خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس محیط زیست در گفتگو با ایلنا:

طوفان حریف آلودگی هوای تهران شد

asdasd
کد خبر : ۱۷۳۳۸۹

«طوفان ناشی از جابجایی ناگهانی توده هوا است که از سمت جنوب غربی وارد تهران شده و از شمال شرق این شهر خارج شده است.»

یک کارشناس محیط زیست و متخصص آلودگی هوا گفت: هرچند طوفان تهران خساراتی به بارآورده است اما موجب از بین رفتن آلودگی هوای تهران شده است.

نبی اله منصوری مهندس محیط زیست و عضو هیات علمی دانشکده محیط زیست دانشگاه علوم تحقیقات در گفتگو با خبرنگار ایلنا، در مورد شایعاتی درباره دلیل رخ داد طوفان روز گذشته تهران گفت: این طوفان یک پدیده طبیعی هواشناسی است و ربطی به مسائل صنعتی و یا کشاورزی ندارد.

وی ادامه داد: طوفان ناشی از جابجایی ناگهانی توده هواست که از سمت جنوب غربی وارد تهران شده و از شمال شرق این شهر خارج شده است.

منصوری افزود: در جنوب غرب تهران مناطق صحرایی و کویری وجود دارد. به همین دلیل این طوفان همراه با توده‌ای از خاک بود اما خوشبختانه به دلیل بارش باران به ویژه در مناطق شمالی شهر این گرد و غبار تا حدودی فرو نشست.

این کارشناس آلودگی هوا گفت: هر چند ممکن است این طوفان خسارت جانبی به همراه داشته باشد اما باعثپاک شدن هوای تهران شده. این گونه بادهای شدید در شهرهایی مانند تهران باعثپاک سازی و تمیزی هوا می شوند. البته اسثتنایی هم در مورد افزایش ذرات معلق وجود دارد که باران بخش قابل توجهی از آن کاهش داده است.

منصوری تاکید کرد: مهم ترین دلیل آلودگی هوا در شهر تهران و دیگر کلانشهر های کشور کمبود وزش باد است بنابراین وزش این باد شدیدمی تواند خبر خوبی برای تهران باشد.

وی ادامه داد: متاسفانه به دلیل گرد و غبار دید رانندگان کم شده و تصادفاتی در شهر رخ داده است. لازم است رانندگان با احتیاط بیشتری عمل کنند ودر هنگام وقوع چنین طوفان هایی در اولین فرصت اتومبیل خود را در مکانی امن پارک کنند.

این مهندس محیط زیست در مورد میزان قابلیت پیش بینی این طوفان گفت: تا حدودی وقوع آن قابل پیش بینی بود اما با وجود آنکه متخصصین بسیار خوبی در سازمان هواشناسی حضور دارند این اتفاق نیفتاد البته این به معنای کوتاهی این سازمان در انجام وظیفه خود نیست.

وی افزود: به دلیل اینکه در یکی دوهفته گذشته وضعیت جوی تهران همراه با رعد و برق بود و همچنین این طوفان قبل از ورود به تهران، در شهرهای دیگر مانند ساوه با این سرعت همراه نبود، پیش بینی این طوفان با دشواری همراه بوده است.

منصوری گفت: البته از آنجا که احتمال وقوع این گونه پدیده های طبیعی نادر است. معمولا هواشناسی‌ها از بیان احتمال وقوع آن خودداری می کنند تا در صورت عدم رخ داد، سبب سلب اعتماد نشود. همچنین باید توجه داشت که پدیده های هواشناسی هیچ گاه صددرصد قابل پیش بینی نیستند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز