلیون مترمکعب، حق‌آبه بختگان رهاسازی شود، گفت: تاکنون علی‌رغم تاکیدات، ‌ این اقدام عملیاتی نشده و آبی به بختگان نرسیده است.

مدیر کل حفاظت محیط‌زیست فارس تصریح کرد: بنای مچ‌گیری از هیچ دستگاه و مدیری را نداریم، تنها مطالباتمان را مطرح کرده‌ایم، اینکه بیش از ۳۰ مورد آتش‌سوزی در عرصه‌های تحت مدیریت محیط‌زیست طی ماه‌های گذشته از امسال رخ داده، یک فاجعه است.

ابراهیمی‌کارنامی گفت: نمی‌گوییم این آتش‌سوزی‌ها عمدی بوده اما عمدتا به‌دلیل سهل‌انگاری در روشن‌کردن آتش و در ماله‌گاله، ارژن، پریشان و بمو که مناطق حفاظت‌شده محسوب می‌شود، حادثشده و حداقل ۳۰ میلیارد تومان خسارت به بیت‌المال وارد کرده است.

مدیرکل محیط زیست فارس گفت: امیدواریم با این فریادها، کسانی که خود را به خواب زده‌اند، بیدار شوند و بدانند که ایجاد پتروشیمی‌ در نقاطی که اکنون با مشکلات عدیده از جمله کمبود منابع آب مواجه هستیم، نیازمند بازنگری است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز