خبرگزاری کار ایران

مرگ ۱۱ زائر ایرانی در عراق طی فروردین‌ماه

asdasd
کد خبر : ۱۶۵۰۸۶

«پنج مرد و یک زن ایرانی که برای زیارت عتبات عالیات وارد کشور عراق شده بودند، بر اثر سکته قلبی و سکته مغزی در نجف اشرف دار فانی را وداع گفتند که سه نفر از آنان در قطعه ۹ قبرستان وادی السلام به خاک سپرده شدند.»

آمار زایران ایرانی فوت شده که برای زیارت عتبات عالیات راهی شهرهای زیارتی عراق شدند، در فروردین ماه، ۱۱ نفر اعلام شد.

به گزارش ایلنا به نقل از حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت، در فروردین ماه، پنج مرد و یک زن ایرانی که برای زیارت عتبات عالیات وارد کشور عراق شده بودند، بر اثر سکته قلبی و سکته مغزی در نجف اشرف دار فانی را وداع گفتند که سه نفر از آنان در قطعه ۹ قبرستان وادی السلام به خاک سپرده شدند.

مسوول واحد امداد و پیگیری ستاد شرکت شمسا در نجف با بیان اینکه اکنون ظرفیت قطعه مخصوص ایرانیان تکمیل شده است، گفت: بعراق

«کریم حزابیان» با بیان اینکه دفن در وادی السلام شرایط خاصی دارد، ادامه داد: فقط رضایتنامه خانواده فرد فوت شده کفایت می‌کند و همه مراحل غسل، کفن و دفن برعهده ستاد عملیات شمسا در عراق است.

به گفته وی، خانواده برخی زایران فوت شده در کربلا و نجف درخواست خاکسپاری آن‌ها را در وادی السلام دارند که جنازه فرد مذکور بعد از مراحل قانونی در قطعه ۹ این قبرستان در بخش قبور ایرانیان که در اندازه ۱۵×۲۰ متر در نظر گرفته شده، دفن می‌شوند.

حزابیان با بیان اینکه تمام هزینه‌های خاکسپاری و یا ارسال جنازه به ایران از سوی ستاد شرکت شمسا در عراق پرداخت می‌شود، ادامه داد: هیچ هزینه‌ای بر خانواده زایران فوت شده متحمل نخواهد شد.

به گفته وی، زایران فوت شده به درخواست کتبی خانواده خود در قبرستان وادی السلام نجف و یا کربلا به خاک سپرده می‌شوند.

مسؤول واحد امداد و پیگیری ستاد شرکت شمسا نیز با این توضیح که دو نفر از زائران فوت شده‌ها در کربلا در قبرستان وادی السلام دفن شده‌اند، به شرایط خاکسپاری و یا انتقال جنازه به ایران اشاره کرد.

«حسین شرکا» افزود: برای دفن جنازه در کربلا و یا نجف، خانواده درجه یک زائر فوت شده باید رضایت نامه کتبی خود را پس از ثبت در محضر به نشانی پست الکترونیک ستاد شرکت شمسا در عراق ارسال کنند.

بر اساس این گزارش، شرایط انتقال جنازه به ایران متفاوت و شامل هزینه‌هایی است که پس از دریافت گواهی وزارت بهداشت عراق و هماهنگی با کنسولگری و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، فقط یک هزار دلار صرف خرید تابوت مخصوص حمل جنازه از کشور عراق تا محل زندگی زائر در ایران می‌شود.

شرکا، این هزینه سنگین را به عنوان یک هشدار برای کاروانهای آزادی که برای زیارت راهی عتبات عالیات می‌شوند، مطرح کرد و افزود: هزینه انتقال جنازه به ایران تنها به یک هزار دلار خرید تابوت منحصر نمی‌شود، بلکه ۵۰۰ هزار دینار عراقی نیز هزینه‌های دیگری است که باید زائران کاروانهای آزاد خود پرداخت کنند، در حالیکه این هزینه‌ها برای کاروانهای حج و زیارت رایگان است.

بر اساس این گزارش، هرچند هزینه دفن جنازه در نجف و کربلا از هزینه ارسال آن به ایران بسیار کمتر است و حداقل یک هزار دلار برای خرید تابوت پرداخت نمی‌شود، اما مسؤول واحد امداد و پیگیری ستاد عملیات شمسا به زایران توصیه می‌کند که برای برخورداری از بیمه کامل و داشتن سفری مطمئن در کاروان‌های حج و زیارت ثبت نام کنند.

براساس گفته این مسؤولان، در صورتیکه خانواده زائر فوت شده بخواهند در مراسم به خاکسپاری عزیزشان شرکت کنند، بدون نوبت و پس از ثبت نام در کاروان‌های زیارتی حج و زیارت می‌توانند خود را به کربلای معلی و یا نجف اشرف برسانند و جنازه تا رسیدن آنان در سردخانه نگهداری می‌شود تا در مراسم خاکسپاری شرکت کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز