خبرگزاری کار ایران

اولین پرواز حج تمتع ۱۴ شهریور انجام می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۶۱۸۷۴

با افزایش ۶۸ درصدی اعزام روزانه تا ۱۱ هزار ویزا از طرف کنسولگری کشور عربستان در کشورمان صادر می‌شود و با برنامه ریزی‌های صورت گرفته تا امروز هیچ کدام از پروازهای عمره مفرده به دلیل عدم صدور ویزا لغو یا جابجا نشده است.

ریس سازمان حج و زیارت گفت: ۱۴ شهریورماه تاریخ اولین پرواز برای حج تمتع سال جاری و ششم آبان ماه نیز زمان برگشت آخرین پرواز تمتع تعیین شده است.

به گزارش ایلنا، «سعید اوحدی» در نشست خبری با خبرنگاران در گزارشی کوتاه از اقدامات سازمان حج و زیارت در سال ۹۲ گفت: سال گذشته بیش از ۹۰ درصد برنامه ریزی‌های ما در حوزه‌های مختلف بر اساس برنامه زمان بندی تحقق یافت و در حوزه سفرهای عمره با برنامه ریزی بموقع در موسم حج گذشته توانستیم بعد از ۳۵ سال از ۱۴ ماه صفر زائر به عربستان اعزام کنیم.

وی با بیان اینکه در عمره گذشته ۴۹۰ هزار ایرانی به عربستان اعزام شدند، افزود: تا کنون ۵۳۰ هزار زائر ایرانی به عمره اعزام شده‌اند و این درحالی است که تا پایان عملیات عمره دو ماه زمان باقی است.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه پروازهای عمره از ۲۰ ایستگاه پروازی کشور به مقصد فرودگاه‌های عربستان صورت می‌گیرد، ادامه داد: در عمره نوروزی تعداد زائران اعزامی نسبت به زمان مشابه در سال گذشته ۶۵ درصد افزایش یافت و با برنامه ریزی‌های صورت گرفته با افزایش ۶۸ درصدی اعزام‌ها در عمره جاری بیش از ۸۳۰ هزار زائر ایرانی به عمره اعزام خواهند شد.

اوحدی اضافه کرد: با حضور به موقع در بازار عربستان و مدیریت هزینه‌ها توانستیم قیمت‌های عمره را ۱۵/۶ درصد کاهش دهیم و به ازای هر زائر عمره حدود ۴۲۰هزار تومان در هزینه‌ها صرفه جویی شده که با احتساب اعزام ۸۳۰ هزار نفر به عمره مفرده در مجموع ۴۰۰ میلیارد تومان در هزینه عمره جاری صرفه جویی شده است.

وی تصریح کرد: ۵ درصد از کاهش هزینه‌های عمره بدلیل کاهش ایام سفر از ۱۲ به ۱۰ روز بوده و باقی کاهش هزینه‌ها مربوط به صرفه جویی‌هایی است که با تمهیدات اندیشیده شده و اقدامات مدیریتی سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری بوده، اتفاق افتاده است.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد بیان کرد: تاکنون ۳۸۰۰ کاروان عمره به سرزمین وحی اعزام شده و همه زائران ۱۱ پرواز لغو شده عمره بدلایل شرایط جوی به عمره مفرده اعزام شده‌اند.

رئیس سازمان حج و زیارت کشور گفت: در سال گذشته ۶۷ پرواز عمره بدلایل شرایط آب و هوایی جابجا شد که همه خدمات مربوط به اسکان، پذیرایی و انتقال پرواز زائران با هزینه سازمان و از محل صرفه جویی‌ها صورت گرفت و هیچگونه خسارتی از زائران دریافت نشد.

اوحدی از همکاری و هماهنگی خوب کنسولگری عربستان در تهران و مشهد تقدیر کرد و ادامه داد: با افزایش ۶۸ درصدی اعزام روزانه تا ۱۱ هزار ویزا از طرف کنسولگری کشور عربستان در کشورمان صادر می‌شود و با برنامه ریزی‌های صورت گرفته تا امروز هیچ کدام از پروازهای عمره مفرده به دلیل عدم صدور ویزا لغو یا جابجا نشده است.

وی در خصوص برنامه ریزی‌های صورت گرفته در خصوص سفرهای عتبات گفت: در ۶ ماهه دوم سال ۹۲ نسبت به زمان مشابه در سال ۹۱، تعداد اعزام‌ها ۶۵ درصد افزایش یافت و با پیگیری‌های صورت گرفته، برای اولین بار در شورای برنامه ریزی بعثه مقام معظم رهبری دستور العملی مصوبه‌ای برای تدوین دستورالعملی برای اعزام مشتاقان زیارت اباعبدالله در ایام نوروز که در فراخوان شرکت شمسا و پیش ثبت نام‌ها اقدام نکرده بودند تصویب شد و دستور العمل آن به دفا‌تر دارای مجوز زیارتی ابلاغ شد.

رئیس سازمان حج و زیارت بیان کرد: این اقدام تچربه خوبی برای ساماندهی زائران عتبات در ایام خاص و مناسبت‌ها بود و زائران از این اقدام رضایت داشتند.

اوحدی در مقایسه حوادثرخ داده برای زائران عتبات در نیمه دوم سال ۹۲ با زمان مشابه در سال ۹۱، اعلام کرد: در نیمه دوم سال ۹۱، هفت نفر از زائران عتبات شهید و ۴۹ نفر زخمی شده‌اند و در تیمه دوم سال ۹۲ تنها یک نفر از زائران عتبات به شهادت رسید و ۱۹ نفر زخمی داشته‌ایم که آن یک نفر هم در ایام اربعین به فیض شهادت رسیده است.

وی ادامه داد: در ایام نوروز یک حادثه برای یکی از آژانس‌های فاقد بند «پ» و جدای از ساماندهی سازمان حج و زیارت رخ داد که طی این حادثه ۲۹ از زائران کاروان یاد شده مصدوم شدند.

اوحدی گفت: ‌ بر اساس وعده‌ای که داده بودیم کاروان‌های حج تمتع در سال جاری بسته شد و ۱۴ شهریور اولین پرواز به سمت سرزمین وحی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه هزینه حج تمتع سال ۹۳ در قالب دو قسط از زایران دریافت می‌شود، گفت: همه زایران حج تمتع، بهمن ماه سال گذشته قسط اول را پرداخت کرده‌اند و مراحل پرداخت قسط دوم نیز از ششم اردیبهشت ماه به مدت یک هفته انجام می‌شود. پرداخت نکردن قسط دوم به منزله انصراف از اعزام به سفر خواهد بود.

رئیس سازمان حج و زیارت بیان کرد: با هماهنگی‌ها و توافقات صورت گرفته با بنیاد شهید شهدای حوادثتروریستی عراق و مصدومان این حوادثکه تحت نظر سازمان حج و زیارت به عنوان شهید و جانباز تحت پوشش بنیاد شهید قرار خواهد گرفت.

وی از اعزام تیمی از متخصصان سازمان حج و زیارت به عتبات برای درجه بندی هتل‌های نجف، کربلا و کاظمین در ایام پایانی سال گذشته خبر داد و ابراز داشت: فضای خدماتی عراق متفاوت با عربستان است و امکانات آن کشور به دلیل شرایط اقتصادی حاکم محدود است که امیدواریم با اقدامات صورت گرفته برای نخستین بار در سفرهای عتبات از بسته‌های متنوع و هتل‌های مختلف استفاده شود.

اوحدی گفت: بسته‌های سفر عتبات در حال حاضر ۷ روزه است که در تلاشیم در دوره بعدی ثبت نام‌ها که در خرداد ماه انجام می‌گیرد، با کارهای کار‌شناسی صورت گرفته، بسته‌های های ۲ و ۳ یا ۵ روزه نیز در این سفر گنجانده شود بدلیل اینکه مسافت تهران به بغداد تقریبا مشابه مسافت تهران به مشهد است و بدین طریق می‌توانیم بسته‌های متنوع سفر عتبات به زائران ارائه کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز